Σάββατο 11 Ιουλίου 2009

Οι ατσάλινες αρτηρίες του Καλβίνου


Με τη συμπλήρωση 500 χρόνων από τη γέννηση του ελβετού θεολόγου μια νέα βιογραφία φωτίζει τη ζωή, το έργο και την προσωπικότητα της κορυφαίας αυτής μορφής του Προτεσταντισμού

Στις 10 Ιουλίου, πριν από 500 χρόνια, σε μια μικρή πόλη της γαλλικής Πικαρδίας, γεννήθηκε ένα παιδί που με τη ζωή, το έργο, το κήρυγμα και τη δράση του θα σφράγιζε τον κόσμο της δυτικής χριστιανοσύνης, αλλά και τα ήθη και τον
πολιτισμό της Κεντρικής Ευρώπης, των Κάτω Χωρών και της Σκανδιναβίας, όπως αργότερα και των Ηνωμένων Πολιτειών.

Το παιδί αυτό υπήρξε φιλάσθενο, όμως διέθετε, καθώς γράφει σε ένα ωραίο του ποίημα ο Τεντ Χιουζ, «ατσάλινες αρτηρίες». Το ονοματεπώνυμό του: Ιωάννης Καλβίνος. Το συγγραφικό έργο αυτής της εξέχουσας προσωπικότητας του Προτεσταντισμού είναι σχεδόν άγνωστο στη χώρα μας. Στην αγορά δεν κυκλοφορεί ούτε ένα έργο του Καλβίνου- κι ελάχιστα από τα κείμενα του πατέρα του Προτεσταντισμού, του Λούθηρου.

Και όμως, η πολιτική και πολιτισμική σημασία του έργου και των δύο υπήρξε τεράστια. Αν λ.χ. οι πηγές του δοκιμίου, όπως τουλάχιστον γράφεται σήμερα στον δυτικό κόσμο, βρίσκονται στις βιογραφίες του Πλουτάρχου, στις δημηγορίες του Θουκυδίδη και στον Σενέκα, σε αυτές θα πρέπει να προσθέσουμε και το έργο του Λούθηρου που βασίζεται στο κήρυγμα του άμβωνα, και του Καλβίνου, που ο λόγος του είναι πιο σύνθετος, χωρίς τη σπαρτιατική απλότητα του Λούθηρου, αλλά εξίσου ορθοτομημένος και βασισμένος στα επιχειρήματα τα οποία επιστρατεύει η ακράδαντη πίστη στον κοινοτικό χαρακτήρα της Εκκλησίας.
Εύλογα συμπεραίνει κανείς πως και μόνο για το γεγονός ότι ανήκουμε στην ευρωπαϊκή οικογένεια θα έπρεπε τουλάχιστον στο ευρύτερο κοινωνικό και φιλοσοφικό επίπεδο να γνωρίζουμε από πρώτο χέρι το έργο των επιφανέστερων φυσιογνωμιών του Προτεσταντισμού.
Ας θυμίσω ότι το έργο μεγάλων μορφών της Καθολικής Εκκλησίας, όπως οιΕξομολογήσεις του ιερού Αυγουστίνου, έχει μεταφραστεί στα ελληνικά (από τη Φραγκίσκη Αμπατζοπούλου που τις απέδωσε εξαίρετα στη γλώσσα μας). Ας προσθέσω εδώ την οξύτατη παρατήρηση του Τζορτζ Στάινερ ότι η απλότητα της γραφής του Μπέρτολτ Μπρεχτ παραπέμπει ευθέως στην παράδοση που δημιούργησε ο Λούθηρος.
Περίπλοκη προσωπικότητα
Στις εκδόσεις του Πανεπιστημίου του Υale, επί τη ευκαιρία της συμπλήρωσης 500 χρόνων από τη γέννηση του Καλβίνου, κυκλοφόρησε πρόσφατα μια βιογραφία του Ιωάννη Καλβίνου γραμμένη με τη γνωστή αγγλοσαξονική «ανεξιθρησκία» από μια αυθεντία στα ζητήματα του Προτεσταντισμού, τον Μπρους Γκόρντον, καθηγητή στη Σχολή Θεολογίας του ομώνυμου πανεπιστημίου. Βιβλίο απολύτως τεκμηριωμένο, με εξαντλητική χρήση των πηγών, αλλά και με γλαφυρό ύφος που το καθιστά ελκυστικό στον μέσο αναγνώστη.
Στόχος του να παρουσιάσει τη σύνθετη και περίπλοκη προσωπικότητα του Καλβίνου και να αναδείξει μαζί με τον άτεγκτο θεολόγο και τον φανατικό κήρυκα του Ευαγγελίου (που μελετώντας αυτού κυρίως το έργο ο Μαξ Βέμπερ διατύπωσε την περίφημη θεωρία του περί καπιταλισμού και προτεσταντικής ηθικής), και τον άνθρωπο με τις περιπέτειες, τα δράματα, τις δυσκολίες και τα προβλήματά του.
Για να καταλήξει στο συμπέρασμα ότι στην περίπτωση του Καλβίνου ζωή και έργο ταυτίζονται και πως και τα δύο ορίζονται από έναν και μόνο παράγοντα: την απόλυτη αφοσίωση στον Θεό. Σε τέτοιο μάλιστα βαθμό που οτιδήποτε δεν πηγάζει από την αφοσίωση αυτή όχι απλώς να είναι επουσιώδες, αλλά στην ουσία σαν να μην υφίσταται. Τα παραπάνω ωστόσο δεν σημαίνουν πως ο Καλβίνος ήταν ένα μοναχικό ον με μόνο στόχο την επιβολή των ιδεών του στους άλλους μέσω μιας θρησκείας όπου θα κυριαρχούσε ο μονολιθικός χαρακτήρας του δόγματος. Πέραν του ότι το πεδίο όλων των αναφορών του ήταν η Βίβλος, ο Καλβίνος βρισκόταν σε συνεχή επαφή με ποικίλα δίκτυα, με ομάδες, με κοινότητες, με τοπικές οργανώσεις και με άτομα.
Η οικογένεια, οι συγγενείς και οι φίλοι του έπαιξαν μεγάλο ρόλο στη ζωή του, μολονότι η παρουσία του και η σιδηρά πειθαρχία που επέβαλλε στον εαυτό του και στους άλλους επισκίαζαν τους πάντες γύρω του. Ο ίδιος δεν ήθελε να γίνει πρόσωπο αναφοράς, ένα είδος ας πούμε ζωντανού θρύλου εν ζωή- ακόμη και μετά θάνατον. Είχε συνείδηση αποστολική και για τον εαυτό του δεν έγραψε σχεδόν τίποτε. Ελάχιστες αυτοβιογραφικές νύξεις υπάρχουν στα γραπτά του.
Το 1957 βεβαίως, σε υπόμνημά του για μια έκδοση των Ψαλμών, δίνει κάποια στοιχεία πνευματικής αυτοβιογραφίας του. Εν τούτοις, με τα σημερινά δεδομένα, όπως σημειώνει ο Μπρους Γκόρντον, ούτε εδώ υπάρχει κάτι από το οποίο θα μπορούσαμε να βγάλουμε συμπεράσματα για τη ζωή του εκτός Εκκλησίας. Ακόμη και στις επιστολές του δεν υπάρχει σχεδόν τίποτε προσωπικό. Ο λόγος είναι απλός: ο Καλβίνος απομόνωσε τον εαυτό του από τη ζωή και το έργο του προκειμένου να δημιουργήσει χώρο για τους πιστούς ώστε να επικοινωνούν ευθέως με τον Θεό. Εν τούτοις αυτή η θαυμάσια βιογραφία μάς οδηγεί και σε άλλα συμπεράσματα. Πρώτον, ότι ο Καλβίνος είχε σοβαρά προβλήματα στις σχέσεις του με τους άλλους. Τον χώριζε λες κάποιο αόρατο τείχος, πάνω στο οποίο έπεφτε η βαριά σκιά ενός Θεού η απόλυτη θέληση του οποίου εκμηδένιζε τα πάντα. Δεύτερον, πως στη δημόσια σφαίρα εμφανιζόταν με απαρασάλευτες βεβαιότητες όσον αφορά το ηθικό, το δογματικό και το ερμηνευτικό πεδίο. Ο Θεός του ήταν ένα υπεραξίωμα που κανείς δεν θα τολμούσε όχι να το αμφισβητήσει αλλά ούτε καν να το εξετάσει εκτός Βίβλου. Μολονότι το πρότυπό του υπήρξε ο Απόστολος Παύλος για τον ίδιον η αξία της κατήχησης βασιζόταν στην απόλυτη ταύτιση με την Αγία Γραφή.

