Τρίτη 2 Ιουνίου 2009

ΒΥΖΑΝΤΙΝΗ ΜΟΥΣΙΚΗ:Η ΑΥΘΕΝΤΙΚΗ ΣΥΝΕΧΕΙΑ ΤΗΣ ΕΒΡΑΪΚΗΣ

Δημοσιεύουμε μια ενδιαφέρουσα έρευνα για τη Βυζαντινή μουσική και τη σχέση της με την Ελληνική.
Καμμία σχέση με την αρχαία Ελληνική Μουσική
Διάφοροι οπαδοί του Ελληνοχριστιανικού ιδεολογήματος στην προσπάθειά τους να «αποδείξουν», ότι το Βυζάντιο αποτέλεσε δήθεν ομαλή και φυσική συνέχεια του Αρχαίου Ελληνικού Πολιτισμού υποστηρίζουν, ότι η Βυζαντινή μουσική αποτελεί εξέλιξη της αρχαίας Ελληνικής μουσικής. Τούτο είναι τελείως ανακριβές· η Βυζαντινή εκκλησιαστική μουσική είναι η Εβραϊκή λειτουργική μουσική με μεταφρασμένους ή παραφρασμένους τους στίχους της στην Ελληνική. Ελάχιστες τυχόν ομοιότητες της Βυζαντινής με την Ελληνική μουσική δεν οφείλονται σε εξέλιξη της Βυζαντινής από την Ελληνική, αλλά σε -κατ’ ανάγκην- αντιγραφές και δάνεια είτε της Βυζαντινής απ’ ευθείας, είτε της Εβραϊκής -απ’ όπου προέρχεται η Βυζαντινή- από την κατά πολύ αρχαιότερη, τεχνικότερη, επιστημονική και πλούσια αρχαία Ελληνική μουσική παράδοση.

Η Μουσική Επιστήμη στην αρχαία Ελλάδα
Χαρακτηριστικά της αρχαίας Ελληνικής μουσικής είναι ο πλούτος των μέτρων, των τρόπων (κλιμάκων ή αρμονιών) και η ποικιλία των μουσικών οργάνων. Από τα έγχορδα ξεχωρίζουν η διονυσιακή βάρβιτος, η τετράχορδη ομηρική φόρμιγξ, η επτάχορδη απολλώνια λύρα, η κιθάρα, η πανδουρίς και η πολύχορδη άρπα. Από τα πνευστά το κέρας, ο διπλός αυλός, η σάλπιγξ και η επτακάλαμος σύριγξ. Στα κρουστά καταλέγονται τα κύμβαλα, το σείστρο, ο απλός και σύνθετος κώδων, τα κρόταλα και το τύμπανο. Οι τρόποι που χρησιμοποιούνταν κυρίως ήταν οι: δώριος, φρύγιος, λυδικός, μιξολυδικός, αιολικός υποδώριος, ιωνικός υποφρυγικός και υπολυδικός. Πλέον αυτών χρησιμοποιούνταν και συνδυασμοί τους, όπως ο λυδικός-αιολικός, ο μικτός φρυγικός-λυδικός και πολλοί άλλοι.


oι Μυτιληναίοι, λέγει ο Αιλιανός («Ποικίλη Ιστορία», Ζ΄6), όταν έγιναν θαλασσοκράτορες, εις όσους επαναστατούσαν επέβαλλαν ως τιμωρία να μήν διδάσκονται τα παιδιά τους μουσική, «επειδή θεώρησαν, ότι απ’ όλες τις τιμωρίες η βαρυτέρα είναι να ζει κανείς χωρίς μουσική». Η μουσική αποτελούσε το βασικότατο μάθημα στην εκπαίδευση όλων των αρχαιοελληνικών πόλεων – κρατών, ο δε Πλάτων και άλλοι κορυφαίοι φιλόσοφοι αφιερώνουν πολλές σελίδες των έργων τους, για να καταδείξουν την τεράστια επίδραση της μουσικής στη διαμόρφωση της νοημοσύνης, του ψυχισμού και γενικώς του χαρακτήρα του ανθρώπου. Όλοι οι μεγάλοι Έλληνες διανοητές γνώριζαν τη μουσική. Η μουσική ήταν κλάδος των μαθηματικών· η Αρμονική, όπως ονομαζόταν, αναζητούσε μουσικούς «τρόπους» και μουσικούς «νόμους» για την ηχητική έκφραση της αρμονίας του Σύμπαντος από την Τέχνη. Μέθοδοι μουσικοθεραπείας εφαρμόζονταν στα Ασκληπιεία και Αμφιαράεια.



