Για τον αρχαίο μόλο του Απόλλωνα έχουν γραφτεί και έχουν ακουστεί πολλά. Εμείς με παρρησία δηλώνουμε αναρμόδιοι να εκφράσουμε άποψη και με πολύ ευχαρίστηση, δίνουμε τη δυνατότητα στους ειδικούς και σε όσους έχουν ασχοληθεί με το θέμα να μας φωτίσουν....
Φιλοξενούμε την άποψη του φιλόλογου
κ. Νίκου Ι. Λεβογιάννη.
Στην «Ιστορία της Νάξου» που έγραψε την περίοδο 1799-1800 ο καθολικός μοναχός Ιγνάτιος Λίχτε, ηγούμενος της Καθολικής Μονής Ιησουϊτών στη Νάξο την περίοδο αυτή, γίνεται εκτενής αναφορά στον Απόλλωνα και στις αρχαιότητες που υπάρχουν εκεί, καθώς και στον αρχαίο μόλο.
Αναφερόμενος στο λιμάνι του Απόλλωνα γράφει ότι είναι ένας ανοιχτός όρμος, στον οποίο σώζονται τα απομεινάρια ενός προχώματος (μώλου) που μόλις ξεχωρίζει. Επίσης κάνει αναφορά σε ένα μαρμαροστρωμένο στενό δρόμο, που πιθανώς πρόκειται για τον γνωστό «αρχαίο δρόμο» πάνω στον οποίο μετακινούσαν τους μαρμάρινους ογκόλιθους που κατέβαζαν στη θάλασσα.
Πρόκειται για την παλαιότερη μέχρι σήμερα γνωστή γραπτή αναφορά στον αρχαίο μόλο του Απόλλωνα.
Γράφει συγκεκριμένα ο Ιγν. Λίχτε για τον Απόλλωνα και τον αρχαίο μόλο:
«Έξ ώρας εκ της πόλεως κατά το βορειοανατολικόν μέρος της νήσου είναι η θέσις η ονομαζομένη Απόλλων. Είναι εις μίαν εξορίαν όπου υπάρχει μόνον ένας νερόμυλος οικοδομημενος από ένα Καθολικόν προ μερικών χρόνων. Είναι όμως πάρα πολλαί τοιαύται αρχαιότητες να παρατηρήση τις. Είναι φανερόν ότι ήτο μία χώρα προς αυτό το μέρος κατά το μέρος της θαλάσσης. Τα ερείπια ενός στενού δρόμου πλησίον εις τον αιγιαλόν συνιστάμενα εις εύμορφα τεμάχια μαρμάρου το αποδεικνύουν. Ο λιμένας δεν αξίζει διόλου, επειδή είναι το στόμιον αυτού πάρα πολύ ανοικτόν και υπόκειται εις τον βορειοανατολικόν άνεμον. Όμως ήτο ένα πρόχωμα (μώλος), από το οποίον απομένει μόνον τόσον όσον χρειάζεται διά να μην αλησμονηθή ολοτελώς. Ένα ποταμάκι χύνεται εις τον λιμένα, όταν ο άμμος προσχώμενος από τα κύματα δεν το χωνεύει…»
Ιγν. Λίχτε (μετάφραση Γ. Π. Κρέμου): «Νάξος», περ. ΑΠΟΛΛΩΝ (Εν Πειραιεί), τχ. 89, Μάιος 1892, σ. 68
26 σχόλια:
για τον αρχαίο μόλο του Απόλλωνα έχουν δημοσιεύσει άρθρα και παρουσιάσει εισηγήσεις οι αρχαιολόγοι: 1)Αγγελική Σϊμωσι, προϊσταμένη της Εφορίας Εναλίων Αρχαιοτήτων, δημοσίευσε σχετικό άρθρο στο περιοδικό ΝΑΞΙΑΚΑ.
2)Γεωργία Κοκκορού-Αλευρά, καθηγήτρια της αρχαιολογίας στο Παν/μιο ΑΘηνών,αναφέρθηκε στον αρχαίο μόλο στην εισήγηση που παρουσίασε στο Δ΄ Συνέδριο στην Κωμιακή τον Σεπτέμβριο 2008.
3)Βασίλειος Λαμπρινουδάκης καθηγητής της αρχαιολογίας στο Παν/μιο ΑΘηνών, στην εισήγησή του στο Δ΄ Συνέδριο της Κωμιακής αναφέρθηκε εκτενώς στον αρχαίο μόλο.