Καλός σύζυγος και πατέρας
Ο Καλβίνος ήταν καλός σύζυγος και πατέρας. Οταν έβγαινε στη δημόσια αρένα ωστόσο μεταχειριζόταν τους αντιπάλους του με σκληρότητα κι εκδικητικότητα. Την άποψη που σχημάτιζε για έναν άνθρωπο δεν την άλλαζε ποτέ. Φαινόταν εγωιστής, όμως δεν ήταν. Δεν έβγαινε στο προσκήνιο ο εαυτός του, αλλά η φωνή του δόγματος, ο λόγος του Ευαγγελίου. Η άγνοια ή το σφάλμα δεν τον ενοχλούσαν. Εν τούτοις ουδέποτε ανέχθηκε τη διαφορετική γνώμη και ουδέποτε τη συζήτησε. Η απάντησή του σ΄ αυτές τις περιπτώσεις ήταν η αμείλικτη πολεμική. Τον πυρήνα του καλβινιστικού κοινοτισμού τον συνιστούσε η συγκρότηση της κοινότητας υπό την αιγίδα της Εκκλησίας- και κάτω από τη βαριά σκιά του Θεού. Η ανάπτυξη των προτεσταντικών Εκκλησιών και των κοινοτήτων στην Ευρώπη και στον Νέο Κόσμο, η διασπορά και εν μέρει η πολυμορφία τους είναι ένα χαρακτηριστικό γνώρισμα του δυτικού κόσμου που στην επίδρασή του συχνά δεν δίνουμε τη δέουσα προσοχή.
Το θέμα επομένως δεν είναι αν η καλβινιστική διδασκαλία είχε θετικά ή αρνητικά αποτελέσματα, αλλά πώς το έργο και η δράση του Καλβίνου επέδρασαν όχι μόνο στον Χριστιανισμό, αλλά και στην πολιτική, την κοινωνική, την πολιτιστική, ακόμη και στην οικονομική ιστορία του δυτικού κόσμου. Και από την άποψη αυτή η βιογραφία του από τον Μπρους Γκόρντον είναι ένα εξαίρετο βοήθημα.
Η ορατή και η αόρατη Εκκλησία

Ο Ιωάννης Καλβίνος (Jean Calvin) γεννήθηκε στη Νουαγιόν της Νότιας Γαλλίας.Ηταν το δεύτερο από τα τρία παιδιά (όλα αγόρια) του G rard Calvin.Στα δώδεκα χρόνια του προσελήφθη από έναν επίσκοπο να δουλέψει για την εκκλησία του.Αργότερα σπούδασε σε κολέγιο Λατινικά και στη συνέχεια Φιλοσοφία.
Το 1525 ο πατέρας του τον έγραψε στο Πανεπιστήμιο της Ορλεάνης να σπουδάσει Νομικά.Το 1532 εξέδωσε το πρώτο του βιβλίο πάνω στο έργο του Σενέκα De Clementia. Αλλά εκείνη την εποχή στη Γαλλία και σε άλλα μέρη της Ευρώπης ζούσαν τη σύγκρουση ανάμεσα στους ανθρωπιστές-μεταρρυθμιστές και στους συντηρητικούς καθηγητές,όπως και τις διοικητικές αρχές των πανεπιστημίων.Τότε ο Καλβίνος αποφάσισε ότι θα αφιέρωνε εφεξής τη ζωή του στη θρησκευτική μεταρρύθμιση. Οι απόψεις και η δράση του προκάλεσαν την οργή των Αρχών και της Καθολικής Εκκλησίας. Δύο χρόνια αργότερα αναγκάστηκε να καταφύγει στο εξωτερικό. Η Γενεύη της Ελβετίας ήταν ο τόπος όπου θα ανέπτυσσε το μεγαλύτερο μέρος της δράσης του,καθιστώντας την προπύργιο του Προτεσταντισμού.Αλλά ως το τέλος της ζωής του δεν έπαψε να ταξιδεύει.Στην Ιταλία, τη Γερμανία,στις Κάτω Χώρες.Ηταν ηγετική μορφή που τη φλόγιζε το αποστολικό πνεύμα,γι΄ αυτό και πολλοί τον θεωρούν τη δυτική,ας πούμε,εκδοχή του Αποστόλου Παύλου.
Ηταν ικανός να συνενώνει όπως και να στηλιτεύει με δριμύτητα ιερωμένους και λαϊκούς,πρίγκιπες και βασιλείς,πλούσιους και φτωχούς.Κήρυττε την απόλυτη πειθαρχία,τη με αυστηρότητα τήρηση των αρχών της Αγίας Γραφής και ήταν αμείλικτος εχθρός των φιλελεύθερων ιδεών.Οχι τόσο για το δημοκρατικό τους περιεχόμενο,αλλά όσο γιατί θεωρούσε ότι αποτελούσαν τις σύγχρονες μορφές ειδωλολατρίας. Τα κηρύγματα,τα γραπτά,οι λόγοι και οι επιστολές του βασίζονται στον προσδιορισμό της ορατής και της αόρατης Εκκλησίας.Η ορατή είναι η επίγεια Εκκλησία που περιέχει στους κόλπους της τους πιστούς που ομνύουν στο όνομα του Χριστού και τηρούν κατά γράμμα τις αρχές του Ευαγγελίου.Αλλά η αόρατη είναι η αιώνια Εκκλησία με όλους τους πιστούς, ζωντανούς και νεκρούς,από καταβολής δηλαδή κόσμου.Και φυσικά η αόρατη περιέχει και την ορατή Εκκλησία. Στη διαθήκη του τον Απρίλιο του 1564 εμφανίζεται διχασμένος ανάμεσα στην απόλυτη πίστη στο Ευαγγέλιο και στην αποστολή που ανέλαβε: να το διδάξει και να επιβάλει τις αρχές του, και στα αποτελέσματα της δράσης του,η οποία θεωρεί ότι δεν ανταποκρίθηκε όπως θα έπρεπε στο κάλεσμα που είχε λάβει νέος.
Είναι η τελική απόδειξη του διχασμού μέσα στον οποίο έζησε όλη του τη ζωή- και σε καθεστώς εξορίας, μια εξορία μολαταύτα ανύπαρκτη για τον ίδιο,όπως και για κάθε «συνεπή» χριστιανό που ζώντας στη μεγάλη οικουμενική πατρίδα της Εκκλησίας δεν έχει ανάγκη κοσμικής πατρίδας.Ο διχασμός του επομένως συνίσταται στην έλλειψη απόλυτης συμβατότητας προθέσεων και αποτελεσμάτων.
Αυτό σήμερα ακούγεται σχεδόν σαν εξομολόγηση κάποιας αμαρτίας,όπως ας πούμε το προπατορικό αμάρτημα.Αλλά το ότι 500 μετά τη γέννηση του Καλβίνου οι οπαδοί του είναι οι αυστηρότεροι και σκληρότεροι προτεστάντες δείχνει την τεράστια δύναμη της προσωπικότητάς του,της διδασκαλίας του, όπως και των παρενεργειών της.
του ΑΝΑΣΤΑΣΗ ΒΙΣΤΩΝΙΤΗ από το ΒΗΜΑ

Συνέχεια...

Η Ε.Μ.Υ. προβλέπει για φέτος πολλά …“συννεφιασμένα Σαββατοκύριακα”.


1) Ποιος είναι ο μόνος τρόπος να ανοίξουν σαμπάνιες οι βάζελοι;
Απάντηση: Να γίνουν σερβιτόροι!

2) Ποιο αυτοκίνητο δε θα αγοράσει ποτέ ένας βάζελος;
Απάντηση: Το Ford Fiesta!

3) Γιατί ο ΠΑΟ δεν κάνει μεταγραφή τον Καφέ;
Απάντηση: Γιατί δεν έχει κούπα να τον βάλει!

4) Γιατί οι βάζελοι δεν κινδυνεύουν να κολλήσουν AIDS;
Απάντηση: Γιατί έχουν μόνιμο ΕΡΑΣΤΗ!

5) Πώς θα λεγόταν ο ΠΑΟ αν αγωνιζόταν στην Αγγλία;
Απάντηση: Άστον Τίτλον!

6) Τι κοινό έχει ο βάζελος με το συνταξιούχο;
Απάντηση: Και οι δυο κάνουν πορείες (ευρωπαίοι γαρ) και στο τέλος παίρνουν τον πούλο!

7) Τι λέει ένας Αφρικανός που πουλάει DVD σε μια παρέα από βάζελους;
Απάντηση: Έργκο τέλης;;;

8) Γιατί σταμάτησαν τα έργα για το νέο γήπεδο του ΠΑΟ στο Βοτανικό;
Απάντηση: Γιατί βρήκαν αρχαία. Ένα κύπελλο του Παναθηναϊκού, ένα πρωτάθλημα.

9) Ποιο είναι το αγαπημένο σίριαλ των βάζελων;
Απάντηση: Χαρά αγνοείται!

10) Τι έκανε ο Καραγκούνης όταν στο γάμο του η νύφη του πάτησε το πόδι;
Απάντηση: Έπεσε κάτω και ζήτησε πέναλτι από τον Παπά!!!

Από το Ελληνικό Καφενείο

Συνέχεια...

Το ακούσαμε, μας άρεσε. μας συγκίνησε, σας το χαρίζουμε…

Είπαμε τα Σαββατοκύριακα να χαλαρώνουμε..

Όλοι μας, λίγο πολύ, μετράμε τις μέρες σαν φαντάροι για να φύγουμε...
Ας κάνουμε λοιπόν τον ατέλειωτο χρόνο της αναμονής πιο ευχάριστο.

Είναι ο Σταμάτης Μπαρδάνης στο βιολί, ο Βασίλης Χατζόπουλος στο λαούτο και η Κούλα Πρωτονοταρίου στο τραγούδι από κάποια ραδιοφωνική εκπομπή του Γιάννη Μαντζουράνη πριν 40 τουλάχιστον χρόνια.

Δανειστήκαμε το video από τη συλλογή του Γιάννη Εμ. Πρεβενιού.

Συνέχεια...

Παρασκευή 10 Ιουλίου 2009

Έλλειμμα - ρεκόρ το πρώτο πεντάμηνο του 2009


Σε δημοσιονομικό αδιέξοδο βρίσκεται η κυβέρνηση, καθώς το ταμειακό έλλειμμα έχει φύγει πλέον εκτός ελέγχου και οι "τρύπες" του προϋπολογισμού δεν καλύπτονται από τα φορολογικά μέτρα. Σύμφωνα με τα στοιχεία της Τράπεζας της Ελλάδος, το έλλειμμα έφτασε, στο διάστημα Ιανουαρίου-Μαϊου, στα 12,8 δισ. ευρώ ή στο 5,1% του ΑΕΠ.

Στο αντίστοιχο πεντάμηνο του 2008 το έλλειμμα ήταν 5,1 δισ. ευρώ ή στο 2,1% του ΑΕΠ, που σημαίνει ότι φέτος υπερδιπλασιάστηκε παρουσιάζοντας αύξηση 152% ή κατά 7,7 δισ. ευρώ.