Η μελωδία απαιτεί μια μόνη μουσική γραμμή, η οποία τραγουδιέται απ’ όλους μαζί ομόφωνα και ομότονα, είναι δηλαδή μονοφωνική. Αντίθετα η αρμονία απαιτεί πολλές μουσικές γραμμές, οι οποίες συνηχούνται (ακούγονται ταυτόχρονα) από δύο φωνές (διφωνία) ή από τρείς (τριφωνία) κ.ο.κ. είναι δηλαδή πολυφωνική. Η Εβραϊκή και η Βυζαντινή εκκλησιαστική μουσική είναι μονοφωνικές ενώ η κλασσική Ευρωπαϊκή πολυφωνική. Στις εικονιζόμενες παραστάσεις φαίνεται, ότι και οι αρχαίοι Έλληνες χρησιμοποιούσαν -αντίθετα με ότι διδάσκεται- την πολυφωνία. Στην αριστερή αγγειογραφία του στ΄ αιώνα π.Χ. εικονίζονται αυλητής και αοιδός. Στην δεξιά αγγειογραφία του ε΄ αι. π.Χ. εικονίζεται ομάδα μουσικών με τρία όργανα (από αριστερά προς τα δεξιά: ζεύγος αυλών, άρπα και λύρα). Σε πολλές παραστάσεις αρχαίων αγγείων με έγχορδα (κιθάρα, λύρα κ.τ.λ.) εικονίζονται οι μουσικοί να κτυπούν με τα δάκτυλα του αριστερού χεριού τις χορδές και με το δεξί χέρι να τις κτυπούν συγχρόνως όλες (συνήχηση φθόγγων).


Η Μουσική θεραπαινίδα της Θεοκρατίας
Στους Εβραίους η αντίληψη για τη μουσική ήταν τελείως διαφορετική, καθ’ ότι συνδεδεμένη με τα εξ αποκαλύψεως προστάγματα του Θεού (Γιαχβέ), προέκυψε κατ’ εντολήν αυτού προς τον Μωυσή, προκειμένου να τον δοξάζουν οι υιοί του Ισραήλ: «Και νυν γράψατε τα ρήματα της ωδής ταύτης και διδάξατε αυτήν εις τους υιούς Ισραήλ και εμβαλείτε συτήν εις το στόμα αυτών, ίνα γένηταί μοι η ωδή αύτη κατά πρόσωπον μαρτυρούσα εν υιοίς Ισραήλ». («Δευτερονόμιον», λα΄ 19). Ο Μωυσής είναι ο -κατ’ εντολήν Γιαχβέ- πρώτος ρυθμιστής και οργανωτής της λατρείας δια της μουσικής («Αριθμοί», ι΄ 1-10). Δεύτερος θεωρείται ο Δαβίδ, ο οποίος, με την εισαγωγή του θεσμού των ψαλτωδών, την ποίηση των ψαλμών και τη χρήση μουσικών οργάνων ποίκιλε -σύμφωνα με την Εβραϊκή παράδοση- τη λατρεία: «Έταξε κατά πρόσωπον της κιβωτού διαθήκης Κυρίου εκ των Λευιτών λειτουργούντας, αναφωνούντας και εξομολογείσθαι και αινείν Κύριον τον Θεόν Ισραήλ· Ασάφ ο ηγούμενος και δευτερεύων αυτού Ζαχαρίας, έπειτα Ιεϊήλ και Σεμιραμώθ και Ιεχιήλ και Ματαθίαν και Ελιάβ και Βεναϊάν και Ωβήδ-Εδώμ». («Α΄ Παραλειπομένων», ιστ΄ 4-6).

