Στην είσοδο του χωριού Μέλανες και ακολουθώντας τη δεξιά διακλάδωση (χωματόδρομο σχετικά εύκολο) φτάνουμε μετά από 2 χλμ., στα Καλαμίτσια όπου ο Ιησουΐτης μοναχός Σωζέ έκτισε στα 1673 ένα λαμπρό οικοδόμημα, αληθινό ανάκτορο για θέρετρο των Ιησουιτών μοναχών, μέσα σε καταπράσινη κοιλάδα.
Τα Καλαμίτσια όμως έχουν τη δική τους ιστορία
και κατ’ απαίτηση όλων των φίλων του blog
πρέπει να μεταφερθεί ΕΔΩ.
και κατ’ απαίτηση όλων των φίλων του blog
πρέπει να μεταφερθεί ΕΔΩ.
Το ανάκτορο-θέρετρο των Ιησουιτών όπως είναι σήμερα…
23 σχόλια:
πρέπει να μεταφερθεί εδώ από πού;
Τα ιστορικά στοιχεία που αναφέρονται στην ανάρτηση με τίτλο «Οι εθνικές επέτειοι δεν έχουν μόνο ιστορική αξία» μπορούν να μεταφερθούν εδώ.
Μπορείτε να συμμετάσχετε επώνυμα και στο τέλος θα φτιάξουμε ένα ενιαίο κείμενο με φωτογραφίες και ότι άλλο χρειάζεται σε μορφή pdf για όλους τους φίλους….
Καλό το ακούω…
Ανοίξτε ένα βιβλίο του αείμνηστου Ν. Κεφαλληνιάδη να μάθετε, αν θέλετε να ταράξετε την ησυχία των Καλαμιτσιών. Το μπλογκ δεν προσφέρεται για μαθήματα ιστορίας και μάλιστα δωρεάν και ανεύθυνα. Πήξαμε από φερόμενους(ωραία λέξη) ως ιστορικούς, ιστορικούς κατά δήλωση. Μεγάλη ιστορία αυτή.
Το Βρούτση(το ντοράκια) τον ξεχάσατε;
Είμαι ένας από εκείνους που πήραν μέρος στο σχολιασμό της προηγούμενης ανάρτησης, κάποτε και προκλητικά. Όμως βρίσκω την ιδέα του αφιερώματος στα Καλαμίτσια πολύ θετική και μπράβο σας, αν και δεν μου αρέσει η ανταλλαγή φιλοφρονήσεων. Ελπίζω να έχει επιτυχία και να ακολουθήσουν κι άλλες για άλλα ξεχασμένα μνημεία του τόπου μας. Θα είναι η απόδειξη πως τα blogs, η "δημοσιογραφία των πολιτών" μπορεί να ανοίξει νέους δρόμους.
Ο Κεφαλληνιάδης αναφέρεται στην ιστορία του κτιρίου των Καλαμιτσιών, για το οποίο έχουν γραφεί αρκετά και στο περιοδικό ΝΑΞΙΑΚΑ. Στα δραματικά γεγονότα που συνέβησαν γύρω απ' αυτό και μέσα σ' αυτό την 10ετία του 1930 και το 1944 ως κέντρου και συμβόλου της φεουδαρχίας δεν υπάρχουν αναφορές στα κείμενα του Κεφαλληνιάδη, ούτε στα άρθρα των ΝΑΞΙΑΚΩΝ τα σχετικά με τα Καλαμίτσια.
Σωστό είναι να απευθυνθούν οι διαχειριστές του blog σ'εκείνους που έχουν μελετήσει αυτή την ιστορία. Παραπάνω έχω αναφέρει δυο πρόσωπα που έχω διαβάσει σχετικές δημοσιεύσεις τους σε τοπικές εφημερίδες και υποθέτω ότι έχουν όλα τα στοιχεία της ιστορίας αυτής. Εγώ ό,τι γνώριζα το έγραψα.