Σε ιδιαίτερα υψηλά επίπεδα διαμορφώθηκε το έλλειμμα του μηνός Μαΐου. Έφτασε τα 3,6 δισ. ευρώ, από 2,2 δισ. ευρώ το Μάιο του 2008 παρουσιάζοντας αύξηση 166%.

Συνέχεια...

Ο καταλληλότερος…και οι εταιρείες δημοσκοπήσεων


Γιατί στις ΗΠΑ των 270.000.000 υπάρχουν όλες κι όλες τρεις εταιρείες δημοσκοπήσεων (αυστηρά ελεγχόμενες από το κράτος), στη Γερμανία των 85.000.000 όλες κι όλες δύο (αυστηρά ελεγχόμενες από το κράτος) κι εδώ στην Ελλάδα των 11.000.000 υπάρχουν 22 (παντελώς ανεξέλεγκτες!!!);;;

Μία εταιρεία δημοσκοπήσεων που θα βγάζει συνεχώς και μονίμως καταλληλότερο τον Καραμανλή, είναι πολύ σοβαρή υπόθεση να την αφήσουμε στα χέρια του οποιουδήποτε.

Συνέχεια...

Υπάρχουν ακόμα παραδοσιακά επαγγέλματα;


Από την εφημερίδα ΚΟΙΝΗ ΓΝΩΜΗ

Συνέχεια...

Για να μην ξεχνιόμαστε…

Η φωτογραφία τραβήχτηκε από φίλο blogger στις 11 Μαΐου.

Σε πρώτο πλάνο βλέπουμε τη … ματαιότητα του κόσμου μας.
Στο βάθος ο κήπος με τις πεταλούδες…
Πρέπει να ήταν … παλιόκαιρος την ημέρα της έμπνευσης.

Και σχολιάζει ο φίλος:
«Είναι δεδομένο ότι οι ανανεώσιμες πηγές ενέργειας είναι επένδυση για το μέλλον του κόσμου. Μερικοί το είδαν σαν "επένδυση" για τον… άλλο κόσμο»
Τον ευχαριστούμε πολύ.

Συνέχεια...

Ξέφυγε από τον «έλεγχο» το τέρας....

«Απαιτείται ψυχραιμία, σύνεση και όχι πανικός»

Ο ιός κτυπάει κάθε 3,5 ώρες έναν Έλληνα πολίτη καθώς επίσης προσβάλλει όλο και περισσότερους Έλληνες οι οποίοι βρίσκονται στο εξωτερικό.

«Η χώρα έχει εισέλθει σε φάση πανδημίας 6α», δήλωσε ο υπουργός Υγείας, Δημήτρης Αβραμόπουλος.

Τόνισε ότι «είναι πιθανό, από τη νέα γρίπη να νοσήσει ακόμα και το 33% του πληθυσμού, σύμφωνα με τα παγκόσμια στατιστικά δεδομένα. Αν μάλιστα ο ιός αλλάξει συμπεριφορά και γίνει πιο επιθετικός, ενδέχεται να νοσήσει ακόμα και το 54% του πληθυσμού».

Για το ενδεχόμενο να δοθεί εντολή να κλείσουν τα σχολεία ή άλλες υπηρεσίες στη χώρα μας, ο κ. Αβραμόπουλος απάντησε ότι τα εν λόγω μέτρα δεν έχουν αποδειχθεί ιδιαίτερα αποτελεσματικά στις χώρες του νότιου ημισφαιρίου, όπου εφαρμόστηκαν.
Γι αυτό, στην Ελλάδα θα εφαρμοστούν μόνο κατά περίπτωση, εάν παρατηρηθούν πιο σοβαρά συμπτώματα από τη νέα γρίπη.

Συνέχεια...

Πέμπτη 9 Ιουλίου 2009

13,5% κάτω η οικοδομή το 2009


Μείωση κατά 13,5% σε σύγκριση με την αντίστοιχη περίοδο του 2008 παρουσίασε ο αριθμός των οικοδομικών αδειών στην Ελλάδα για το πρώτο τετράμηνο του 2009 σύμφωνα με στοιχεία της Εθνικής Στατιστικής Υπηρεσίας (ΕΣΥΕ).
Πιο αναλυτικά μείωση καταγράφηκε στη συνολική οικοδομική δραστηριότητα , με 22.3% στην επιφάνεια και 22.8% στον όγκο των οικοδομών.

Συνέχεια...

Οι δημοσκοπήσεις δεν απέδωσαν για την κυβέρνηση και γι αυτό καταργούνται…


Την απαγόρευση της δημοσιοποίησης δημοσκοπήσεων, σε περίοδο δεκαπέντε ημερών πριν τη διεξαγωγή εκλογών, προανήγγειλε ο υπουργός Εσωτερικών, Προκόπης Παυλόπουλος.
Οι συνεχείς δημοσκοπήσεις προκαλούν σύγχυση στην κοινή γνώμη, ήταν η αιτιολόγηση που προσέφερε ο κυβερνητικός εκπρόσωπος για την αλλαγή της νομοθεσίας και υποστήριξε ότι η εμπειρία των ευρωεκλογών απέδειξε ότι η ρύθμιση που επέτρεπε τις δημοσκοπήσεις μέχρι και την προπαραμονή των εκλογών δεν απέδωσε τα αναμενόμενα.
Αφού έχασε….φυσικά δεν απέδωσε!!!
Αποτολμούμε ένα σενάριο. Προκηρύσσονται έκτακτες εκλογές για τις οποίες απαιτείται προθεσμία 30 ημερών. Άρα δημοσκοπήσεις θα έχουμε μόνο για 15 μέρες.

Συνέχεια...

Ποιοι είναι η … “πέτρα”;…

Ή το αυγό πέσει στην πέτρα,
ή η πέτρα στο αυγό,
θα σπάσει το … αυγό.
Και επειδή το πολύ λιβάνισμα το βαριέται και ο εξ’ από ΄δω, απευθυνόμαστε σε κάθε αρμόδιο και απαιτούμε:

Σε τρείς εργάσιμες μέρες από σήμερα, δηλαδή την Τρίτη 14 Ιουλίου, ο κ. Δήμαρχος Δρυμαλίας και ο υπεύθυνος της «συντήρησης» του βόθρου στον Απόλλωνα, γραπτά με υπογραφές και χρυσόβουλα, να βεβαιώσουν την άριστη, ικανοποιητική, μέτρια, κακή, ας την χαρακτηρίσουν όπως θέλουν, λειτουργία του βόθρου και επίσης να βεβαιώσουν αν υπάρχει ή δεν υπάρχει κίνδυνος για τη δημόσια υγεία.

Έτσι διά το τυπικόν.
Αν τους πιστέψουμε ή όχι είναι δικό μας θέμα…

Αν όμως δεν το κάνουν, τότε αρχίζουν τα δύσκολα.

Και αν δεν το εμπέδωσαν όσο πρέπει, τους θυμίζουμε ότι
η «πέτρα» είμαστε εμείς…

Συνέχεια...

Το σμυρίγλι, η «ακριβή» μαύρη πέτρα, είχε πάντα προβλήματα, ευθέως ανάλογα με την αξία του…

Φανταστείτε τις κοινωνικές συνθήκες πριν 75 χρόνια
όχι μόνο στη Νάξο αλλά
και στην Ελλάδα γενικότερα.


Κοινωνίες χωρίς καμιά θεσμική δυνατότητα επικοινωνίας με τους κρατικούς φορείς και το ρόλο αυτό τον έπαιζαν οι τοπικοί σύλλογοι.

Στο σμυριδικό ο Σύλλογος Κορωνίδας κάλυπτε το κενό ανάμεσα στην κεντρική εξουσία και την τοπική κοινωνία.

Την περίοδο εκείνη με αφορμή την ένταξη κάποιων από την Κεραμωτή στους σμυριδωρύχους υπήρξαν τοπικές αντιδράσεις με αποτέλεσμα η κυβέρνηση να σταματήσει τις παραλαβές σμυριγλιού και να κόψει και το τηλέφωνο από το Λυώνα.

Ο Σύλλογος Κορωνίδας, προφανώς έπαιζε καθοριστικό ρόλο την περίοδο εκείνη, πρωτοστάτησε στην επίλυση του προβλήματος.
Σημασία έχουν τα λεπτομερή κοινωνικά και παραγωγικά δεδομένα που αναδεικνύονται μέσα από την αλληλογραφία της εποχής.

Διαβάστε τα σχετικά έγγραφα ΕΔΩ

Συνέχεια...

Τετάρτη 8 Ιουλίου 2009

“κολλημένος με τη μπάλα”… Έτσι το λένε τώρα.


Έγινε θαύμα!
Το σύστημα θα παιχτεί ως εξής:

Τρίπλα στο κέντρο του γηπέδου, τραβάμε πάνω μας την άμυνα και με μια κάθετη πάσα βγάζουμε φάτσα με το πλεκτό τον σέντερ φορ…

Κάπως έτσι σκέφτηκαν τρία- τέσσερα συναρμόδια υπουργεία και έλυσαν το γόρδιο δεσμό για το «στέγαστρο της Σαντορίνης»

Με τροπολογία στο ν/σ για τους Μεσογειακούς Αγώνες, που θα γίνουν το… 2013 στο Βόλο, μπορεί να παρακαμφθεί η άτεγκτη Πολεοδομία Θήρας και να επισκευαστεί το εδώ και 4 χρόνια κατεστραμμένο στέγαστρο του περίφημου αρχαιολογικού χώρου.

Φτάνει μια κοινή υπουργική απόφαση Σαμαρά - Σουφλιά
Πριν από την υπογραφή της ΚΥΑ πρέπει να υπάρχει σχετική γνωμοδότηση του Κεντρικού Αρχαιολογικού Συμβουλίου....

Το στέγαστρο της Σαντορίνης είναι κλειστό από τις 3/9/2005 όταν τμήμα του κατέρρευσε σκοτώνοντας έναν Βρετανό τουρίστα. Ελεος αδέλφια!