Στην «Παλαιά Διαθήκη» διακρίνονται τα εξής υμνητικά είδη:

· Οι ωδές, οι οποίες είναι πολλές, αλλά στη χριστιανική λατρεία χρησιμοποιούνται οκτώ απ’ αυτές. (Δύο, που αποδίδονται στον Μωυσή, μία της προφήτισσας Άννας, του Αββακούμ, του Ησαΐα, του Ιωνά, του Αζαρία και μία των τριών Εβραίων παίδων).

· Οι ψαλμοί, οι οποίοι αποδίδονται κυρίως στον Δαβίδ, ψάλλονταν από τους ιερείς, ενώ οι πιστοί συνήθως συμμετείχαν επαναλαμβάνοντας τις καταλήξεις των στίχων. Οι ψαλμοί αναλόγως του περιεχομένου διαιρούνται σε δοξολογικούς, παρακλήσεως, ευχαριστίας, βασιλικούς, υμνητικούς (της Σιών), διδακτικούς κι εορταστικούς.



Οι Πατέρες της Εκκλησίας κι άλλοι χριστιανοί απολογητές εκθειάζουν την αξία των ψαλμών και υπογραμμίζουν την καθοδήγηση των ψαλμωδών από το Θεό μέσω του Αγίου Πνεύματος. [«Επειδή γαρ είδε το Πνεύμα το Άγιον δυσάγωγον προς αρετήν το γένος των ανθρώπων και δια το προς ηδονήν επιρρεπές του ορθού βίου καταμελούντας ημάς, τι ποιεί; Το της μελωδίας τερπνόν τοις δόγμασιν εγκατέμιξεν, ίνα τω προσηνεί και λείω της ακοής το εκ των λόγων ωφέλιμον λανθανόντως υποδεξώμεθα». (Μ. Βασιλείου, «Εις τον Α΄ ψαλμόν», ΒΕΠΕΣ 52, 1121-26. PG 29, 212 B). Το Άγιον Πνεύμα «πάντας φωτίζει προς την του Θεού κατανόησιν, εμπνεί τοις προφήταις». (Μ. Βασιλείου, «Περί πίστεως»,3.ΒΕΠΕΣ 54,15437-38. ΡG 31,469C). «Δια τούτο τους ψαλμούς ημίν ήσεν ο μακάριος εκείνος (ο Δαβίδ), μάλλον δε η του Πνεύματος χάρις». (Ι Χρυσοστόμου, «Ομιλία εις τον ΜΑ΄ψαλμόν 5.PG 55,163). «Ηνίκα τοίνυν εσκίρτα το Πνεύμα επι τινα των αρχόντων των ψαλτωδών, οι λοιποί ησυχίαν ήγον παρεστώτες και υπακούοντες συμφώνως το ψάλλοντι, “Aλληλούια”». (Ευσεβίου Καισαρείας, «Ερμηνεία εις τους ψαλμούς», ΒΕΠΕΣ 21,1631-34(PG 23,73B).]

Η κεντρική λειτουργική θέση των ψαλμών στην «Παλαιά Διαθήκη» διατηρήθηκε αναλλοίωτη και στη χριστιανική λατρεία. «Πάντες γαρ αυτόν (τον Δαβίδ) αντί μύρου δια στόματος φέρομεν. Εν Εκκλησία παννυχίδες και πρώτος και μέσος και τελευταίος ο Δαβίδ (δηλαδή οι ψαλμοί του)· εν τοις σκηνώμασι των νεκρών προπομπαί και πρώτος και τελευταίος ο Δαβίδ· εν ταις οικίαις των παρθένων ιστουργίαι, και πρώτος και μέσος και τελευταίος ο Δαβίδ». (Ι. Χρυσοστόμου, «Περί μετανοίας και ανάγνωσμα του Δαβίδ περί της του Ουρίου», PG 64,12).

