“ Αγαπητοί φίλοι του blog Α-Νάξιος,
Πολύ θα ήθελα, αν βέβαια το επιθυμείτε και εάν το αντικείμενο του ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΥ μας βρίσκεται στο εύρος των στόχων σας, να σχολιάσετε το αρχιτεκτονικό, κατά τη γνώμη μου, τερατούργημα και λατρευτικό ανοσιούργημα που κατασκευάζεται και συντελείται στο Αργοκοίλι .
Σε αντιδιαστολή σας επισυνάπτω φωτογραφικό υλικό από την πλήρη και απροκάλυπτη εγκατάλειψη της πολιτιστικής μας κληρονομιάς.
Συγνώμη έκανα λάθος.
Ο πολιτισμός μας έχει αποτελέσει τις βάσεις και τους θεμέλιους λίθους των παρακείμενων… τράφων..
Ο πολιτισμός μας έχει αποτελέσει τις βάσεις και τους θεμέλιους λίθους των παρακείμενων… τράφων..
Ουαί , γραμματείς και φαρισαίοι, υποκριτές…. “
Αγαπητέ φίλε, με πολύ χαρά σε... αναρτήσαμε και ελπίζουμε οι … πιστοί να μην σε … αποκαθηλώσουν… Και βέβαια θα σχολιάσουμε.
Ουαί….
38 σχόλια:
Νομίζω οτι είναι τελείως άστοχη η κριτικά σας. Μπορεί αισθητικά να μη σας αρέσει ή και πράγματι να προσβάλλει το περιβάλλον αυτό το τερατούργημα-όπως λέγατε και για το λιμενικό του Απόλλωνα-αλλά δεν πρέπει να ξεχνάτε οτι τη νέα Αργοκοιλιώτισσα την κτίζουν οι πιστοί με τον οβολό τους. Την πολιτιστική όμως εγκατάλειψη, όσο και να φταίνε και οι ντόπιοι, οι σύλλογοι, οι τουρίστες κλπ, τη χρεώνεται κυρίως το κράτος, με όλες του τις παραφυάδες. Δείξτε αυτές τις καταστροφές, τις βεβηλώσεις, τα ερείπια του πολιτισμού και μετά πηγαίνετε και στην Αργολοιλιώτισσα. Εδώ έχουμε ένα αισθητικό και περιβαλλοντικό εξάμβλωμα, αλλού έχουμε πλήρη εγκατάλειψη και καταστροφή. Ο πύργος της Αγιάς π.χ. δεν είναι πιο κοντά σας;
Αν κατάλαβα καλά, η τσιμεντένια τούρτα κτίζεται με τον οβολό των πιστών ;
Αυτό δεν λέγεται πίστη.
Ξεπερνά τα όρια της υπερβολής και της ματαιοδοξίας…
Στον πνευματικό τους το έχουν πει ;
Ευτυχώς που το … σήμαντρό της, δεν χτυπά…
Το μισογκρεμισμένο, στην πραγματικότητα ολοκληρωτικά κατεστραμμένο αριστούργημα, που ακριβώς βρίσκεται ;
Εμπίπτει και αυτό στο καθεστώς του ιδιοκτησιακού άβατου;
Γιατί υπάρχουν παράθυρα στο νόμο για «ειδικές χρήσεις» στο χώρο όταν χτίζουμε δήθεν… εκκλησίες (τυποποιημένα εκτρώματα και αυτές) και δεν υπάρχουν ορθάνοιχτες πόρτες για την προστασία των ανεπανάληπτων μνημείων του πολιτισμού μας ;
Αναρωτιέμαι αν τόσοι πιστοί έπαθαν ομαδική παράκρουση και αποφάσισαν να δημιουργήσουν αυτό το αντιαισθητικό τερατούργημα.
Άραγε αναλογίστηκαν το συνολικό κόστος;
Μήπως κάποιος… Νεφελίμ τους οδηγεί και πρέπει κάποιος.. άπιστος να τους φέρει στον ίσιο δρόμο ;
Το κόστος κατασκευής του τσιμεντένιου αυτού γιγαντιαίου κτίσματος έχει ξεπεράσει το 1 δισ. δραχμές και κανένας δεν ξέρει αν θα τελειώσει και ποτέ. Έχει δώσει και το κράτος αρκετά, με τη μεσολάβηση Υπουργών, πολιτικών και παραγόντων και των δυο κομματών εξουσίας. Πλήρης κατάλογος των χρηματοδοτών υπάρχει στο περιοδικό Αργοκοιλιώτισσα. Ένας από τους μεγάλους δωρητές, μέσω του κρατικού κορβανά πάντα έχει ανακηρυχθεί η κ. Ελισάβετ Παπαζώη Υπουργός Πολιτισμού τότε.