Συνέχεια...

Περιμένουμε όλους όσοι πραγματικά νοιάζονται για τον τόπο μας!


ΠΟΛΙΤΙΣΤΙΚΟΣ ΟΡΓΑΝΙΣΜΟΣ
ΔΗΜΟΥ ΔΡΥΜΑΛΙΑΣ ΝΑΞΟΥ
Ευρωπαϊκό Κέντρο Πληροφόρησης
Europe Direct Νάξος

Συνέδριο με θέμα:
«Δρόμοι αναζωογόνησης των χωριών μας»

Κυριακή 19 Ιουλίου 2009, 10:30, Χαλκί (Λύκειο Τραγαίας)

Εισηγήσεις:

1 «Σύγχρονες πλουτοπαραγωγικές πηγές για την Ορεινή Νάξο. Το παράδειγμα του Σμυριγλιού» Ιάκωβος Β. Γιακουμής, Χημικός Μηχανικός ΕΜΠ

2 «Συνεργασία για την τοπική ανάπτυξη» Δημήτρης Μιχαηλίδης, Δημοσιογράφος, Τεχνικός Σύμβουλος Πανελλήνιας Ένωσης Νέων Αγροτών & Γραμματέας του Συνδέσμου Αγροτουριστικών Επιχειρήσεων Ελλάδας

3 «Προστασία και Ανάδειξη των μονοπατιών στο Δήμο Δρυμαλίας» Τάσος Αναστασίου, Προϊστάμενος Τμήματος Πολιτισμού και Εκπαιδευτικών Θεμάτων Νομαρχιακής Αυτοδιοίκησης Κυκλάδων

4 «Καινοτόμα επαγγέλματα στη Νάξο» Στέλιος Ευριπιώτης, Μαθηματικός – Συγγραφέας

5 «Αυτοδιοίκηση και αναζωογόνηση του τόπου μας» Λάζαρος Θεόφιλος, Χημικός, Αντινομάρχης Κυκλάδων

6 «Ο ρόλος των μνημείων στη βιώσιμη ανάπτυξη των χωριών του Δήμου Δρυμαλίας» Στέλιος Λεκάκης / Ειρήνη Γρατσία, αρχαιολόγοι.

Πρόγραμμα: Τοπικές Κοινωνίες & Μνημεία, περιοδικό MOnuMENTA

Διακοπή για γεύμα.

Θα ακολουθήσουν παρεμβάσεις και ουσιαστικός διάλογος

Σκοπός του συνεδρίου αυτού είναι να ακουστούν πολλές ιδέες και απόψεις, να συζητηθούν και να χαράξουμε όλοι μαζί ένα καινούργιο μέλλον για τα χωριά μας, πιο δημιουργικό και ελπιδοφόρο.

Περιμένουμε όλους όσοι πραγματικά νοιάζονται για τον τόπο μας!


Συνέχεια...

Οι παραλίες των "πρωτόπλαστων"...

Η Ελλάδα έρχεται Τρίτη στις προτιμήσεις των γυμνιστών, μετά τη Γαλλία και την Κροατία(!)
Περίοπτη θέση κατέχουν όπως είναι φυσικό και οι Κυκλάδες με τη Νάξο να σέρνει το χορό με έντεκα παραλίες.
Στον σχετικό κατάλογο που σίγουρα θέλει διόρθωση, αναφέρονται οι παραλίες: Αγία Άννα, Πλάκα, Αγ. Προκόπιος, Λάκουνα, Μικρή Βίγλα, Καστράκι, Πυργάκι, Αγ. Μάμμα, Λιμενάρι, Ψιλή Άμμος και Πάνορμος.

Παρά τα ταμπού που υπάρχουν ακόμα στην χώρα μας, δεν παρατηρούνται πλέον οι ακραίες αντιδράσεις άλλων εποχών.
Κάπου αυτό καθ’ αυτό το θέαμα, βοήθησε να ξεπεράσουμε γρήγορα τις αναστολές μας…

Μαθαίνοντας περισσότερα πράγματα πάνω στο θέμα,
μας έπεισαν ότι πρόκειται σχεδόν … για ιδεολογία(!) και ενίοτε τρόπο ζωής.
Το αναφέρω για να σας δώσω μια ιδεολογικοπολιτική διέξοδο
στον καλοκαιρινό σας… προβληματισμό.

Ο δεκάλογος των γυμνιστών

1. Ο γυμνισμός δεν πρέπει να συσχετίζεται με την οποιουδήποτε τύπου σεξουαλική αναζήτηση

2. Δεν αποτελεί δικαίωμα μιας συγκεκριμένου σεξουαλικού προσανατολισμού ομάδας. αλλά όλων ανεξαιρέτως.

3. Ο γυμνισμός δεν πρέπει να συνδέεται με την επιδειξιμανία και την ηδονοβλεψία.

4. Ο γυμνισμός ενέχει ερωτισμό αλλά δεν αποτελεί σεξουαλική έκφραση.

5. Οι γυμνοί φίλοι απολαμβάνουν και μοιράζονται την εμπειρία του γυμνισμού ως έκφραση ουσιαστικής σωματικής και πνευματικής /ψυχικής επαφής και όχι ως λανθάνουσα σεξιστική επιθυμία.

6. Ο γυμνισμός αποτελεί ιδεολογία με την έννοια ότι προσδιορίζεται από ένα σύστημα εννοιών όπως: αυτοεκτίμηση, φυσιολατρία, ελευθερία έκφρασης, απενοχοποίηση, αληθινή επαφή, φυσικότητα.

7. Ο γυμνισμός για πολλούς ανθρώπους δεν περιορίζεται στην φύση ή στο νερό αλλά μπορεί να αποτελέσει συνήθεια της καθημερινότητας τους στον προσωπικό τους χώρο. Η αίσθηση της γυμνής παρέας μέσα σ’ ένα σπίτι δεν πρέπει να θεωρείται ύποπτη ή ενοχοποιητική κατάσταση, ούτε να συνοδεύεται από υπαινιγμούς σεξουαλικότητας.

8. Οι γυμνοί φίλοι μπορούν να συνυπάρχουν ανεξαρτήτως σεξουαλικού προσανατολισμού, αρκεί να είναι συνειδητοποιημένοι γυμνιστές.

9. Ο γυμνισμός δεν ακυρώνει τις ορμές μας, ούτε απαγορεύει την με οποιοδήποτε τρόπο έκφρασή τους. Μπορεί ως έννοια να περιέχει και την ερωτική έκφραση, αλλά δεν πρέπει επ' ουδενί να προσδιορίζεται από αυτήν.

10. Ο γυμνισμός είναι ένας πολύ όμορφος τρόπος (όχι βέβαια ο μοναδικός) να γνωρίσουμε και να αγαπήσουμε τον εαυτό μας, όπως και να γνωρίσουμε και να αγαπήσουμε και τους άλλους χωρίς μάσκες, ρετουσαρίσματα και υποκριτικές εκδηλώσεις.

Συνέχεια...

Αν ο Θεός δεν ήθελε να γράφουμε στους τοίχους….

…θα έγραφε τις δέκα εντολές σε χαρτί.



Συνέχεια...

Τρίτη 7 Ιουλίου 2009

ΚΥΚΛΑΔΙΚΑ ΕΙΔΩΛΙΑ ΚΑΙ ΗΛΙΟΣΠΗΛΙΕΣ

Πανάρχαιοι ακριβέστατοι υπολογισμοί
ισημεριών, τροπών, εποχών, χρόνου κ.τ.λ. στη Σύρο,
επιστημονικού κέντρου του Κυκλαδικού Πολιτισμού


Πρόσφατη έρευνα του Ε.Μ.Π. έδειξε, ότι αυτό, που εδώ και πολλές δεκαετίες χρησιμοποιούν οι χωρικοί για την άντληση νερού στην περιοχή Σα Μιχάλη της Σύρου, δεν είναι πηγάδι. Πρόκειται για τελειοτάτη πανάρχαια κατασκευή, ένα ηλιακό παρατηρητήριο, στο οποίο υπολογίζεται η φαινομένη κίνηση του Ήλιου καθ’ όλο το έτος, και σηματοδοτούνται με ακρίβεια οι εποχές, οι ισημερίες, οι τροπές κ.τ.λ.

Το «Ηλιοτρόπιο του Φερεκύδη», όπως ονομάσθηκε (στο Σύρο φιλόσοφο αποδίδεται η κατασκευή ή η τελειοποίηση μέρους του έργου), αποτελεί έναν ακόμη κρίκο της μακράς «αλυσίδας» της αρχαίας συριανής επιστημονικής παράδοσης, όπως περιγράφεται σε μυθολογικές και ιστορικές πηγές και διασώζεται αποτυπωμένη σε βραχογραφίες, αλλά και στα κυκλαδικά ειδώλια, τα οποία δεν κατασκευάζονταν για λατρευτικούς ή διακοσμητικούς απλώς λόγους, όπως νομίζεται, αλλά ήταν ακριβέστατα φορητά επιστημονικά όργανα, που χρησιμοποιούνταν για τους ίδιους υπολογισμούς, όπως και το Ηλιοτρόπιο, μπορούν δε να χρησιμοποιηθούν ακόμη και σήμερα με άριστα αποτελέσματα.



Για να κατεβάσετε ολόκληρη την έρευνα πατήστε ΕΔΩ

Συνέχεια...