Και το περιοδικό ΑΠΕΡΑΘΟΥ αν δεν κάνω λάθος έχει γράψει πολλά γι' αυτή την ιστορία.
Τον Βρούτση( ντοράκια) που τον είδες αδελφέ, άβυσος η ψυχή του ανθρώπου τελικά.
Μ.
Ναι, όπως έγραψα προηγούμενα, ο εκδότης τ' Απεράθου επιχείρησε να παρουσιάσει τη δράση στα Καλαμίτσια μερικών Απεραθιτών ζωοκλεφτών ως επαναστατική και σοσιαλιστική.
Αλλά αυτά δεν έχουν σχέση με την πραγματικότητα, έτσι όπως την περιγράφουν οι κάτοικοι των Μελάνων που έζησαν τα γεγονότα, πολλοί απ' τους οποίους ζουν ακόμη, αλλά και τα παιδιά εκείνων που δεν ζουν. Η γυναίκα του Κατσώνη π.χ. ζει και μένει στη Χώρα. Ο Κατσώνης μαζί με τον δάσκαλο Ιω. Κορρέ και τον Φρ. Ανευλαβή ήταν οι αρχηγοί του ξεσηκωμού των Μελανιτών και της κατάληψης του κτήματος Ντεμαρί τον Οκτώβρη του 1944.
Οι Μελανίτες, που έζησαν τα γεγονότα ή τα άκουσαν από τους γονείς τους, μιλούν για το "μικρό Κιλελερ των Μελάνων".
Πράγματι ήταν μια αγροτική εξέγερση με πολλά κοινά στοιχεία με το Κιλελερ του 1910 στον Θεσσαλικό κάμπο.
Το Κιλελερ των Μελάνων το 1944 έδωσε τη χαριστική βολή εναντίον της μακραίωνης φράγκικης φεουδαρχίας στη Νάξο και άνοιξε τον δρόμο για την απαλλοτρίωση των τσιφλικιών της καθολικής εκκλησίας και της μοναστικής Αδελφότητας του Τιμίου Σταυρού στη Νάξο.
Ας μην ξεχνάμε ότι με την υπόθεση αυτών των τσιφλικιών και ιδιαίτερα με τα Καλαμίτσια ενδιαφέρθηκε ο ίδιος ο Πάπας τη δεκαετία του 1930. Αντιπρόσωπος του Πάπα πλήρωσε τους Απεραθίτες , οι οποίοι, με αρχηγό τον Αντρίκο (Σαλτερής) απ το Τσυκαλαριό, εισέβαλαν στα Καλαμίτσια και εξεδίωξαν με τη βία τους ντόπιους καθολικούς, που πάλευαν για να μην πουληθούν αυτά στον Πάπα και περιέλθουν στην ιδιοκτησία του, οπότε θα χάνονταν οριστικά για τη Νάξο και για τους Μελανίτες κολλήγους. Ο Πάπας τότε έβγαλε απόφαση-αφορεσμό ουσιαστικά και απαγόρευσε τη Θεία Κοινωνία στους καταληψίες των Καλαμιτισών Ναξιώτες καθολικούς. Ένας απ' αυτούς ήταν και ο αείμνηστος Γιαννάκης Δελλαρόκκας, φαρμακοποιός, ο πατέρας του Νίκου Δελλαρόκκα.
O ρόλος των Απεραθιτών ζωοκλεφτών, τόσο το 1930, όσο και το 1944 (μάλλον ήταν οι ίδιοι) ήταν εχθρικός αν όχι προδοτικός για τα συμφέροντα της Νάξου και των Μελανιτών κολλήγων και σε κάθε περίπτωση δεν είχε την παραμικρή σχεση με σοσιαλισμούς και επαναστάσεις.