Ας μη σταματήσουμε μόνο στο οικοδομικό τερατούργημα αν και συμφωνώ μαζί σας. Μαζεύτηκαν λέει 1 δις δρχ και από τον κόπο του απλού μεροκαματιάρη και μερικοί ονειροπαρμένοι εκμεταλλευόμενοι την όποια πίστη του , αντί να ρίξουν τα λεφτά σ΄ενα αναπτυξιακό πραγματικά έργο στην ορεινή Νάξο για την βελτίωση και της δικής του ζωής , επένδυσαν στη ματαιοδοξία τους και στο να γραφτεί το όνομά τους στα "ιερά" κατάστιχα . Και μη μας πουν ότι επενδύουν στο θρησκευτικό τουρισμό γιατί πέραν του φαιδρού του επιχειρήματος , ακυρώνουν και τον ρόλο τους ως κατά συνθήκη "πιστών" και "ονειροπαρμένων" . Υστερόγραφο. Διαπιστώνω μια τρομοκρατία ιδιότυπη στην Κόρωνο από τους "πιστούς" εναντίον όσων ΄κάτι τολμούν να ψελλίσουν κατά του έργου. Θα τρίζουν τα κόκκαλα του Νικηφόρου Μανδηλαρά.
Η παλιά εκκλησία έχει ανακαινιστεί(Να το μάθει αυτός που έχει πολύ καιρό να πάει εκεί να προσκυνήσει και...ανησυχεί). Α, έδωσε και η Παπαζώη λεφτά. Είναι τα λεφτά που έδιναν χθες και δίνουν και σήμερα οι πολιτικοί, όχι φυσικά από την τσέπη τους, για εκκλησίες αλλά είναι λίγα μπροστά σ' αυτά που έχουν ξοδευτεί στην Αργοκοιλιώτισσα.
Για σκεφτείτε λιγάκι: όταν ο άλλος χάνει την πίστη του στην πολιτική, στην κοινωνία, στρέφεται στους ουρανούς. Βάλτε και τη διάσταση για τους ονειρευάμενους στην Κόρωνο και έχετε όλο το παζλ. Θα έχει ενδιαφέρον να αναλύσει κανείς από που προέρχονται τα χρήματα(πόσα από ιδιώτες, από ποια χωριά κλπ).
Το καμπαναριό φαίνεται οτι γέρνει στη φωτογραφία. Η δεξιά φωτογραφία τι δείχνει;
Τον φίλο...ανάρτησες ή το σχόλιό του; Και η σωστή έκφραση πολιτισμός είναι.
Τελικά όλα έχουν μια λογική εξήγηση.
Το αιολικό πάρκο της Κορώνου είναι πταίσμα μπροστά σε αυτό το αισθητικό τερατούργημα.
Άντε και σ’ ανώτερα…
"Ουαί υμίν, γραμματείς και Φαρισαίοι υποκριταί, ότι περιάγετε την θάλασσαν και την ξηράν ποιήσαι ένα προσήλυτον, και όταν γένηται, ποιείτε αυτόν υιόν γεέννης διπλότερον υμών".(Κατά Ματθαίον, κεφ. 23).
Αμην...
Για τον 8:44 μμ με ένα απλό «κλικ» πάνω στη δεξιά φωτογραφία θα καταλάβει ότι δείχνει το μαύρο μας το χάλι.
οι προφητείες των «ονειρευάμενων», οι πρώτες ανασκαφές στο Αργοκοίλι
Την περίοδο 1830-1840 συνέβησαν στο χωριό Βόθροι (Κόρωνος) Νάξου διάφορα περιστατικά εξ αιτίας των διαδόσεων των λεγόμενων «ονειρευάμενων», δηλαδή μερικών χωρικών, οι οποίοι αφηγούνταν ότι έβλεπαν στον ύπνο τους την Παναγία να τους λέει: «να πάνε στο Αργοκοίλι, να σκάψουν για να βρουν την εικόνα της».
