Κυριακή, 28 Μαρτίου 2010

Θεοσκέπαστη…συνέχεια


Συνεπείς στην ενημέρωση επανερχόμαστε στο θέμα της κληρονομιάς για την εκκλησία και σύμφωνα με σχολιαστή «πλέον τα χρήματα για την αγιογράφηση είναι στο λογαριασμό της εκκλησίας».





Επί πλέον ανώνυμος φίλος μας έστειλε φωτογραφίες προ δεκαετίας όπως αναφέρει και φαίνεται πίσω από το ψαλτήρι κάποιο χρώμα χωρίς να διευκρινίζει αν πρόκειται για αγιογραφία.

Θα προσπαθήσουμε να επανέλθουμε γενικότερα στο θέμα των εκκλησιών παρόλο που δεν είναι ως θέμα και τόσο στα μέτρα μας.

5 σχόλια:

Ανώνυμος είπε...

καλό είναι να κάνει κάποιος το συνήγορο του διαβόλου, ακομη και σε εκκλήσιαστικα θέματα, αλλά η υπερβολή βλάπτει.Στην φωτογραφία πίσω από το ψαλτήρι <>, είναι αγιογραφίες και το ξέρουμε όλοι, όπως και εσείς, άμα είχατε έρθει πριν το βάψιμο στην Θεοσκέπαστη. Τα σημεία που βάφηκαν ήταν αγιογραφίες και κακώς βάφηκαν.Πιστεύω ότι κανείς δεν έχει κάτι προσωπικό με τον παπά, οι ενέργειες του και τα έργα του είναι αυτά που μας αναγκάζουν να τον κρίνουμε.

Ο Διπλανός είπε...

Κάτι δεν πάει καλά.Αν μάθετε ποιοι πρωτοστατούν στις φασαρίες θα καταλάβετε ότι δεν υπάρχει καλοπιστία.

taxiarxis είπε...
Αυτό το σχόλιο αφαιρέθηκε από τον συντάκτη.
taxiarxis είπε...

Ναι, δίπλα από το Δεσποτικό και από τον Άμβωνα απέναντι, αλλά και πίσω από τα ψαλτήρια υπήρχαν αγιογραφίες και τις πέρασαν με ...πλαστικό. Κατά τον...καλλιτέχνη που είχε την ιδέα, αλλά και τον ...καλλιτέχνη μπογιατζή, είναι πιο καλό το πλαστικό χρώμα από τις φθαρμένες αγιογραφίες!!! Από ποιον πήραν άδεια; μήπως από την αρχαιολογική υπηρεσία; Ποιον ρωτήσανε;

taxiarxis είπε...

ΑΡΧΑΙΟΛΟΓΙΚΟΣ ΝΟΜΟΣ 3028 ΓΙΑ ΤΗΝ ΠΡΟΣΤΑΣΙΑ ΤΩΝ ΑΡΧΑΙΟΤΗΤΩΝ
ΚΑΙ ΕΝ ΓΕΝΕΙ ΤΗΣ ΠΟΛΙΤΙΣΤΙΚΗΣ ΚΛΗΡΟΝΟΜΙΑΣ

Σύμφωνα με τον αρχαιολογικό νόμο 3028/2002 που ισχύει μέχρι σήμερα: «ως αρχαία μνημεία νοούνται τα πολιτιστικά αγαθά που ανάγονται στους προϊστορικούς, αρχαίους, βυζαντινούς και μεταβυζαντινούς χρόνους και χρονολογούνται έως και το 1830» (άρθρο 2, παράγραφος αα).
Επίσης στο άρθρο 20, παρ. 1, εδ. α και β, αναφέρεται: «Στα κινητά μνημεία περιλαμβάνονται α) αυτά που χρονολογούνται έως και το 1453. Β) τα μεταγενέστερα του 1453, που χρονολογούνται ως και το 1830 και αποτελούν ευρήματα ανασκαφών ή άλλης αρχαιολογικής έρευνας ή που αποσπάστηκαν από ακίνητα μνημεία, καθώς και οι θρησκευτικές εικόνες και λειτουργικά αντικείμενα της ίδιας περιόδου. Παρ. 2 τα αρχαία κινητά μνημεία των περιπτώσεων α και β της παραγράφου 1 του άρθρου 20 προστατεύονται από το νόμο χωρίς να απαιτείται η έκδοση οποιασδήποτε διοικητικής πράξης».

Έχουμε και λέμε: «Οι εκκλησίες της περιοχής Κωμιακής Νάξου, του αρχαιολόγου Γεωργίου Στυλ. Μαστοροπούλου» ΚΩΜΙΑΚΉ τ. Γ΄(2005), σ. 37-96. ΘΕΟΣΚΕΠΑΣΤΗ (σ. 63-69) γράφει ο αρχαιολόγος: «Στο μνημείο διακρίνονται διάφορες φάσεις, οι οποίες λόγω των επιχρισμάτων δεν είναι δυνατόν να διασαφηνισθούν πλήρως. Βέβαιο πάντως είναι ότι προϋπήρχε το σημερινό βόρειο κλίτος, δηλαδή ο καμαροσκεπής ναός του Ταξιάρχη, στον οποίο επίσης διακρίνονται επί μέρους οικοδομικές φάσεις. Στο υπέρθυρο της εισόδου του κλίτους αυτού αναγράφεται εκατέρωθεν σταυρού η χρονολογία 1760, χωρίς όμως να διευκρινίζεται το είδος ή η έκταση των εργασιών που έγιναν τότε… Ο προστεθείς ναός της Θεοσκέπαστης κτίσθηκε τον 18ο αιώνα (1700-1800). .. Σύμφωνα με την παράδοση η εκκλησία της Θεοσκέπαστης, δηλ. το μεσαίο κλίτος, κτίστηκε το 1816 με πρωτεργάτη τον προεστό Φράγκουλα και τεχνίτη τον Σμυρναίο οικοδόμο Νικόλαο Παντελιά. Στο κέντρο της ωραίας ρομβόσχημης μαρμαροπλακόστρωσης τοποθετείται ως ομφάλιο δικέφαλος αετός. Διακρίνεται αμυδρά η χρονολογία 1816. Επομένως ο ναός έχει κτισθεί πριν από αυτή τη χρονολογία».

Συμπέρασμα: Ο ναός της Θεοσκέπαστης ανήκει στα υπαγόμενα στον αρχαιολογικό νόμο μνημεία, επειδή έχει κτισθεί πριν από το 1830 και κατά συνέπεια κανένας δεν μπορεί να κάνει οποιαδήποτε επέμβαση χωρίς προηγούμενη έγκριση από την αρμόδια αρχαιολογική υπηρεσία.

Ερώτηση προς τον παπά και το εκκλησιαστικό συμβούλιο:
Έχετε ζητήσει έγκριση από την Εφορία Βυζαντινών αρχαιοτήτων Κυκλάδων για τις επεμβάσεις που ήδη κάνατε στη Θεοσκέπαστη;