4)Ο φιλόλογος Ν.Ι.Λεβογιάννης δημοσίευσε επίσης εκτενές άρθρο για τον αρχαίο μόλο στην εβδομαδιαία εφημερίδα της Νάξου ΜΑΣΚΑ.
Καλά εσείς μην εκφράζετε άποψη μην τυχόν και δυσαρεστήσετε αυτούς που επιδιώκουν να τα κάνουν όλα τσιμέντο και τραπεζοκαθίσματα στον Απόλλωνα. Πάντως προηγούμενο ανάλογο παγκοσμίως δεν νομίζω να υπάρχει. Να υπάρχουν μαρτυρίες, γραπτά, φωτογραφίες και άλλα αδιάσειστα στοιχεία και η ανάδειξη ενός θησαυρού-μνημείου να καθυστερεί (αργά ή γρήγορα θα αναγνωριστεί) επειδή δεν το θέλουν οι ντόπιοι και οι υποτιθέμενοι ανοικτόμυαλοι να σιωπούν. Με την ευκαιρία γνωρίζετε ως άνθρωποι που ενδιαφέρεστε για τον Απόλλωνα (απευθύνομαι στους διαχειριστές) ότι η περιοχή που περικλείεται από την γραμμή : θέση του Κούρου-Δρόμος μέχρι διασταύρωση Απόλλωνα/Κωμιακή-Δρόμος μέχρι οικία Μ. Σιδερή-Μονοπάτι για Κούρο είναι χαρακτηρισμένη ως αρχαιολογικός χώρος Κατηγορίας Α' με ΠΔ από τις αρχές της δεκαετίας του 1980, αλλά όλοι σιωπούν; Πόσες οικοδομικές άδειες έχουν εκδοθεί εκεί μέσα τα τελευταία χρόνια;
Προτείνω να βρείτε το ΠΔ αλλά να μην το σχολιάσετε. Ούτε να εκφράσετε την άποψη σας. Γιατί καταλαβαίνω ότι νοιώθετε ότι θα σας κάνει κακό.
Ποιο είναι αυτό το ΠΔ; Με ενδιαφέρει.
Εσένα πιο πάνω, αν είσαι Κωμιακίτης, δεν πρέπει να σε ενοχλεί η προβολή των μνημειών του χωριού μας. Στις μέρες μας αυτό αποτελεί σημαντικό παράγοντα σωστής και όχι άναρχης και άγριας ανάπτυξης.
Εκεί πάνω τι άλλο έχουμε πέραν από την παρθένα ακόμη φύση, πανέμορφη και άγρια και τα πολλά και σπουδαία μνημεία; Αυτά έχουμε και χρέος μας είναι να τα προστατεύσουμε και να τα αναδειξουμε.
Ελπίζω να μη διαφωνείς.
Επειδή είμαι χοντροκέφαλος, εξήγησέ μου κυρ διαχειριστή, αν μπορείς, τα εξής:
- Ποια είναι τα ΝΕΑ στοιχεία, αφού το κείμενο είναι ΓΝΩΣΤΟ(του 1892). Μη μου πεις οτι πρέπει να το μάθει και ο πιο αγράμματος Απολλωνιάτης!
-Πως αξιολογείτε το κείμενο αυτό ενός ΘΕΟΛΟΓΟΥ, που δε λέει τίποτα το ΝΕΟ.
-Το πρόχωμα σημαίνει μόλος;
Εδώ είναι που λέμε οτι όλα γίνονται για την επικοινωνία.
Eγώ ως Κωμιακίτης χαίρομαι όταν ακούω ότι στο χωριό μου υπάρχουν τόσο σπουδαία μνημεία,εσύ γιατί στεναχωριέσαι;
Ποιος στεναχωριέται όταν ακούει για την ιστορία των γνωστών λίγο-πολύ μνημείων του τόπου; Για την κατάντεια τους στεναχωριέται. Δε μπορεί όμως να υπάρχει παραπληροφόρηση ή να τα καπηλεύεται κάποιος που δεν έκανε τίποτα για την ανάδειξη και αξιοποίησή τους όταν ήταν στα πράγματα. Τώρα από ποιον ζητά αυτά που δεν έκανε;
Εγώ, τα αδέλφια μου,τα ξαδέλφια μου, οι γονείς μου, οι συγγενείς μας, οι φίλοι μας, διαβάζουμε για την ιστορία του χωριού και μαθαίνουμε για τα μνημεία του από τα τρία βιβλία που έχει γράψει ο άνθρωπος αυτός που εσύ κατηγορείς και εγώ δεν τον γνωρίζω καλά καλά. Δεν ξέρω τι κάνει σαν πολιτικός, αν είναι καλός ή κακός, αν τα οικονόμησε ή όχι και δεν με νοιάζει, τους πολιτικούς δεν τους γουστάρω.