Δεν ήταν εξ άλλου μακριά η εποχή που βρέθηκε στη γειτονική Τήνο η εικόνα της Μεγαλόχαρης 30.1.1823), κατόπιν οράματος της μοναχής Πελαγίας.
Τα γεγονότα της Τήνου και ο θρύλος που τα περιέβαλε εξήψαν τη φαντασία των χωρικών και συνέτειναν στην εκδήλωση παρόμοιων φαινομένων στο χωριό Βόθροι της ορεινής Νάξου στη δεκαετία 1830-1840.
Το 1831 τρία αδέλφια από τους Βόθρους άρχισαν να διαδίδουν στο χωριό ότι έβλεπαν όνειρα που τους έλεγαν να πάνε στο Αργοκοίλι να σκάψουν για να βρουν κάποιες εικόνες. Πήγαιναν πράγματι και έσκαβαν, χωρίς όμως αποτέλεσμα.
(συνεχίζεται)
Το 1835 τρεις άλλοι Βοθριάτες (Χρ.Μανωλάς, Μ. Σαχάς, Ι. Μαγγιόρος, μετά από όνειρα, σκάβουν στην ίδια περιοχή, αλλά δεν βρήκαν εικόνες, παρά μόνο ανθρώπινα οστά. Έχτισαν εκεί ένα κελί. Οι διηγήσεις των «ονειρευάμενων» προκαλούν στους χωρικούς έντονα θρησκευτικά συναισθήματα, που οδηγούσαν συχνά σε ομαδικές παρακρούσεις. Πολλά άτομα πάθαιναν σεληνιασμό και ο κόσμος πίστευε ότι ήταν δαιμονισμένοι.
Επειδή η κατάσταση συχνά έπαιρνε ανεξέλεγκτες διαστάσεις, ακόμη και στα γύρω χωριά σις 23.1.1836 ο Επίσκοπος Παροναξίας Γαβριήλ (πρώην Τήνου), προκειμένου να αντιμετωπίσει αυτά τα φαινόμενα, που ξεπερνούσαν τα όρια της θρησκευτικής πίστης και λατρείας, απευθύνθηκε στον Έπαρχο του νησιού και ζήτησε τη σύσταση 4μελούς Επιτροπής «από άνδρας νουνεχείς και ευσεβείς και ουχί δυσιδαίμονας», προκειμένου να ασχοληθούν «περί της υποθέσεως Βοθρών». Παράλληλα στις 6.2.1836 εξέδωσε «επιτίμιον» (αφορισμό) και το έστειλε στον Πρωτονοτάριο Βοθρών και τους λοιπούς ιερείς των χωριών Βοθρών, Σκαδού, Τρικοκκιές, Κεραμωτής, για να διαβαστεί «επ’ εκκλησίας» ώστε να απαλλαγούν «από τοιαύτας φαντασίας και να μην ταράττουν τον κόσμον εις το εξής».
(συνεχίζεται)
Στις 22.3.1836 διαδόθηκε πάλι στους Βόθρους από τους γνωστούς «ονειρευάμενους-ονειρομάντεις» ότι την ημέρα του Ευαγγελισμού θα βρεθεί στο Αργοκοίλι η εικόνα. Η φήμη απλώθηκε αστραπιαία σ’ ολόκληρο το νησί και είχε ως αποτέλεσμα να συγκεντρωθεί την ημέρα του Ευαγγελισμού πλήθος κόσμου στο Αργοκοίλι. Ο Επίσκοπος και ο Έπαρχος Νάξου έστειλαν άτομα για να παρακολουθήσουν από κοντά την κατάσταση. Την ημέρα εκείνη δυο «ονειροφάντες» μπήκαν σε μια σπηλιά «…καθοδηγημένοι από θεϊκό όραμα» και βρήκαν σε αρκετό βάθος και μέσα σε μια σχισμή στα βράχια, τρεις εικόνες, τις οποίες παρέδωσαν στους ιερείς και τις ανέβασαν σε ψηλό σημείο για να τις δει ο κόσμος. Η σπηλιά αυτή ονομάστηκε αργότερα «Αγία Εύρεση» (στο χώρο μπροστά απ’ τη σπηλιά είναι κτισμένος ο ναός της Αγίας Άννας). Ο δεσπότης με απόφασή του στις 21.4.1836 απαγορεύει να πλησιάζουν στο σπήλαιο μέχρι να πάει ο ίδιος εκεί. Εξέδωσε και «επιτίμιον» (αφορισμός) για να διαβαστεί σε όλες τις εκκλησίες και να σταματήσουν οι φαντασίες και τα όνειρα του Χριστόδουλου και του Μανώλη. Για τον Μανώλη γράφει ο Επίσκοπος ότι πάσχει από σεληνιασμό και υποψιάζεται ότι το ίδιο συμβαίνει και με τον Χριστόδουλο. «μην πλανάσθε διατί ο Σατανάς σκάβει με μυρίους τρόπους να πλανεύει τους Χριστιανούς».