Ψηφιακό το αρχαιότερο χειρόγραφο

Στο Διαδίκτυο πέρασε ο Σιναϊτικός Κώδικας

Προσβάσιμες στο Διαδίκτυο είναι πλέον περί τις 800 σελίδες του Σιναϊτικού Κώδικα, του αρχαιότερου χειρογράφου που περιέχει το πλήρες Κείμενο της Καινής Διαθήκης και μέρος της Παλαιάς Διαθήκης.
Οι χρήστες του Ίντερνετ δεν έχουν παρά να επισκεφθούν την ιστοσελίδα http://www.codexsinaiticus.org/.
Σύμφωνα με το BBC, η ψηφιοποίησή του έγινε με τη συνεργασία βρετανικών, γερμανικών, αιγυπτιακών και ρωσικών ινστιτούτων.
«Πρόκειται για έναν από τους μεγαλύτερους θησαυρούς της ανθρωπότητας» δήλωσε ο προϊστάμενος του Τμήματος Μεσαιωνικών Χειρογράφων και Χειρογράφων των Πρώιμων Χρόνων τής Βρετανικής Βιβλιοθήκης του Λονδίνου, Δρ. Σκοτ ΜακΚέντρικ.
«Το ηλικίας 1.600 ετών χειρόγραφο ανοίγει ένα 'παράθυρο' στην εξέλιξη του Χριστιανισμού και παρέχει στοιχεία για το πώς μεταδόθηκε το μήνυμα της Βίβλου από γενιά σε γενιά» πρόσθεσε, υπογραμμίζοντας τη σημασία που έχει η ψηφιοποίηση του Κώδικα για τους ερευνητές.
Ο Σιναϊτικός Κώδικας χρονολογείται στα μέσα του 4ου αιώνα και ανακαλύφθηκε στη Μονή της Αγίας Αικατερίνης του Όρους Σινά. Ορισμένοι υποστηρίζουν ότι συντάχθηκε σε 50 αντίγραφα, κατ' εντολή του Μεγάλου Κωνσταντίνου, όταν ασπάστηκε τον Χριστιανισμό. Την άποψη αυτή δεν συμμερίζεται η Μονή.
Τον Κώδικα ανακάλυψε ο Γερμανός μελετητής Κόνσταντιν φον Τίσεντορφ, ο οποίος σταδιακά τον μετέφερε στη Ρωσία. Το 1935 το τότε σοβιετικό καθεστώς πούλησε το χειρόγραφο στο Βρετανικό Μουσείο, όπου και έκτοτε βρίσκεται.
Ο Κώδικας είναι γραμμένος σε κεφαλαιογράμματη τετραγωνισμένη ελληνική γραφή και αποτελούνταν από 1.460 και πλέον σελίδες.
Newsroom ΔΟΛ

Συνέχεια...

εξόρυξη ζωής μέσα από τα σπλάχνα της γης….


Δεν λέμε όλοι, αλλά οι περισσότεροι,
ταξιδεύοντας και αντικρίζοντας τα κακοτράχαλα βουνά
από την Απείρανθο μέχρι την Κόρωνο,
πολλές φορές παρατηρούμε μερικούς … γραφικούς τουρίστες
να φωτογραφίζουν τις “μπούκες” και τον “εναέριο”.

Τους προσπερνούμε βιαστικά…
Κάπως έτσι προσπερνούμε και την ιστορία μας.

Ευτυχώς που μια ομάδα παιδιών με τους δασκάλους και τους καθηγητές τους αποφάσισαν να φρεσκάρουν τη μνήμη μας.

Το εξαιρετικό πόνημά τους μπορείτε να το διαβάσετε ΕΔΩ.

Συνέχεια...

Δευτέρα 6 Ιουλίου 2009

Νέο blog για την Κωμιακή και τον Απόλλωνα...


Μια μεγάλη και όμορφη παρέα έχει δημιουργηθεί στη μπλογκόσφαιρα με πρωτοβουλία του Κωμιακίτη και πάντα δραστήριου Γιάννη Δ. Πρεβενιού.
Έστω και με … 107 μέρες καθυστέρηση, σήμερα τους ανακαλύψαμε.
Τους ευχόμαστε να είναι καλορίζικοι και αξίζει να τους δείτε ΕΔΩ.

Συνέχεια...

Με πτυχίο ένας στους τρεις ανέργους το 2009


ΕΝΑΣ ΣΤΟΥΣ ΤΡΕΙΣ ανέργους το 2009 είναι Πανεπιστημιακής Εκπαίδευσης, ενώ στο τέλος του έτους από την έκρηξη των ευέλικτων μορφών απασχόλησης, με επίκληση την οικονομική κρίση, το σύνολο των ανέργων θα φθάσει τις 570.000, από 460.000 που καταγράφονται σήμερα. Και τα νέα στοιχεία του ΙΝΕ ΓΣΕΕ καταγράφουν ραγδαία αύξηση των ευέλικτων μορφών απασχόλησης- υποκαθιστώντας μόνιμες θέσεις εργασίας- ενώ συνεχώς διευρύνεται η ανασφάλεια και η απορρύθμιση σε όλα τα θέματα της αγοράς εργασίας, όπως είναι η υπερωριακή αμοιβή, οι εργασιακές σχέσεις, το εισόδημα και η ασφάλιση.
Τονίζεται ότι ξεπερνούν το ένα εκατομμύριο οι εργαζόμενοι στην Ελλάδα που αναγκάζονται σήμερα να εργασθούν με ευέλικτες μορφές απασχόλησης, ανασφάλιστοι και με μειωμένες αποδοχές (μερική και προσωρινή απασχόληση, εκ περιτροπής εργασία, εποχική απασχόληση, ενοικίαση εργαζομένων κ.ά.). 6% υψηλότερα η ανεργία Σύμφωνα με τις εκτιμήσεις του ΙΝΕ ΓΣΕΕ, το ποσοστό της ανεργίας στην Ελλάδα είναι κατά 6% υψηλότερο από αυτό που καταγράφει η ΕΣΥΕ (9,3% για το πρώτο τρίμηνο του 2009), καθώς δεν καταγράφονται: ●Περίπου 90.000 (2,5%) που απασχολούνται με προγράμματα sτage. ●Περίπου 150.000 (3,5%) άνεργοι που έχουν εγκαταλείψει κάθε προσπάθεια αναζήτησης εργασίας. Εδώ θα πρέπει να τονιστεί ότι καταγράφονται ως εργαζόμενοι περίπου 300.000 «εργαζόμενοι» που δουλεύουν το πολύ 14 ώρες την εβδομάδα. Εξάλλου, από το σύνολο των ανέργων (462.343), το 86,7% αναζητά εργασία με πλήρη απασχόληση. Αναλυτικά, το 40,8% των ανέργων αναζητά αποκλειστικά πλήρη απασχόληση, ενώ το 45,8% αναζητά πλήρη αλλά στην ανάγκη είναι διατεθειμένο να εργαστεί και με μερική απασχόληση. Ένα σημαντικό ποσοστό ανέργων (11,1%) απέρριψε κάποια πρόταση ανάληψης εργασίας για διάφορους λόγους, κυρίως επειδή: ●δεν ήταν ικανοποιητικές οι αποδοχές (24,2%) ●δεν εξυπηρετούσε ο τόπος εργασίας (23,1%) ●δεν εξυπηρετούσε το ωράριο (17,5%).

ΡΕΠΟΡΤΑΖ: Ηλίας Γεωργάκης, στα ΝΕΑ 6 Ιουλίου 2009

Συνέχεια...

Το Αιγαίο και η πρώιμη αστρονομία

Στους κατοίκους των νησιών και στην ανάγκη τους για θαλάσσιες μετακινήσεις αποδίδεται η πρώτη σχεδίαση των αστερισμών

Από τα πλέον σημαντικά έργα της αρχαιότητας που περιέχει πληροφορίες για τους αστερισμούς είναι η «Σύνταξις» του Κλαυδίου Πτολεμαίου (περ. 127 - 151 μ.Χ.).
Ο Πτολεμαίος είχε βασιστεί στον κατάλογο των αστέρων που είχε συντάξει ο μεγάλος αστρονόμος της αρχαιότητας, ο Ιππαρχος από τη Νίκαια της Βιθυνίας (190 - 120 π.Χ.)
. Αυτός, αποκαλούμενος επίσης και Ρόδιος λόγω του ότι επί πολλά χρόνια στη Ρόδο είχε αντλήσει τις πληροφορίες του από την περιγραφή του ουρανού που είχε κάνει ο Εύδοξος από την Κνίδο (περ. 403 - 350 π.Χ.), τη γνωστή ως «Σφαίρα Ευδόξου».
Πανάρχαιες παρατηρήσεις που έφτασαν ώς αυτόν μέσω της προφορικής ποιητικής παράδοσης, μεταξύ των οποίων και η «Σφαίρα του Ευδόξου» κατέγραψε και διέσωσε ο Αλεξανδρινός ποιητής Αρατος (περ. 315 - 250 π.Χ.) στο έργο του με τίτλο «Τα Φαινόμενα».

