Δευτέρα 27 Ιουλίου 2009

Τα οργισμένα ράσα έκοψαν τελικά το βίντεο του Γαβρά




Είχαμε γράψει για την απαίτηση των οργισμένων ρασοφόρων να αποσυρθεί το βίντεο του Κ. Γαβρά που προβάλλεται στο μουσείο της Ακρόπολης, το οποίο δείχνει φιγούρες που μοιάζουν με ιερείς να καταστρέφουν αρχαία ( Πατήστε ΕΔΩ ). Τελικά το πέτυχαν λες και στην Ελλάδα υπάρχει ιδιότυπο θεοκρατικό χομεινιστικού τύπου καθεστώς.

«Είναι απαράδεκτο να υποκύπτει η Πολιτεία στις πιέσεις εκπροσώπων της Εκκλησίας και να παρεμβαίνει σε ένα φιλμ που αναφέρεται σε ιστορικά γεγονότα», ήταν η πρώτη αντίδραση του Κώστα Γαβρά. «Η Εκκλησία πάντοτε αρνείται την πραγματικότητα, για να σώσει το δόγμα της. Νόμιζα ότι η Ελλάδα είχε ξεφύγει από όλες αυτές τις μικρότητες».


«Η Ελλάδα, δυστυχώς, δεν έχει ιδιαίτερη σχέση με την Ευρώπη και τη Δημοκρατία. Πρέπει επιτέλους να γίνουμε πιο δημοκρατικοί και πιο πολιτισμένοι Ευρωπαίοι. Κανονικοί άνθρωποι...», δήλωσε ο διεθνούς φήμης σκηνοθέτης Κώστας Γαβράς για την προκλητική λογοκρισία κατ΄ εντολήν της Ιεράς Συνόδου σε ενημερωτικό φιλμάκι του στο Νέο Μουσείο Ακρόπολης, η οποία έχει προκαλέσει θύελλα αντιδράσεων και έχει κάνει το γύρο του κόσμου μέσω διεθνών ειδησεογραφικών πρακτορείων (Reuters, Αssociated Ρress).

Ιστορίες εκκλησιαστικής λογοκρισίας
1925: Η Εκκλησία απαιτεί από το υπουργείο Παιδείας την απομάκρυνση καθηγητών της Μαρασλείου Ακαδημίας ως «διαστροφείς της ελληνικής γλώσσας».
1954: Η Ιερά Σύνοδος ζητεί αφορισμό του Νίκου Καζαντζάκη για τον «Τελευταίο πειρασμό» και τον «Καπετάν Μιχάλη».
1991: Ο Μητροπολίτης Φλωρίνης σταματά τα γυρίσματα της ταινίας του Θόδωρου Αγγελόπουλου «Το μετέωρο βήμα του πελαργού», γιατί «πλήττει τα χρηστά ήθη». 1995: Καθοδηγούμενοι από τη Μητρόπολη Θεσσαλονίκης βιαιοπραγούν σε συναυλία στη Ροτόντα, διεκδικώντας χρήση της ως ναού.
2000: Με μήνυση «χριστιανικού σωματείου», το Πλημμελειοδικείο Θεσσαλονίκης κρίνει ως «κακόβουλη βλασφημία» το περιεχόμενο του «Μ εις την ν» του Μίμη Ανδρουλάκη και το απαγορεύει προσωρινά.
2003: Με εισαγγελική παραγγελία αποσύρεται ως «βλάσφημο», το κόμικ «Ζωή του Ιησού» του Αυστριακού Γκέρχαρντ Χάντερερ (πρόσφατα δικαιώθηκε). Αποκαθηλώνεται ως «βλάσφημο» έργο του Βέλγου Τιερί Ντε Κορντιέ στη διεθνή εικαστική έκθεση Οutlook.
2004: Με αίτημα μητροπολίτη εξορίζεται ο «Πλούτος» του Αριστοφάνη (με τον Λάκη Λαζόπουλο) και οι «Επτά επί Θήβας» (με τον Γιώργο Κιμούλη) από υπαίθριο θεατράκι δίπλα σε ναό, στις Σέρρες.


NEA 27 Ιουλίου

5 σχόλια:

Ανώνυμος είπε...

ΤΙ ΕΓΡΑΨΕ ΤΟ ANTINEWS ΓΙΑ ΤΟ ΘΕΜΑ

Η θέση μας για τον καταστροφικό ρόλο που έπαιξε σε άλλες εποχές η εκκλησία σε βάρος των μνημείων του Αρχαίου Ελληνικού Πολιτισμού είναι γνωστή και έχει διατυπωθεί πολλές φορές εδώ και από εμάς και από τους σχολιαστές μας. Από εκεί και πέρα το Μουσείο της Ακρόπολης φτιάχτηκε για να προβάλλει την Ακρόπολη και όχι για να εκφράσει αυτή, ή την άλλη άποψη για την Ιστορία. Και υπάρχει εκεί για να ενώνει όλους τους Έλληνες και όχι για να τους διχάζει.