Στις 23 Απριλίου 1836, στην ευρύτερη περιοχή του Αργοκοιλιού, στην τοποθεσία «Θόλος» βρέθηκε το μικρό εικόνισμα που υπάρχει σήμερα, ανάγλυφο από κηρομαστίχα, έργο κατά την παράδοση του ευαγγελιστή Λουκά, που απεικονίζει από τη μία όψη τον Ευαγγελισμό της Θεοτόκου και από την άλλη τη Βάπτιση του Χριστού. Την ημέρα εύρεσης της εικόνας του Ευαγγελισμού βρισκόταν στο Αργοκοίλι και ο Δεσπότης Παροναξίας.
Συγχαρητήρια στο φίλο blogger για τα πολύ ενδιαφέροντα στοιχεία που μας παρέθεσε.
ΜΕ ΤΑ ΛΕΦΤΑ ΠΟΥ ΞΟΔΕΨΑΝ ΟΙ "ΟΝΕΙΡΕΥΑΜΕΝΟΙ" ΓΙΑ ΝΑ "ΑΓΓΙΞΟΥΝ" ΤΟΝ ΟΥΡΑΝΟ,ΘΑ ΕΙΧΑΝ ΦΤΙΑΞΕΙ ΟΧΙ ΠΟΛΥΔΥΝΑΜΟ ΓΙΑΤΡΕΙΟ, ΑΛΛΑ ΝΟΣΟΚΟΜΕΙΟ ΚΑΙ ΠΟΛΙΤΙΣΤΙΚΟ ΚΕΝΤΡΟ ΚΑΙ ΠΑΙΔΙΚΕΣ ΧΑΡΕΣ.
Ο ΚΑΜΒΥΣΗΣ ΕΙΠΕ ΜΙΑ ΜΕΡΑ ΚΑΙ ΕΧΕΙ ΔΙΚΙΟ.
"ΟΤΑΝ ΟΝΕΙΡΕΥΕΤΑΙ ΕΝΑΣ ΤΟ ΛΕΜΕ ΟΝΕΙΡΟ.ΟΤΑΝ ΟΝΕΙΡΕΥΟΝΤΑΙ ΠΟΛΛΟΙ ΤΟ ΛΕΜΕ ΚΟΡΩΝΟΣ!"
Ο ΒΟΥΝΗΣΙΟΣ
Και όταν δεν ονειρεύεσαι(και απλά... ρεύεσαι) σε λένε Καμβύση.
Το βούλισμα δεξιά τι είναι; Μητάτος; Και αυτο θες, διαχειριστή, να συντηρηθεί, από ποιον; Θέλετε ραβδί ορισμένοι.
πολύ έξυπνος είσαι, ξωκκλήσσι είναι ρημαγμένο.
Όσα ξωκκλήσια είναι όρθια, οι πιστοί τα συντηρούν. Το κράτος δεν πρέπει να ενδιαφέρεται;
Σαφώς. Τα παλιά μάλιστα δεν μπορείς να τα πειράξεις γιατί ανήκουν στις αρχαιολογικές υπηρεσίες.
Μια ζωή φαγώνεστε για ότι γίνεται ή δεν γίνεται στην Νάξο. Καλά δεν βαρεθήκατε?
Οι κορωνιδιάτες έχτισαν μια εκκλησία με δικά τους χρήματα. Αυτό ήθελαν να κάνουν και αυτό έκαναν.Στο κάτω-κάτω όποιος ήθελε να δώσει έδωσε.
Το εάν είναι τερατούργημα ή όχι το κτίσμα είναι καθαρά υποκειμενική άποψη. Από την στιγμή που είναι νόμιμο, όλα τα υπόλοιπα είναι απλώς ανούσιες θεωρίες για να τις λέμε να περνάει η ώρα...