Στο ποίημα του Αράτου οι θέσεις των άστρων είναι οι πραγματικές για μια συγκεκριμένη χρονολογία, δεδομένου ότι περιγράφονται σε σχέση με τους πόλους του ουρανού.
Οι παρατηρήσεις αναφέρονται στην ανατολή και τη δύση των άστρων, φαινόμενα τα οποία σχετίζονται με τον ορίζοντα του παρατηρητή. Συνεπώς, οι παρατηρήσεις εξαρτώνται από το γεωγραφικό πλάτος, από το οποίο γίνονται, αλλά και από την εποχή του έτους. Εξετάζοντας τα στοιχεία αυτά, ο αστρονόμος Michael W. Ovenden σε άρθρο του με τίτλο «Η καταγωγή των αστερισμών» («The Origin of the Constellations», The Philosophical Journal 3, 1967: 1 - 18) κατέληξε στο συμπέρασμα ότι οι παρατηρήσεις των άστρων, στις οποίες αναφέρεται ο Αρατος, πρέπει να έγιναν σε περιοχή με γεωγραφικό πλάτος της περιοχής 34° B. ± 4°. Υπολογίζοντας δε την τότε θέση των πόλων εκτίμησε τον χρόνο σχεδιασμού των αστερισμών γύρω στα 2600 π.Χ. ± 300, οπότε τους δόθηκαν και τα ονόματα, με τα οποία τους γνωρίζουμε σήμερα.
Με βάση δε την πληθώρα αναφορών του Αράτου σχετικά με τη συμβολή των άστρων στην παρακολούθηση των μετεωρολογικών φαινομένων και στη διευκόλυνση των ναυτιλλομένων, συνάγει ότι αρχικός στόχος της σχεδίασης των αστερισμών ήταν η συγκρότηση ενός απλού συστήματος ναυσιπλοΐας, «όντως ανακριβούς και πρωτόγονου, αλλά επαρκούς για κοντινά ταξίδια, όταν ο ναυτικός δεν χάνει για πολύ τη στεριά από τα μάτια του» και ότι ο σχεδιασμός του δεν προέκυψε από φανταστικές ομοιότητες «αστρικών σχηματισμών προς μυθολογικές μορφές, αλλά μάλλον σαν μια πρωτόγονη μορφή ουράνιων συντεταγμένων».
Με άλλα λόγια, η εξομοίωση αστερισμών με συγκεκριμένες μορφές δεν ήταν τίποτε άλλο παρά ένα μέσο εύκολης απομνημόνευσης και αναγνώρισής τους στον ουράνιο θόλο.
Εμπειροι ναυτικοί
Σύμφωνα με την υπόθεση του Ovenden, αυτοί που σχεδίασαν τους αστερισμούς θα πρέπει να ήσαν έμπειροι ναυτικοί. Λίγο πριν από τα μέσα της 3ης χιλιετίας π.Χ. οι λαοί που αναμφισβήτητα είχαν αναπτύξει μεγάλους πολιτισμούς και είχαν κατακτήσει αστρονομικές γνώσεις ήσαν οι Βαβυλώνιοι και οι Αιγύπτιοι. Ωστόσο, τα πλοία των λαών αυτών ταξίδευαν πολύ νοτιότερα από το γεωγραφικό πλάτος των 36° Β και συνεπώς η εμφάνιση των αστερισμών στον ορίζοντα και η δύση τους δεν μπορεί να ήταν με την ακολουθία και τον χρόνο που περιγράφει ο Αρατος.
Αν και χωρίς ακόμη γραπτά μνημεία, λαός με ναυτική εμπειρία και παράδοση, όπως προκύπτει από τα αρχαιολογικά δεδομένα, και ο οποίος κατοικούσε κοντά στον 36ο παράλληλο ήσαν οι νησιώτες του Αιγαίου. Αυτοί, πάντα κατά τον Ovenden, πρέπει να συνέλαβαν την ιδέα να σχεδιάσουν τους αστερισμούς προκειμένου να διευκολύνονται στις θαλάσσιες μετακινήσεις τους κατά τη νύχτα.
Η παρατήρηση των φυσικών φαινομένων ασφαλώς δεν ξεκίνησε από δίψα για επιστημονική γνώση, αλλά μάλλον από ανάγκη αντιμετώπισης καθημερινών προβλημάτων. Σ’ ένα νησιωτικό περιβάλλον, όπου η επιβίωση του ανθρώπου εξαρτάται σε μεγάλο βαθμό από την εκμετάλλευση της θάλασσας, η γνώση των μετεωρολογικών φαινομένων, των θαλάσσιων ρευμάτων ή της θέσης των αστερισμών αποτελούσε βασική προϋπόθεση για ασφαλείς θαλάσσιες μετακινήσεις.
Ειδικότερα στο νησιωτικό Αιγαίο που, σύμφωνα με τα αρχαιολογικά δεδομένα, η εκμετάλλευσή του ως θαλάσσιου δρόμου έχει αρχίσει τουλάχιστον από την 9η χιλιετία π.Χ., είναι αναμενόμενο οι συνεχείς παρατηρήσεις των φυσικών φαινομένων και των ουράνιων σωμάτων επί τουλάχιστον έξι χιλιάδες χρόνια να παγίωσαν ορισμένες αντιλήψεις. Συνεπώς, οι νησιωτικές κοινωνίες του Αιγαίου γύρω στα μέσα της 3ης χιλιετίας π.Χ. είχαν τη δυνατότητα να προχωρήσουν στην κωδικοποίηση των παρατηρήσεων, με την οποία τις πιστώνει ο Ovenden.
Η Αστυπάλαια
Οσο όμως κι αν παρατηρήσεις στον ουράνιο θόλο και σε ορίζοντα 360° από την κορυφή ψηλού βουνού σ’ ένα μικρό νησί ήταν δυνατές, δεν αρκούσαν για την χαρτογράφηση του ουρανού. Ηταν απαραίτητο το νησί αυτό να περιβάλλεται και από πολλές βραχονησίδες, με τις οποίες θα μπορούσε να συσχετιστεί η εκάστοτε θέση των αστερισμών στον ουράνιο θόλο. Η Αστυπάλαια είναι νησί που όντως συνδυάζει αυτά τα χαρακτηριστικά: βρίσκεται κοντά στον 36ο παράλληλο, διαθέτει ψηλό βουνό που επιτρέπει ορατότητα σε ορίζοντα 360°, περιβάλλεται από πολλές βραχονησίδες. Αυτήν, λοιπόν, προτείνει ο Ovenden ως τόπο της πρώιμης «χαρτογράφησης» των αστερισμών. Αναρωτιέται μάλιστα μήπως η λαϊκή ονομασία του νησιού, Αστροπαλιά, δεν προέκυψε από παραφθορά του Αστυπάλαια αλλά στην πραγματικότητα υποκρύπτει τη σχέση του με την πρώιμη αστρονομία στο Αιγαίο.
Είναι γεγονός ότι, παρά τον ορεινό χαρακτήρα του, το νησί με το σχετικά μεγάλο μέγεθός του, τις μικρές αλλά γόνιμες κοιλάδες του και την πλούσια σε ποικίλα αλιεύματα θάλασσά του μπορούσε να εξασφαλίσει αυτάρκεια στους λίγους και λιτοδίαιτους προϊστορικούς κατοίκους του. Από την άλλη μεριά η δαντελωτή ακτογραμμή του με πολλούς και βαθείς όρμους και η πληθώρα των νησίδων που το περιβάλλουν ακόμη και σήμερα αποτελούν εγγύηση ασφαλούς αγκυροβολίου για παραπλέοντα σκάφη. Είναι δε γεγονός, ότι σε πολλά από τα σημεία αυτά έχουν επισημανθεί αρχαιολογικά κατάλοιπα που ανάγονται ακόμη και στην 3η χιλιετία π.Χ. Κατά συνέπεια, τον ρόλο που ο αστρονόμος Ovenden αποδίδει στην Αστυπάλαια, δεν τον αποκλείουν τα αρχαιολογικά δεδομένα.
Του Χρ. Γ. Ντουμα από την ΚΑΘΗΜΕΡΙΝΗ, 5 Ιουλίου
Ο Χρ. Γ. Ντούμας είναι ομότιμος καθηγητής του Πανεπιστημίου Αθηνών
.

Συνέχεια...

Έτσι...για να μην ξεχνιώμαστε..

Συνέχεια...

Κτίζοντας το Αιγαίο

Κοιτάζω απ΄ το μπαλκόνι του ξενοδοχείου. Κάπου στις Κυκλάδες. Ο απέναντι λόφος λεηλατημένος. Δρόμοι κάθετοι προς τις ισοϋψείς που ο καθένας τους οδηγεί σ΄ ένα μόνο σπίτι.
Εκσκαφές θηριώδεις για να χωρέσουν τα θεμέλια μικρών πολυκατοικιών. Στα πρανή, μπάζα εκβραχισμών. Τσιμεντένια γιαπιά χάσκουν με θέα τη θάλασσα. Τηλεγραφόξυλα που τονίζουν το χάος των καλωδίων. Μεζονέτες στην κορυφογραμμή. Το τοπίο αναστατωμένο. Η αισθητική πυροβολημένη. Η ανάπτυξη συνεχίζεται.
Σύμφωνα με πρόσφατες έρευνες, στις Κυκλάδες τα τελευταία δύο χρόνια τα νεόδμητα αντιστοιχούν σε είκοσι μεσαίες πόλεις. Οι υποδομές έρχονται εκ των υστέρων. Προβλήματα στο δίκτυο του νερού, προβλήματα στην αποχέτευση, προβλήματα στην ηλεκτροδότηση. Ιδιαίτερα στα κοντινά νησιά που στην ουσία λειτουργούν ως προάστια της Αθήνας.