Οι Απεραθίτες είχαν αναλάβει με αμοιβή να διεκπεραιώσουν μια δουλειά που τους ανέθεσε το 1930 ο Πάπας, επί πληρωμή φυσικά. (50.000 δρχμές στο χέρι και δυο χρόνια εκμετάλλευση των Καλαμιτσιών). Λαϊκές επαναστάσεις επί πληρωμή δεν γίνονται, όπως μας λέει η ιστορία.
Το ωραίο είναι ότι στο περιοδικό Απεράθου αναφέρονται και τα ονόματα των "παλικαριών" που έκαναν το 1930 την εισβολή στα Καλαμίτσια.
Για τι εκτάσεις μιλάμε ρε παιδια; Γιατί η λέξη τσιφλίκι παραπέμπει σε μεγάλη έκταση. Όσο για τις μεγαλοστομίες για Κιλελέρ των Μελάνων, καλύτερα να λείπουν. Τα ιστορικά γεγονότα δε χρειάζονται βερμπαλισμούς και αναζήτηση φανταστικών αναλογιών, αλλά πιστή ανάλυση των κοινωνικοοκονομικών κυρίως αιτίων παραγωγής τους.
Καλαμίτσια....Κιλελέρ
"Κι η Μυλωνού τον άνδρα της με τους πραματευτάδες".
Εμένα μου θυμίζει πάντως κάτι σαν τις ταινίες "Το χώμα βάφτηκε κόκκινο", ή τους "Γενναίους του Βορρά".
Ψυχραιμία παιδιά.
Ναι!!! "ΜΙΚΡΟ ΚΙΛΕΛΕΡ".
Αυτό τον όρο χρησιμοποιούν οι ίδιοι οι Μελανίτες αγρότες που έζησαν τα γεγονότα, αλλά και τις συνθήκες καταπίεσης των καθολικών κληρονόμων των Φράγκων φεουδαρχών, είτε αυτοί ήταν οι επί κεφαλής του Σωματείου "Τίμιος Σταυρός" είτε καθολικοί γαιοκτήμονες-τσιφλικάδες.
Ρώτησε "σοφέ κριτή των πάντων" τους ίδιους τους Μελανίτες να σου περιγράψουν τις συνθήκες ζωής τους στα κτήματα των καθολικών οργανώσεων ακόμη και στη διάρκεια της Κατοχής, με τη συμπαράσταση στους καθολικούς των Ιταλών κατακτητών (λόγω δόγματος) και μετά έλα να τα πούμε.
Αλλά εσύ φαίνεται δεν ενδιαφέρεσαι να μάθεις, αλλού στοχεύεις. Στην απαξίωση όσων γράφονται, επειδή εσύ τα αγνοείς.
Μου θυμίζεις τον γνωστό κοντυλοφόρο, όχι δημοσιογράφο, ελάχιστων πλέον Κυκλαδικών εντύπων (μήπως είσαι ο ίδιος;).
Ως προς τον όρο "τσιφλίκι" που ρωτά κάποιος.
Παιδιά, μη διυλίζετε τον κώνωπα. Θέλετε να μάθετε τα γεγονότα ή όχι; Δεν είμαι δημοσιογράφος, ούτε ερευνητής. Σας είπα από την αρχή τις πηγές μου, που τις θεωρώ αξιόπιστες. Αν έχετε κάποια διαφορετικά στοιχεία εσεις γράψτε τα, οι ειρωνείες δεν με αφορούν.
Ας πούμε, όλη η γεωγραφική έκταση των πρώην κοινοτήτων Μελάνων,Ποταμιάς, Γλυνάδο, Γαλανάδο κ.λ. με πολλές εκατοντάδες εργατών γης, κολλήγων κ.λ. σου κάνει για τσιφλίκι;
Ας μάθουμε τα γεγονότα ρε πατριώτες και μετά θα μπουμε στη διαδικασία του κοσκινίσματος.
Δε μπορεί να έχουν όλοι δίκιο και η αληθινή ιστορία λιγο πολύ φαίνεται δια γυμνού οφθαλμού.