..."Μνημειώδης" απάντηση... Δεν τα έγραψε αυτός...τα επιμελήθηκε. Έχει διαφορά. Κανείς δεν μπορεί να μειώσει αυτή τη συμβολή του. Όπως και τη συστηματική επίδοσή του στην κατασυκοφάντηση συμπατριωτών.
Δε σε νοιάει τι κάνουν οι πολιτικοί; Μπράβο. Λες και οι αποφάσεις τους δεν μας αφορούν. Γ΄ αυτό είμαστε καταδικασμένοι να ζούμε στην υπανάπτυξη, στη μετριότητα και στη διαπλοκή.
Μην τα ισοπεδώνεις όλα. Διάβασε το τελευταίο βιβλίο του Αλέκου Παπαδόπουλου "Τα βήματα του Έστερναχ".
μεγάλε, είσαι ασυναγώνιστος σε ΟΛΑ. Δεν...παίζεσαι. Για το χωριό θα μας πεις κάτι; Προσφυγή ας πούμε κατέθεσες;
Κάποιο μεγάλο κακό θα σου έχει κάνει αυτός ο άνθρωπος για τον μισείς τόσο πολύ. Τι έκανε τώρα και δείχνεις τόσο μένος; Έστειλε μια ανακοίνωση για τον αρχαίο μόλο. Ήταν κακό αυτό;
Μια αναγκαία παρέμβαση από τους διαχειριστές.
Πραγματικά προβληματιζόμαστε πώς να αντιμετωπίσουμε αυτή την κατάσταση.
Η εύκολη λύση είναι να σας αφαιρέσουμε κάθε δυνατότητα πρόσβασης.
Δεν είναι όμως η σωστή.
Αν συνεχιστεί όμως αυτό το φαινόμενο, εμείς ΘΑ ΒΡΟΥΜΕ ΛΥΣΗ!
I dream of Komiaki!
Κύριοι διαχειριστές
Πρώτον σας συγχαίρω και δεύτερον δώστε μου μερικά λεπτά να παρεκτραπώ. (αν και μου είναι εντελώς αδιανόητο)
Μετά , πολύ καλά θα κάνετε να σβήσετε το σχόλιό μου.
Ανάμεσά μας κυκλοφορούν … ελεύθερα μερικά κομπλεξικά άτομα.
Καταφέρνουν έντεχνα να μετατοπίζουν το κέντρο βάρους ενός ζητήματος, και να γίνονται αυτοί το επίκεντρο.
Υπάρχει βέβαια και το ενδεχόμενο οι εμπλεκόμενοι να μην έχουν καμία σχέση, απλώς να δημιουργεί και να εκμεταλλεύεται την κατάσταση κάποιος τρίτος.
Εδώ που φθάσαμε, όλα είναι πιθανά.
Το φαινόμενο όπως πολύ καλά θα ξέρετε, δεν είναι νέο.
Θα μιλήσω καθαρά.
Ξεκίνησε, ταυτοποιήθηκε, διαμορφώθηκε και έγινε τρόπος ζωής και σκέψης, στο blog του Απόλλωνα.
Έχω στη διάθεσή σας 104 τυπωμένες σελίδες, αλλά και σε ηλεκτρονική μορφή, άκρως υβριστικές ,υποτιμητικές και χυδαίες καταχωρήσεις, από και για άτομα που κινούνται στον ίδιο κοινωνικό χώρο.
Έχω κυριολεκτικά απηυδήσει.
Όλοι αυτοί ενδιαφέρονται δήθεν και για τα κοινά.
Ουδόλως με ενδιαφέρει.
Είναι απαράδεκτοι και αναξιόπιστοι.
Σας παρακαλώ μην τους αφήσετε πρόσφορο έδαφος να δράσουν.
Σβήστε όλα τα σχόλιά τους και προφανώς πρώτα απ’ όλα το δικό μου.
Σας ευχαριστώ πολύ.
Καλά δεν τους φτάνει το blogg του Απόλλωνα για να τσακώνονται ? Πρέπει να μας ζαλίζουν μέσα από όλα τα ναξιακά blogg ? Ελεος πια !!!
Δημοσίευση σχολίου