Των οποίων οι εύποροι κατά κανόνα έποικοι, δεν χάνουν την ευκαιρία να στιγματίζουν την κεντρική διοίκηση και την Τοπική Αυτοδιοίκηση για τις ανεπάρκειές τους, την «εγκληματική» τους αδιαφορία για την έγκαιρη απομάκρυνση των σκουπιδιών, την πλημμελή λειτουργία των βιολογικών καθαρισμών (όπου υπάρχουν), την τραγική κατάσταση των δρόμων. Όμως δεν ρώτησαν, πριν εγκαταστήσουν τις πολυτελείς τους βίλες και τις πισίνες, αν πράγματι ο τόπος αντέχει το δικό τους «οικολογικό αποτύπωμα».
Ξεχνούν επίσης ότι δεν μπορούν να είναι εντολείς των εκλεγμένων τοπικών αρχόντων αφού δεν τους ψηφίζουν. Κανείς δεν χρωστά σε κανέναν. Είμαστε όλοι συνυπεύθυνοι. Οι καλοκαιρινοί εισβολείς ακόμη περισσότερο. Γιατί ενώ αναζητούν ένα εξωαστικό περιβάλλον, είναι αυτοί που αστικοποιούν την ύπαιθρο χώρα και την κάνουν σιγά σιγά να μοιάζει με τις γειτονιές των μεγαλουπόλεων. Το ίδιο το εργαλείο της απόδρασης από τον χώρο της καθημερινότητας, με τον καιρό καταργεί τον εαυτό του.
Το πρόβλημα είναι ότι δεν υπάρχουν όρια. Αν η οικιστική επέκταση στα νησιά του Αιγαίου συνδεόταν μόνο με τη βιομηχανία του τουρισμού, τα πράγματα θα ήταν λίγο πιο εύκολα. Γιατί ο τουρισμός έχει τη δική του λογική. Οι επενδύσεις σε υποδομές αυξάνονται ανάλογα με τις μεσοπρόθεσμες τάσεις στην αγορά και τις πολιτικές των επιδοτήσεων.
Είναι κατά κάποιον τρόπο ελεγχόμενες. Έπειτα το ίδιο το προϊόν είναι πεπερασμένο. Υπάρχει, τέλος, και ο ανταγωνισμός, που σε πολλές περιπτώσεις λειτούργησε υπέρ του περιβάλλοντος με την έννοια της συνάρτησης της αναψυχής και των διακοπών με την ποιότητα. Μπορεί για παράδειγμα η διαχείριση του χώρου και η διατήρηση του τοπίου να αποτελέσουν μέλημα των επενδυτών προκειμένου να βελτιώσουν τη θέση τους έναντι των ανταγωνιστών τους. Με την έννοια αυτή, οι μεγάλες τουριστικές υποδομές έχουν λιγότερες επιπτώσεις αφού υπόκεινται σ΄ έναν διπλό έλεγχο. Αυτόν του κράτους (αν το θέλει) και αυτόν της αγοράς.
Δεν συμβαίνει το ίδιο με τη μικρή ιδιοκτησία. Αυτή δεν γνωρίζει όρια, παρά μόνο αυτά της οικονομικής συγκυρίας. Σε γενικές γραμμές, μπορεί να επεκτείνεται απεριόριστα στον βαθμό που και τα πιο ακραία κτήματα μετατρέπονται σε οικόπεδα και στον βαθμό που νέα συνεχώς κοινωνικά στρώματα μπαίνουν στο χρηματιστήριο της εξοχικής κατοικίας.
Κοινωνικά στρώματα εγχώρια και εισαγόμενα, που εκτός από την αναζήτηση της διαφορετικότητας και της ιδιωτικότητας στο περιβάλλον των διακοπών, βρίσκουν έναν εύκολο τρόπο για την τοποθέτηση του όποιου οικονομικού πλεονάσματος. Νεόπτωχοι και νεόπλουτοι εναλλάσσονται στους ρόλους, αλλά διατηρούν τα κεκτημένα.
Επώνυμοι εκδότες, συγγραφείς, μεγαλογιατροί, μηχανικοί, επιχειρηματίες, καλλιτέχνες και πολιτικοί σέρνουν τον χορό. Οι υπόλοιποι ακολουθούν. Και όλοι συνεχίζουν να καταγγέλλουν. Το κράτος, την Αυτοδιοίκηση, την έλλειψη σχεδιασμού, την κερδοσκοπία (των άλλων), τα συμφέροντα (εν γένει). Εκ του ασφαλούς και αφού έχουν κατοχυρώσει το δικό τους- συνταγματικά κατοχυρωμένο μεν, πλην όμως αδιανόητο με τα ευρωπαϊκά δεδομένα δικαίωμα. Αυτό της εκτός σχεδίου δόμησης.
Κανένα χωροταξικό δεν θα λύσει το πρόβλημα: μιας κοινωνίας δηλαδή που συνωμοτεί ενάντια στον εαυτό της. Μόνο μια συνταγματική μεταρρύθμιση που θα καταργεί αυτόν τον άγριο και κοινωνικοποιημένο καπιταλισμό της εμπορευματοποίησης του χώρου. Που θα αναγνωρίζει ως αξία το συλλογικό αγαθό, το τοπίο, την αδόμητη έκταση, την ελεύθερη παραλία, τις πεζούλες, τις πετρόχτιστες μάντρες, τα μικρά και άνυδρα μποστάνια, τις συκιές που φυτρώνουν στα χαλάσματα, τη σιωπή που φέρνει το σκοτάδι.

Ο Ηλίας Ευθυμιόπουλος -ΤΑ ΝΕΑ, 2/7/2009

Συνέχεια...

ΧΑΜΟΓΕΛΑΣΤΕ .........ΚΑΝΕΙ ΤΟΥΣ ΑΛΛΟΥΣ ΝΑ ΑΝΗΣΥΧΟΥΝ !!!!!!


Παλιό αλλά επίκαιρο

Ένα δωδεκάχρονο παιδάκι βλέποντας τις ειδήσεις ρωτάει τον μπαμπά του:
- Μπαμπά, τι είναι η πολιτική;
Ο πατέρας, που είναι φανερά ικανοποιημένος που ο γιος του δείχνει σημάδια ωρίμανσης, του απαντάει με ένα παράδειγμα:
- Κοίταξε παιδί μου... Μια χώρα είναι σαν μια οικογένεια. Πάρε για παράδειγμα τη δική μας.

Η μαμά, είναι σαν την κυβέρνηση, κανονίζει τα πάντα μέσα στο σπίτι.

Εγώ, ο πατέρας, είμαι σαν το μεγάλο κεφάλαιο, στηρίζω την οικονομία του σπιτιού.

Η υπηρέτρια, είναι σαν την εργατική τάξη, κάνει όλες τις εργασίες που πρέπει να γίνουν.

Εσύ, είσαι η κοινή γνώμη που παρατηρεί τα όσα συμβαίνουν γύρω της.
Τέλος, το μωρό που έχουμε σπίτι συμβολίζει το μέλλoν της χώρας.

Σκέψου τα όλα αυτά το βράδυ, και αύριο θα συζητήσουμε για τα συμπεράσματα που έβγαλες, εντάξει;
- Εντάξει μπαμπά, απαντάει ο μικρός, και σκεφτικός πηγαίνει στο κρεβάτι του.
Στη διάρκεια της νύχτας και ενώ σκεφτόταν τα σοφά λόγια του πατέρα, ακούεικλάματα από την κούνια του μωρού. Σηκώνεται πάνω, πλησιάζει την κούνια και βλέπει ότι το μωρό έχει λερωθεί..

Πηγαίνει στην κρεβατοκάμαρα να το πει στην μητέρα του, ανοίγει την πόρτα και βλέπει μόνο τη μητέρα του στο κρεβάτι να κοιμάται. Ο πατέρας άφαντος!

Τον πιάνει πανικός!

Από την μισάνοιχτη πόρτα του δωματίου υπηρεσίας, ακούει ύποπτουςθορύβους...πλησιάζει, κοιτάει και βλέπει τον πατέρα του με την υπηρέτρια στατέσσερα! Κάγκελο ο πιτσιρίκος!!!
- 'Τι να κάνω;', σκέφτεται, 'να ξυπνήσω την μαμά; θα δει τον μπαμπά με τηνυπηρέτρια, να διακόψω τον μπαμπά; ντρέπομαι, και ποιος θα αλλάξει τομωρό;;;, εγώ δεν ξέρω να το κάνω...'

Αποφασίζει, λοιπόν να κάνει την πάπια και πάει για ύπνο. Το επόμενομεσημέρι, μετά το φαγητό, λέει ο πατέρας στον γιο:
- Λοιπόν; Σκέφτηκες αυτά που σου είπα εχθές;
- Ναι πατέρα, τα σκέφτηκα.
- Και τι συμπέρασμα έβγαλες;

- Όταν η κυβέρνηση κοιμάται,
το μεγάλο κεφάλαιο πηδάει την εργατική τάξη,
η κοινή γνώμη αδιαφορεί,
και το μέλλον της χώρας είναι βυθισμένο στα σκατά!!

Συνέχεια...

Για όσους κατέβουν νωρίς στη Νάξο να μη χάσουν την Παγκυκλαδική συνάντηση παραδοσιακής μουσικής για παιδιά



Παρασκευή 10 Ιουλίου στην Κωμιακή και Απόλλωνα

Σάββατο 11 Ιουλίου στην Απείρανθο

Κυριακή 12 Ιουλίου στον Καλόξυλο

Συνέχεια...

Επειδή προβλέπονται πολλά (και πολιτικά) μποφόρ ….


Καλό θα είναι

να γνωρίζουμε

ποιος καλός άνεμος,

θα πάρει μερικούς

και θα τους… σηκώσει




Βοριάς :--------------------- Τραμουντάνα......* Απαρκτιάς
Βορειοδυτικός :------------- Μαΐστρος……….. * Αργέστης
Δυτικός :--------------------- Πουνέντες…….. * Ζέφυρος
Νοτιοδυτικός :--------------- Γαρμπής……….. * Λιψ
Νότιος :---------------------- Όστρια…………..* Λευκονότος
Νοτιοανατολικός :----------- Σορόκος……….. * Εύρος
Ανατολικός :----------------- Λεβάντες…….... * Απηλιώτης
Βορειοανατολικός :---------- Γραίγος………... * Κακιάς

* οι αρχαίες ονομασίες των ανέμων.

Συνέχεια...

Κυριακή 5 Ιουλίου 2009

Πολιτικές “τζούρες”, με το πενάκι του ΚΥΡ

Συνέχεια...