Με τα εκκλησιαστικά(ορθόδοξα) τσιφλίκια της Φανερωμένης ποιος θα ασχοληθεί? Θυμάστε το παλιό ΠΑΣΟΚ και την κορο"ιδία για την εκκλησιαστική περιουσία. Και το νέο τα ίδια λέει και θα κάνει. Τάλε κουάλε Βατοπέδια από τη μια, κοροϊδία και αηδία από την άλλη.
Αυτή είναι η ιστορία πατριώτη.
Τα μοναστηριακά κτήματα της Ορθόδοξης εκκλησίας απαλλοτριώθηκαν πολλές φορές από το 1821 και μετά. Αυτά που έχουν μείνει σήμερα στη Φανερωμένη είναι ελάχιστα και άνευ ιδιαίτερης αξίας. Η καθολική εκκλησία και τα Καθολικά Ιδρύματα κατάφεραν να αποφύγουν τις απαλλοτριώσεις από το 1821 και μετά.
Στη Νάξο η πρώτη απαλλοτρίωση κτημάτων των καθολικών ιδρυμάτων (Αδελφότητα Τιμίου Σταυρού και Καθολική εκκλησία) ξεκίνησε το 1947 με νόμο συη Βουλή ύστερα από την κινητοποίηση των Μελανιτών το 1944. Τότε απαλλοτριώθηκε και η μεγάλη έκταση στην Καυκάρα της Χώρας, ιδιοκτησία της Καθολικής εκκλησιάς. Μέσα σ' αυτή την έκταση βρίσκεται το γήπεδο, το ΚΕΓΕ, το κτίριο του Λυκείου, τα κτίρια των δημοτικών σχολείων εκεί γύρω, το νοσοκομείο, ο Άγιος Νικόδημος, το Κέντρο σποροπαραγωγής και τα νέα σχολικά κτίρια πίσω απ' τον Άγιο Νικόδημο.Το κτίριο των Καλαμιτσιών στις Μέλανες, που επίσης απαλλοτριώθηκε το 1947, ανήκει στο Ελληνικό κράτος. Στους ακτήμονες αγρότες δόθηκε κλήρος γης έκτασης ανάλογης με την περιουσιακή και οικογενειακή κατάσταση καθενός. Η απαλλοτρίωση που ξεκίνησε το 1947 ήταν αποτέλεσμα των κινητοποιήσεων των Μελανιτών το 1944 και της αποφασιστικότητας που έδειξαν στη συνέχεια.
Αυτή η αγροτική κινητοποίηση ήταν η πέμπτη αγροτική εξέγερση στη Νάξο σε συνέχεια των εξεγέρσεων που έγιναν στα χρόνια της φράγκικης κυριαρχίας και σκλαβιάς.
βρε παιδια αντι να τσακωνεστε δεν κανετε μια εισηγηση στους τοπικους αρχοντες του νησιου να προβουν στις διαδικασιες για την επισκευη και συντηρηση αυτου του ιστορικού κτιριου να παρει(εκτος απο ιστορικη) και τουριστικη αξια η περιοχη?
και να στε σιγουροι ολοι οτι θα την μαθουμε σωστα την ιστορια και θα μπορουμε να πηγαινουμε τα παιδια μας αφοβα χωρις να φοβομαστε μη μας ερθει στο κεφαλι τιποτα
αν εχετε θετικη σκεψη και σωστο ενδιαφερον ολα γινονται
ΔΡΣΤΗΡΙΟΠΟΙΗΘΕΙΤΕ
για να επισκευαστεί θα απαιτηθούν γύρω στα 1 δισ, ευρώ. Πιστεύερις ότι αυτό ως έργο είναι στις πολιτιστικές προτεραιότητες της Νάξου; Αν υποθέσουμε ότι επιθσκευαστεί, σε τι θα χρησιμεύσει; Ιδιαίτερη αρχαιολογική αξία δεν έχει, κτίριο του 17οπυ αιώνα είναι. επομένως δεν μπορεί μια τέτοια δαπάνη να είναι στις άμεσες προτεραιοότητες, όταν π.χ. ο Πύργος του χειμάρρου έχει τα χάλια του και τόσα άλλα σπουδαία μνημεία.