Θεωρούμε λοιπόν ανούσια, αν όχι αστεία, την δημόσια αντιπαράθεση που ξέσπασε δημοσίως εν μέσω καύσωνος για την «λογοκρισία» στο φιλμάκι του Κώστα Γαβρά. Το οποίο σημειωτέον είναι ενημερωτικό υλικό και όχι έργο Τέχνης.

Ας δούμε όμως τι έγινε και κρίνετε μόνοι σας:

Σύμφωνα λοιπόν με τον Τύπο, τη λογοκρισία του υλικού του κ. Γαβρά απαίτησαν μέλη της Ιεράς Συνόδου, όταν είδαν στο φιλμ-ανιμέισιον του σκηνοθέτη ρασοφόρους χριστιανούς να σκαρφαλώνουν στις μετόπες του Παρθενώνα και να καταστρέφουν τα φειδιακά ανάγλυφα.

Ο ίδιος ο κ. Γαβράς δήλωσε τα εξής: «Βρίσκω πολύ λυπηρό και απαράδεκτο για την Ελλάδα, μια χώρα που είναι και μέλος της Ευρωπαϊκής Ένωσης, αυτό που συνέβη: το να υποκύψει δηλαδή η Πολιτεία στις πιέσεις εκπροσώπων της Εκκλησίας και να προβεί σε αυτήν την πράξη παρέμβασης σ’ ένα φίλμ που αναφέρεται σε ιστορικά γεγονότα. Ο,τι απεικονίζεται σε αυτό το μικρό φιλμ είναι ιστορικά αποδεδειγμένο. Αναφέρεται στις καταστροφές που έχει υποστεί ανά τους αιώνες το μνημείο, από τους ανθρώπους. Οι πρώτοι χριστιανοί έκαναν αρκετές καταστροφές στα μνημεία και στα γλυπτά για διάφορους λόγους, ορισμένες φορές επειδή απλώς τους είχε σκανδαλίσει η γύμνια των αγαλμάτων»

Από το ΠΑΣΟΚ η κυρία Δαμανάκη θυμήθηκε πάλι την δικτατορία και δήλωσε ότι η πράξη αυτή «επιστρέφει τον πολιτισμό της χώρας σε πρακτικές λογοκρισίας, γνώριμες από την εποχή της δικτατορίας και μάλιστα, ως ειρωνεία της τύχης, ανήμερα της επετείου της αποκατάστασης της Δημοκρατίας. Το καλλιτεχνικό έργο δεν τεμαχίζεται…»

Ο Πρόεδρος του Μουσείου της Ακρόπολης καθηγητής Δημήτρης Παντερμαλής, ο οποίος υπήρξε και βουλευτής Επικρατείας του ΠΑΣΟΚ δήλωσε σήμερα τα εξής:

«Το Μουσείο της Ακρόπολης, για ενημέρωση των επισκεπτών του, δημιούργησε ένα video 13 λεπτών, στο οποίο παρουσιάζεται η αρχιτεκτονική και ο γλυπτός διάκοσμος του Παρθενώνα.

Στη συνέχεια γίνεται απαρίθμηση των περιπετειών του μνημείου από την αρχαιότητα έως τα νεώτερα χρόνια: Ο εμπρησμός του 3ου μ.Χ. αιώνα, η απολάξευση των μετόπων στα παλαιοχριστιανικά χρόνια, ο βομβαρδισμός του Morosini το 1687 και ο διαμελισμός των γλυπτών από τον Elgin στις αρχές του 19ου αιώνα.

Για την απόδοση των καταστροφών η ομάδα εργασίας δανείστηκε ένα απόσπασμα ενός λεπτού και 40 δευτερολέπτων από ένα ντοκιμαντέρ του Κ. Γαβρά.