Για τους κυρίους που αναφέρονται στα οικονομικά, ας ρίξουν μια καλύτερη ματιά στους ισολογισμούς. Το ποσό που έχει μαζευτεί με δωρεές από το 1997 έως το 2008 είναι κάτι λιγότερο από 2,000,000 ευρώ. Αργεί ακόμη να ξεπεράσει το 1 δις δραχμές....Η δωρεά της πρώην ΥΠ.ΠΟ. ανέρχεται στα 30,000 ευρώ. Είναι μάλλον εύκολη υπόθεση η δημιουργία εντυπώσεων….
Το ότι οι 'ονειρευάμενοι' κορωνιδίατες μάζεψαν αυτό το ποσό στο προαναφερθέν χρονικό διάστημα, από τον δικό τους και μη πορτοφόλι, δείχνει μάλλον κάτι το εντελώς διαφορετικό από την έννοια του 'ονειρευάμενου' όπως εσείς θέλετε να αποδώσετε.
Μακάρι και σε άλλους τόπους να υπήρχαν τέτοιου είδους 'ονειρευάμενοι'….
Νομίζω φίλε πως είσαι της άποψης «με τα λεφτά μου, ------ και δέρνω»
Δεν είναι όμως έτσι.
Ξέχνα και την υποκειμενική αισθητική αντίληψη.
Αν είσαι αληθινός πιστός σκέψου λίγο την ευπρέπεια και όχι την προκλητική μεγαλοπρέπεια του οίκου του Θεού…
Τα 10 εκατομμύρια δραχμές που έδωσε η πρώην ΥΠΠΟ κυριά Παπαζώη, όχι φυσικά από την τσέπη της, αλλά από τα ταμεία του ΥΠΠΟ είναι λίγα; Μέγας ευεργέτης ανακηρύχτηκε και το όνομά της φιγουράρει στις σελίδες των δωρητών στο περιοδικό "Αργοκοιλιώτισσα" και σε όλα τα φύλλα του. Η καλύτερη προπαγάνδα για ένα πολιτικό. Πρέπει να' ναι κι άλλοι πολιτικοί. Ας το ψάξει κάποιος.
ΙΣΤΟΡΙΑΣ ΣΥΝΕΧΕΙΑ
Στις 27 Απριλίου 1836 η Ι. Σύνοδος ζητεί από την κυβέρνηση την άδεια αποστολής Εξάρχου στη Νάξο με σκοπό να εξετάσει επί τόπου όσα συμβαίνουν «περί των εκεί εις εύρεσιν εικόνων εξ οπτασιών διατρεξάντων», κατόπιν και σχετικών αναφορών του Νομάρχη Κυκλάδων, από τις οποίες προκύπτει ότι ιερείς της περιοχής και μοναχοί «υποστηρίζοντες τας οπτασίας των λαοπλάνων υποκινούν τον «όχλο».
Η Γραμματεία των Εκκλησιαστικών ζητεί επίσης από την Ι. Σύνοδο να στείλει εκπροσώπους της στη Νάξο, για να εξετάσουν τα συμβαίνοντα και να επιβάλουν τα «κανονικά επιτίμια» στους παρεκτραπέντες κληρικούς και να ηρεμήσουν τον κόσμο. Αποφασίζεται τελικά να αποσταλεί ο Πρωτοσύγκελλος Αττικής Θεοδώρητος Μαρμαράς και ενημερώνεται γι’ αυτό ο Επίσκοπος Νάξου. Η Ι. Σύνοδος δίνει λεπτομερείς οδηγίες στον Έξαρχο Θ. Μαρμαρά για τις τις κινήσεις και τις ενέργειές του στη Νάξο. Η αποστολή στην Νάξο απεσταλμένου της Ιεράς Συνόδου καταδεικνύει τη σοβαρότητα των γεγονότων και τις διαστάσεις που έχουν πάρει πανελληνίως
ΙΣΤΟΡΙΑΣ ΣΥΝΕΧΕΙΑ 5Η
Στις 16 Μαΐου 1836 ο Έξαρχος φθάνει στη Νάξοκαι την επομένη μεταβαίνει στους Βόθρους, όπου κατορθώνει να πείσει τους κατοίκους να μεταφέρουν από το Αργοκοίλι τις εικόνες στο χωριό. Σε ενημερωτική επιστολή του στην Ι. Σύνοδο εκφράζει την ελπίδα ότι θα σταματήσουν τις «οικοδομές που κάνουν στο Αργοκοίλι».