Η συντήρηση-ανάδειξη των Καλαμιτσιών δεν αποκλείει το αντίστοιχο για τον Πύργο του Χειμάρου. Και είμαι σίγουρος πως και άλλα μνημεία του νησιού μας έχουν ανάγκη φροντίδας. Ας βάλουμε προτεραιότητες και ας προσπαθήσουμε. Βέβαια τα οικονομικά των δήμων είναι πενιχρά για να αντεπεξέλθουν σε τέτοιες υποχρεώσεις. Ας αναζητήσουμε εναλλακτικές πηγές χρηματοδότησης. Και ας ελπίσουμε πως ο διαφαινόμενος ενιαίος δήμος θα πάρει κονδύλια και πως ο νέος Καποδίστριας δεν θα είναι απλά και μόνον μία άσκηση οικονομίας αλλά θα δώσει πνοή στις τοπικές κοινωνίες.
W
αυτά τα έργα μόνο με χρηματοδότηση από την Ευρωπαϊκή ένωση μπορεί να γίνουν
αυτο που γνωριζω ειναι οτι τα προγραμματα για τα πολιτιστικα μνημεια ειναι επιδοτουμενα
εχουν αναπαλαιωθει αρκετα
ενδιαφερον χρειαζεται, ευαισθησια και αγαπη απο εμας τους ιδιους πρωτα και να φροντιζουμε να ψηφιζουμε ανοιχτομυαλους, προοδευτικους και δραστηριους ανθρωπους
δεν ειναι δυνατον οι τουριστες που ερχονται να εχουν περισσοτερη ευαισθησια απο μας για μας!!!!
αληθεια ο πυργος του χειμαρρου γιατι εμεινε με τις σκαλωσιες???
δεν ξερω αν υπαρχουν προτεραιοτητες
για τα μνημεια μας αλλα με τοσες διαπλοκες που ακουω
ο,τι προλαβει να φτιαχτει καλο θα ειναι
mayrolaimis
έχεις δίκιο απόλυτα. Ας ελπίσουμε ότι η νέα αντίληψη διακυβέρνησης θα ακουμπήσει και αυτά τα ζητήματα. Ο Πύργος του Χειμ΄λαρρου είναι μια πονεμένη ιστορία, θύμα της αδιαφορίας των Φιλωτιτών, αλλά και της αδιαφανούς κατανομής των κονδυλίων της Ε.Ε.την περίοδο του 2003. Σιώπησαν και σιωπούν ακόμη οι παράγοντες του Φιλωτιού, Σύλλογοι, προσωπα κ.λ. μια περίεργη σιωπή ομολογώ. Όσο για τον "Φιλωτίτη" κ. Βρούτση, ούτε πού βρίσκεται ο Πύργος γνωρίζει.
επειδη ακουω πολλα πραγματα τα οποια δεν ξερω, θελω να προσθεσω κι εγω κατι το οποιο δεν εχω δει να γραφεται απο κανεναν η κλοπη θησαυρου που ελαβε χωρα στα καλαμιτσια το 1997. σε συγκεκριμενο σημειο στο υπογειο του παλατιου υπαρχει ανοιγμα το οποίο ξεκαθαρα φαινεται σαν να εχει ανασυρθει τετραγωνο αντικειμενο σε μεγεθος μπαουλου. θα μπορουσε να ειναι τυχαια η ακριβεια του συγκεκριμενου σημειου?
ποιος μπορει να γνωριζε ακριβως τη θεση του αντικειμενου και πηγε και το ξεθαψε? μεγαλο ερωτηματικο ειναι αυτο το γεγονος... αν γνωριζει καποιος κατι παραπανω ας μας το αναφερει.
Δημοσίευση σχολίου