Ορισμένοι εξέλαβαν τις μικρές μορφές (σε κινούμενα σχέδια) που αναρριχώνται σε κλίμακες για να φτάσουν τις μετόπες του Παρθενώνα ως ρασοφόρους και όχι ως ανθρώπους της εποχής. Προς αποφυγή κάθε παρεξήγησης αυτού του είδους και δεδομένου ότι η μεν περίοδος καταστροφής είναι πέραν κάθε αμφιβολίας, αλλά οι συνθήκες άγνωστες, κρίθηκε σκόπιμο να παραμείνει –ασφαλώς- η αναφορά στο γεγονός ως είχε και να εκπέσει ένα πλάνο 12 δευτερολέπτων το οποίο έτσι και αλλιώς δεν έχει σχέση με την ουσία των πραγμάτων και ασφαλώς δεν αποτελεί κανενός είδους λογοκρισία».
ΨΥΧΡΑΙΜΗ ΚΑΙ ΣΩΣΤΗ ΘΕΣΗ

Ανώνυμος είπε...

Το τι γράφει το ΑNTINEWS δεν σημαίνει ότι είναι και το θέσφατο.
Για όσους δεν γνωρίζουν οι πολιτικοί κληρονόμοι του Παπουτσάκη που σήμερα γράφουν στο όνομα του είναι γνωστοί για τις πιο ακραίες δεξιές θέσεις τους που έντεχνα τις προωθούν.
Όποιος ενδιαφέρεται ας το ψάξει.

Ανώνυμος είπε...

Οι... συνταγματολόγοι τι λένε γι' αυτό; Ας ρωτήσω καλύτερα τον Ελύτη: «Ενα στήθος νέας γυναίκας είναι ήδη άρθρο μελλοντικού Συντάγματος» (από το ποίημα «Ο κήπος βλέπει»).

Ανώνυμος είπε...

το ΘΑΣΟΚ θα μας σώσει το ΘΑΣΟΚ θα μας σώσει το ΘΑΣΟΚ θα μας σώσει το ΘΑΣΟΚ θα μας σώσει το ΘΑΣΟΚ θα μας σώσει το ΘΑΣΟΚ θα μας σώσει το ΘΑΣΟΚ θα μας σώσει το ΘΑΣΟΚ θα μας σώσει το ΘΑΣΟΚ θα μας σώσει το ΘΑΣΟΚ θα μας σώσει το ΘΑΣΟΚ θα μας σώσει το ΘΑΣΟΚ θα μας σώσει το ΘΑΣΟΚ θα μας σώσει το ΘΑΣΟΚ θα μας σώσει το ΘΑΣΟΚ θα μας σώσει το ΘΑΣΟΚ θα μας σώσει το ΘΑΣΟΚ θα μας σώσει το ΘΑΣΟΚ θα μας σώσει το ΘΑΣΟΚ θα μας σώσει το ΘΑΣΟΚ θα μας σώσει το ΘΑΣΟΚ θα μας σώσει το ΘΑΣΟΚ θα μας σώσει το ΘΑΣΟΚ θα μας σώσει το ΘΑΣΟΚ θα μας σώσει το ΘΑΣΟΚ θα μας σώσει το ΘΑΣΟΚ θα μας σώσει το ΘΑΣΟΚ θα μας σώσει το ΘΑΣΟΚ θα μας σώσει το ΘΑΣΟΚ θα μας σώσει το ΘΑΣΟΚ θα μας σώσει το ΘΑΣΟΚ θα μας σώσει το ΘΑΣΟΚ θα μας σώσει το ΘΑΣΟΚ θα μας σώσει το ΘΑΣΟΚ θα μας σώσει το ΘΑΣΟΚ θα μας σώσει το ΘΑΣΟΚ θα μας σώσει

Ανώνυμος είπε...

ΑΚΟΥΣΟΝ, ΆΚΟΥΣΟΝ!

Συμφώνησαν Γαβράς – Παντερμαλής


Ο Πρόεδρος του Μουσείου της Ακρόπολης καθηγητής Δημήτρης Παντερμαλής έκανε σήμερα την ακόλουθη δήλωση:

«Όπως είχα δημοσίως δεσμευτεί, συνομίλησα σήμερα επί μακρόν με τον σκηνοθέτη κ. Γαβρά για το ενημερωτικό φιλμ της ιστορίας του Παρθενώνα που προβάλλεται στο Μουσείο της Ακρόπολης.

Μετά από εκτενή διάλογο και ανάλυση που έγινε γύρω από τις ιστορικές αναφορές και την καλλιτεχνική παρουσίασή τους, ο κ. Γαβράς διευκρίνισε απολύτως ότι στην επίμαχη σκηνή του φιλμ δεν απεικόνιζε ούτε υπονοούσε ότι οι καταστροφές έγιναν από ιερείς, αλλά από ανθρώπους της εποχής.

Κατόπιν αυτής της αυτονόητης διευκρίνισης του κ. Γαβρά, την οποία ως ιστορική αποτύπωση αποδέχεται το Μουσείο, το ενημερωτικό φιλμ θα συνεχίσει να προβάλλεται κανονικά».