Στις 21 Μαΐου οι ιερείς των Βοθρών υπογράφουν ενώπιον του Εξάρχου υποσχετικό γράμμα ότι, χωρίς την έγκριση της εκκλησιαστικής αρχής, δεν θα λειτουργήσουν, ούτε θα μεταφέρουν στο Αργοκοίλι τις εικόνες που βρέθηκαν εκεί,.
Ο Έξαρχος σε άλλη αναφορά του προς τη Σύνοδο στις 18.6.1836 με τίτλο «περί των ανατρεξάντων εις Νάξον εις τα χωρία των Βόθρων προς ανεύρεσιν των εκείσε ανακαλυφθεισών εικόνων», περιγράφει λεπτομερώς όσα συνέβησαν στην Κόρωνο και το Αργοκοίλι.
Από επιστολές του Επισκόπου στην Ι. Σύνοδο στις 20 Ιουνίου και στις 10 Σεπτεμβρίου 1836 προκύπτει ότι η κατάσταση δεν άλλαξε με την επίσκεψη του Εξάρχου. Οι γνωστοί «ονειροπόλοι» Μανώλης και Ιωάννης άρχισαν πάλι νέες ανασκαφές στο Αργοκοίλι για να βρούν …σταυρό και …αγίασμα. Η Γραμματεία των εκκλησιαστικών με έγγραφό της στην Ι. Σύνοδο αναφέρει ότι από λαοπλάνους διαδίδεται στην περιοχή Βοθρών ότι στις 14 Σεπτεμβρίου θα βρεθούν στο Αργοκοίλι εικόνες, χρυσός σταυρός και πηγή με αγίασμα.
ΙΣΤΟΡΙΑΣ ΣΥΝΕΧΕΙΑ 6η
Ο Επίσκοπος ζητά από τις τοπικές αρχές και τον Δήμαρχο Κορωνίδος να πάρουν μέτρα. Ο Διοικητής Νάξου κάλεσε τον Δήμαρχο και του ζήτησε να εμποδίσει την ανασκαφή και από τον Επίσκοπο ζήτησε να απαγορεύσει στους ιερείς να πάρουν μέρος.
Οι ενέργειες αυτές απέδωσαν, οι κάτοικοι της περιοχής δεν κινητοποιήθηκαν και οι λαοπλάνοι απέτυχαν στην προσπάθειά τους. Ο Διοικητής Νάξου κατηγορεί τον τοπικό Επίσκοπο ότι δείχνει αδράνεια. Ο Επίσκοπος αντίθετα με έγγραφό του στη Σύνοδο στις 24.10.1836 κατηγορεί τον Διοικητή ότι αδυνατεί να εμποδίσει τις ανασκαφές στο Αργοκοίλι. Ο Επίσκοπος υποστηρίζει ότι αντέδρασε έγκαιρα, ότι ενημέρωσε τον διοικητή και ότι οι ιερείς από τότε που έλαβαν το επιτίμιο και έδωσαν το υποσχετικό αποφεύγουν την εξωεκκλησιαστική θρησκευτική δράση. Το ίδιο πράττουν και οι λαϊκοί, είτε από αδιαφορία, είτε από το φόβο του αφορισμού.
Σε έγγραφο με ημερομηνία 28.4.1837, που υπογράφει ο Οικονόμος των χωρίων Δρυμαλίας, αναδεικνύεται το κλίμα των ημερών εκείνων.
Συνέχισε φίλε να μας τροφοδοτείς με τα πολύ χρήσιμα αυτά ιστορικά στοιχεία. Εγώ δεν κατάγομαι από τη Νάξο, αλλά την θεωρώ δεύτερη πατρίδα μου. Στο Αργοκοίλι έχω πάει ,αλλά … δικαιολογούμαι.
Άθελά σου εξέθεσες αδελφικό μου φίλο και συμπατριώτη σου, που τα διαβάζαμε το πρωί στο γραφείο και πιάστηκε… αδιάβαστος.