Ο γύρος της Ελλάδας... με ένα κομμάτι τυρί

Η γραβιέρα Νάξου
με Προστατευόμενη Ονομασία Προέλευσης (ΠΟΠ)

Στην Ευρώπη υπάρχει πληθώρα τυριών που παράγονται με ξεχωριστή μέθοδο και έχουν ιδιαίτερη γεύση, υφή και άρωμα και παίζουν σημαντικό ρόλο στην παράδοση κάθε τόπου.
* Η Ελλάδα έχει κατοχυρώσει 20... ΠΟΠ τυριά

Η Ευρωπαϊκή Ένωση, παρ' όλη την ελεύθερη κυκλοφορία προϊόντων, υπηρεσιών και προσώπων, έχοντας αποδεχτεί τη διαφορετικότητα κάθε κράτους-μέλους όσον αφορά τα έθιμα στις παραδόσεις και τη διατροφή θέσπισε τον κανονισμό... ΠΟΠ. Κανονισμός για την ονομασία των γεωγραφικών ενδείξεων και των ονομασιών προέλευσης των γεωργικών ενδείξεων και ονομασιών προέλευσης των γεωργικών προϊόντων και τροφίμων. Ως Προστατευόμενη Ονομασία Προέλευσης (ΠΟΠ) νοείται το όνομα μιας περιοχής, ενός συγκεκριμένου τόπου ή σε εξαιρετικές περιπτώσεις μιας χώρας, το οποίο χρησιμοποιείται στην περιγραφή ενός προϊόντος ή ενός τροφίμου που παράγεται ή δημιουργείται στη συγκεκριμένη γεωγραφική περιοχή και διαθέτει χαρακτηριστικά που οφείλονται κυρίως ή αποκλειστικά στους φυσικούς και ανθρώπινους παράγοντες της εν λόγω περιοχής.

Σήμερα παρουσιάζουμε 10 από αυτά:

Ανεβατό (Νομός Γρεβενών και επαρχία Βοΐου Νομού Κοζάνης).

Μαλακό λευκό τυρί, κοκκώδους υφής, με υπόξινη ευχάριστη γεύση και άρωμα, που παράγεται παραδοσιακά από γάλα πρόβειο ή γίδινο ή μίγματα αυτών. Οι βοσκοί συγκέντρωναν το γάλα σε καζάνια και πρόσθεταν μικρή ποσότητα πυτιάς. Το βράδυ μετά τη βοσκή των ζώων το γάλα είχε πήξει και το τυρί είχε ανέβει προς τα πάνω και ξεχώριζε από το τυρόγαλο. Γι' αυτό και ονομάστηκε ανεβατό.

Γαλοτύρι (Ήπειρος - Νομοί Ιωαννίνων, Άρτας, Θεσπρωτίας, Πρέβεζας / Θεσσαλία - Νομοί Λάρισας, Τρικάλων, Καρδίτσας, Μαγνησίας).

Μαλακό λευκό επιτραπέζιο τυρί, αλειφώδους υφής, χωρίς επιδερμίδα και οπές, με υπόξινη, ευχάριστη, δροσερή γεύση και άρωμα, που παράγεται παραδοσιακά από γάλα πρόβειο ή γίδινο ή μίγματα αυτών. Το γαλοτύρι είναι από τα πιο δημοφιλή τυριά της Ελλάδος. Έχει ιστορία πολλών δεκαετιών και είναι προϊόν ευρείας λαϊκής κατανάλωσης. Το σύνθετο όνομά του πήρε πιθανότατα εξαιτίας της αυξημένης υγρασίας του και της μαλακής υφής του.

Γραβιέρα Αγράφων (περιοχή Αγράφων Νομού Καρδίτσας).

Σκληρό επιτραπέζιο τυρί, κυλινδρικού σχήματος, που παραδοσιακά παράγεται αποκλειστικά από γάλα πρόβειο ή μίγματα αυτού με γίδινο, το οποίο δεν υπερβαίνει το 30% κατά βάρος. Είναι σκληρό τυρί, με ευχάριστη υπόγλυκη γεύση και πλούσιο άρωμα. Οι νομάδες κτηνοτρόφοι και οι αιγοπροβατοτρόφοι αποτέλεσαν την αρχαιότερη παραγωγική τάξη των Αγράφων. Από την απελευθέρωση της Θεσσαλίας και μετά (1881) η αιγοπροβατοτροφία ανθεί και το 1888 παράγεται από τον Ρεϋνόλδο Δημητριάδη το πρώτο βελτιωμένο ελληνικό σκληρό τυρί, που ονομάστηκε τύρος Αγράφων και αργότερα μετονομάστηκε γραβιέρα Αγράφων.

Γραβιέρα Κρήτης (Νομοί Χανίων, Ρεθύμνης, Ηρακλείου και Λασιθίου).

Σκληρό επιτραπέζιο τυρί, κυλινδρικού σχήματος, με συμπαγή ελαστική μάζα στην οποία υπάρχουν οπές. Παράγεται παραδοσιακά από γάλα πρόβειο ή μίγμα αυτού με γίδινο, το οποίο δεν υπερβαίνει το 20% κατά βάρος. Είναι εκλεκτό επιτραπέζιο τυρί, με ευχάριστη υπόγλυκη γεύση και πλούσιο άρωμα. Η γραβιέρα Κρήτης είναι ένα από τα πιο φημισμένα ελληνικά τυριά τύπου γραβιέρας που παρασκευάζεται στην Κρήτη. Το 1815 υπάρχουν πρώτες αναφορές για την παρασκευή τυριού «καλής φήμης» στην Κρήτη, το οποίο εμπορευόταν και σε άλλες περιοχές.

Γραβιέρα Νάξου (νήσος Νάξος).

Σκληρό επιτραπέζιο τυρί, κυλινδρικού σχήματος, που παράγεται παραδοσιακά αποκλειστικά από γάλα αγελαδινό ή μίγματα αυτού με πρόβειο και γίδινο, σε αναλογία των τελευταίων όχι μεγαλύτερη του 20% του βάρους του. Έχει ευχάριστη γεύση και ελαφρύ άρωμα. Αναφορές στο τυρί, που αποκαλείται επίσης «αξιώτικο», εμφανίζονται σε διατιμήσεις κατά την περίοδο της Τουρκοκρατίας.

Καλαθάκι Λήμνου (νήσος Λήμνος).

Μαλακό λευκό τυρί, με σχήμα κυλινδρικό, χαρακτηριστική ανάγλυφη υφή, που ωριμάζει και διατηρείται σε άλμη και παράγεται παραδοσιακά από γάλα πρόβειο ή μίγμα αυτού με γίδινο, σε αναλογία που δεν υπερβαίνει το 30%. Έχει ευχάριστη, ελαφρά όξινη γεύση και πλούσιο άρωμα. Το «καλαθάκι» οφείλει το όνομά του στα πλεκτά καλούπια που χρησιμοποιούνταν κατά την κατασκευή του, τα οποία μοιάζουν με καλαθάκια και του χαρίζουν το χαρακτηριστικό σχήμα του.

Κασέρι (Μακεδονία, Θεσσαλία, Νομός Ξάνθης, Νομός Λέσβου).

Ημίσκληρο τυρί, που παράγεται από γάλα πρόβειο ή μίγμα πρόβιου και γίδινου, το οποίο δεν μπορεί να υπερβαίνει το 20% κατά βάρος. Έχει χρώμα λευκοκίτρινο, είναι συνήθως καλυμμένο με παραφίνη, είτε με άλλες επιτρεπόμενες ουσίες και έχει ευχάριστη γεύση και πλούσιο άρωμα. Το κασέρι είναι από τα πιο δημοφιλή τυριά της χώρας. Στην ελληνική αγορά διαδόθηκε μεταξύ του 1885 και του 1890, αρχικά στη Θεσσαλία με το όνομα «κασκαβάλι», το οποίο σταδιακά αντικαταστάθηκε από την ονομασία κασέρι.

Κατίκι Δομοκού (περιοχή Δομοκού του Νομού Φθιώτιδας, στο οροπέδιο Οθρυς).

Τυρί μαλακό, λευκού χρώματος, αλειφώδους υφής, με υπόξινη δροσερή γεύση και ευχάριστο άρωμα, χωρίς επιδερμίδα, που παράγεται παραδοσιακά από γάλα γίδινο ή μίγμα του με πρόβειο. Η διάδοση της παρασκευής του τυριού έγινε από τις οικογένειες των βοσκών που έμεναν στην περιοχή.

Κεφαλογραβιέρα (Δυτική Μακεδονία, Ήπειρος, Νομός Αιτωλοακαρνανίας και Νομός Ευρυτανίας).

Σκληρό επιτραπέζιο τυρί, ελαφρώς αλμυρό, με διάσπαρτες τρύπες στη μάζα του, που παράγεται από πρόβειο ή μίγμα αυτού με γίδινο, το οποίο δεν πρέπει να υπερβαίνει το 10% κατά βάρος. Οι ιδιότητές του κυμαίνονται μεταξύ της γραβιέρας και του κεφαλοτυρίου. Η κεφαλογραβιέρα είναι ένα ευρύτατα διαδεδομένο τυρί. Παρασκευάστηκε για πρώτη φορά από τη βιομηχανία γάλακτος «Δωδώνη Α.Ε.» στην Ήπειρο.

Κοπανιστή (Νομός Κυκλάδων).

Μαλακό, αλμυρό τυρί, με αλειφώδη υφή και πικάντικη γεύση, χωρίς επιδερμίδα, υποκίτρινου χρώματος, που παράγεται από γάλα αγελαδινό, πρόβειο ή γίδινο ή μίγματα αυτών. Στα Ολύμπια το 1859 και το 1870 γίνονται αναφορές στη βράβευση κοπανιστής στη Σύρο, ενώ εκτενείς περιγραφές για την παρασκευή της δίνονται και από ερευνητές στις αρχές του προηγούμενου αιώνα.

Ελευθεροτυπία, 4 Ιουλίου 2009-Υπουργείο Αγροτικής Ανάπτυξης και Τροφίμων

Συνέχεια...

Μας ενώνει η θάλασσα και η μουσική…

Μην ξεχάσετε φέτος το καλοκαίρι,
τακτικά να αφήνετε τη ματιά σας να ταξιδεύει προς την ανατολή…

Σίγουρα θα νοιώσετε πολύ έντονα την ώσμωση ενός πολιτισμού
που σε πολλά σημεία μας ακουμπά…

Κυριακή λοιπόν σήμερα και διαλέξαμε το
«σκοπό του γάμου»
για να ξανανοιώσετε το σκίρτημα, αλλά να γνωρίσετε και τη μουσική του διαδρομή…

Συνέχεια...