Περιμένουμε τη συνέχεια…
ΙΣΤΟΡΙΑΣ ΣΥΝΕΧΕΙΑ 7η
Στις 25.2.1837 οι ιερείς της Κορώνου με τη σύμφωνη γνώμη των κατοίκων υπέγραψαν έγγραφο ενώπιον του συμβολαιογράφου Εμμ. Βλησίδη στην Κόρωνο, με το οποίο διόρισαν ως πληρεξούσιους αντιπροσώπους τους τον Δημήτριο Αναγνώστη Μανωλά και τον Ιωάννη Νικηφόρου Χουζούρη, «γεωργούς το επάγγελμα, κατοίκους εδώ», για να υποβάλουν στον βασιλιά Όθωνα αίτηση χορήγησης άδειας ανέγερσης ναού στο Αργοκοίλι, στο όνομα της Παναγίας.
Η αίτηση υποβλήθηκε, αλλά άδεια ανέγερσης ναού δεν δόθηκε.
Εν τω μεταξύ μερικοί «πονηροί χρησμολόγοι», εκμεταλλευόμενοι και την απουσία του Διοικητή της Χωροφυλακής από τη Νάξο, εμφανίζονται και πάλι στους Βόθρους και ενεργούν ανασκαφές στο Αργοκοίλι.
Αυτά αναφέρει ο Επίσκοπος ΠΑροναξίας σε έγγραφό του προς την Ιερά Σύνοδο στις 6.4.1837 και καταλήγει ότι ενημέρωσε τον υπομοίραρχο, αλλά αυτά δεν θα σταματήσουν «αν δεν λάβουν την πρέπουσαν παιδείαν οι θεομπαίχτες».
Τον Μάρτιο του 1838 βρέθηκε και 5η εικόνα στο Αργοκοίλι.
ΙΣΤΟΡΙΑΣ ΣΥΝΕΧΕΙΑ 8η
Στις 19.4.1838 η Εκκλησιαστική Επιτροπή Νάξου με την υπογραφή του μέλους της ιερομόναχου Δωρόθεου Τζιώτη, αναφέρεται σε διαδόσεις που κυκλοφόρησαν στους Βόθρους ότι στις 25 Μαρτίου θα βρεθούν και άλλες εικόνες στο Αργοκοίλι.
Η επιτροπή με εγκύκλιό της κάλεσε τους ιερείς του Δήμου Κορωνίδος να μην παρευρεθούν στις ανασκαφές, Ο Δωρ. Τζιώτης ζητεί από την Ι. Σύνοδο να πάρει μέτρα κατά των «λαοπλάνων» και των τριών ιερέων της περιοχής και ιδιαιτέρως αναφέρεται στη δράση του ιερέα Γεωργίου Κορρέ «όστις συνέταξε και το φυλλάδιον της ανευρέσεως» και σημειώνει ο Δωρόθεος: «ενήργησα εξομολογήσεις περί του τρόπου καθ’ όν ανευρέθησαν αι νέαι εικόναι των οποίων αντίγραφα εσωκλείω προς πληροφορίαν της Ιεράς Συνόδου». Η επιτροπή προτείνει τη βαριά τιμωρία των ιερέων με τη μετάθεσή τους σε άλλη επαρχία.
Σε γραπτή κατάθεσή τους στις 28.3.1838 οι ιερείς Βοθρών Ιακ. Πρωτονοτάριος και Γεωργ. Κορρές αναφέρουν ότι συνόδευσαν τις εικόνες που βρέθηκαν και κατέβηκαν στο σπήλαιο όπου γίνονταν οι ανασκαφές, επειδή ο κόσμος που συγκεντρώθηκε (4.300) τους πίεζε και τους απειλούσε ότι θα τους σκοτώσει, αν δεν ακολουθήσουν και αναφέρουν ότι έκαμαν παράκληση στη σπηλιά και μετά μπήκε ο «ονειροπόλος» Ιωάννης και έβγαλε την «αγίαν εικόνα», την προσκύνησε ο κόσμος και μετά την πήραμε και την μεταφέραμε στην Αγία Μαρίνα στην Κόρωνο. Η εικόνα ήταν μαύρη και γεμάτη λάσπες.
ΙΣΤΟΡΙΑΣ ΣΥΝΕΧΕΙΑ 9η
Ο διοικητής Νάξου Γ. Οικονομίδης στις 31.3.1838, με αναφορά του στον Εισαγγελέα πρωτοδικών Σύρου, αναφέρεται στον φανατισμό και την παραφορά που προκαλούν οι δεισιδαιμονίες στα χωριά του Δήμου Κορωνίδας, αλλά και στις παραλείψεις των αρχών, οι οποίες δεν εφαρμόζουν τους νόμους, ώστε τέτοια φαινόμενα να εξαλείφονται. Ελλείψει μέτρων, συνεχίζει: «οι ιεροφάντες εκείνοι απατεώνες ατιμωρητί διαδίδοντες τα ενύπνιά των, επάρθησαν την υπέρ αυτών ευήθειαν» και ζητά ο διοικητής τη συνδρομή του Εισαγγελέα για να περιστείλει το κακό που γίνεται, επισημαίνοντας ότι «άθλιοι ιεροφάντες» παραπλανούν τον κόσμο διαδίδοντας ότι «κατ’ αποκάλυψιν θείαν προς αυτούς» θα βρεθούν εικόνες στο Αργοκοίλι και θα γίνουν θαύματα την ημέρα της 25ης Μαρτίου.
Οι «ονειρευάμενοι» κλήθηκαν από τη Διοίκηση για νουθεσία, τους απαγόρευσαν να διαδίδουν τέτοια πράγματα και επίσης να μην επιχειρήσουν καμία ανασκαφή στην περιοχή. Αυτοί όμως μόλις επέστρεψαν στα χωριά τους συνέχισαν να διαδίδουν τα οράματά τους και καλούσαν τον κόσμο στις 25 Μαρτίου στην Αγία Μαρίνα.
Πράγματι την ημέρα εκείνη μαζεύτηκαν πολλοί στην εκκλησία των Βόθρων και μετά τη λειτουργία «εν πομπή μετέβησαν στο Αργοκοίλι» για την εύρεση της εικόνας. Όταν έφθασαν εκεί, συνεχίζει ο Διοικητής στην αναφορά του, ο «ιεροφάντης» Ιωάννης Μαγγιόρος μπήκε στο σπήλαιο έσκαψε και βρήκε, όπως είπαν, μια εικόνα που τη μετέφεραν στην Αγία Μαρίνα. Ο Διοικητής ζητεί από τον Εισαγγελέα την άσκηση δίωξης εναντίον των τριών «ιεροφαντών», του Χριστόδουλου Μανωλά, του Εμμ. Σαχά και του Ιω. Μαγγιόρου, για διάδοση «επιβλαβών προλήψεων και ιδεών».
ΙΣΤΟΡΙΑΣ ΣΥΝΕΧΕΙΑ 10η
Ο Εισαγγελέας Εφετών Αθήνας με έγγραφό του προς την γραμματεία Δικαιοσύνης στις 12 Απριλίου 1838 ενημερώνει ότι ο προκάτοχός του στις 3.4.1837 είχε παραγγείλει στον Εισαγγελέα πρωτοδικών Σύρου να ασκήσει δίωξη εναντίον του Αναγνώστη Μανωλά, επειδή διέδιδε διάφορες προφητείες και παραπλανούσε τους αμαθείς. Την ανάκριση ανέλαβε ο υπομοίραρχος Νάξου, ο οποίος όμως δεν προέβη σε καμία ενέργεια. Το ίδιο έπραξε και ο εισαγγελέας Σύρου. Η ολιγωρία αυτή ενθάρρυνε τους τρεις Βοθριάτες οι οποίοι στις 25.3.1838 επανέλάβαν τις ενέργειές τους (μιλούσαν και πάλι για όνειρα και έκαναν ανασκαφές στο Αργοκοίλι). Ο Εισαγγελέας Εφετών παρήγγειλε στον Εισαγγελέα Πρωτοδικών Σύρου να συνεχίσει την ανάκριση για την πράξη αυτή, που είναι απάτη και σε συνεργασία με τον διοικητή Νάξου να προβεί στη σύλληψη των τριών και αυτό να γίνει χωρίς φασαρία.
Αυτά τα έγγραφα είναι από το φάκελο του Αργοκοιλιού στη Μητρόπολη Παροναξίας και έχουν δημοσιευτεί και αλλού. Όποιος θέλει να βρει την ανθρωπολογική και κοινωνιολογική ανάλυση της εποχής και της τοπικής κοινωνίας πρέπει να αναζητήσει τις μελέτες του Άγγλου κοινωνικού ανθρωπολόγου Καρλ Στιούαρτ.
Επειδή με ενδιαφέρει το θέμα μπορείς να μου δώσεις περισσότερα στοιχεία για τον Στιούαρτ και τις μελέτες του για την περίπτωση του Αργοκοιλιού;
Δημοσίευση σχολίου