· Οι ύμνοι· όρος διάχυτος στα κείμενα της «Παλαιάς Διαθήκης» με ασαφή συχνά όρια με τις ωδές και τους ψαλμούς. Η συγγραφή και η εκτέλεση των ύμνων είχε ανατεθεί σε ειδική τάξη του λαού και του ιερατείου: στους προφήτες με τις ομάδες των ψαλμωδών και στο ιερατείο των Λευιτών («Α΄ Παραλειπομένων», ιστ΄ 4-6, «Αριθμοί», α΄ 47-54).


Στο «Ψαλτήριον» περιέχονται πολλοί ανθελληνικοί ψαλμοί, που ψάλλουν οι ιερείς στους ναούς της σημερινής Ελλάδας. Στις φωτογραφίες εικονίζονται το εξώφυλλό του και η πρώτη σελίδα του. (Διαβάστε και κατεβάστε δωρεάν: «Τα υβριστικά κατά των Ελλήνων επίσημα κείμενα της Ορθοδοξίας».)

Νομαδικοί λαοί δεν ήταν σε θέση να αναπτύξουν τη Μουσική Επιστήμη, ούτε καν η μουσική σημειογραφία δεν είχε αναπτυχθεί, ένα είδος της οποίας -τη νευματική γραφή- χρησιμοποίησαν οι Εβραίοι μετά τον 9° αιώνα μ.Χ..

Αυτό, που βασικά ξεχωρίζει τη Σημιτική από την Ευρωπαϊκή μουσική είναι η ιδιαίτερη προτίμησή της πρός το χρωματικό στοιχείο. Χρωματικές κλίμακες λέγονται αυτές που χρησιμοποιούν πολλά χρωματικά ημιτόνια, δηλαδή τα ημιτόνια εκείνα που σχηματίζονται μεταξύ ομωνύμων φθόγγων, που διαφέρουν μεταξύ τους κατά σημείο αλλοίωσης (π.χ. ντο - ντο #). Με απλά λόγια το χρωματικό ύφος παράγεται όταν παίζονται εναλλάξ άσπρο-μαύρο τα πλήκτρα στο πιάνο.

Η ανάπτυξη της Εβραϊκής λειτουργικής μουσικής στηρίχθηκε στη χρησιμοποίηση ενός μέρους των αρχαίων Ελληνικών κλιμάκων και κυρίως του Δώριου τρόπου. Η Ιουδαϊκή θρησκεία είχε κατ’ αρχήν επιτρέψει στους Εβραίους τη χρήση μουσικών οργάνων στη λατρεία, όταν όμως οι λατρευτικές αυτές υποχωρήσεις δεν έφεραν τους αναμενόμενους καρπούς, όπως διευκρινίζει ο Ιωάννης ο Χρυσόστομος («Εισαγωγή εις τον ΡΛS΄ ψαλμό», PG 55,405), το Εβραϊκό ιερατείο εφάρμοσε την αποδοτική μέθοδο της στέρησης. Η βαβυλώνειος αιχμαλωσία στέρησε από τους Εβραίους τις λατρευτικές τους δυνατότητες. Τα μουσικά όργανα του ναού παρέμεναν κρεμασμένα στις ιτιές των ποταμών Βαβυλώνος («Ψαλμός ΡΛΖ΄», 2) και φούντωναν τη νοσταλγία της λατρείας στο ναό του Σολομώντος, αφού στον ξένο τόπο ήταν απαγορευμένη η χρήση των ψαλμωδιών και των οργάνων του ναού. Έτσι λοιπόν, σύμφωνα πάντα με τις Εβραϊκές-χριστιανικές πηγές, η λατρευτική εβραϊκή μουσική -από τη βαβυλώνειο αιχμαλωσία και μετά- ήταν ανόργανη.


Τα λόγια και τα νοήματα της Βυζαντινής μουσικής είναι διαποτισμένα από έντονη ανθελληνικότητα κι εξυμνούν την «μωρίαν» και την «πλάνην» των Ελλήνων. Επί πλέον, αρκετά χριστιανικά έθιμα έχουν Εβραϊκή προέλευση. Τα Ελληνόπουλα κάθε χρόνο την περίοδο των εορτών των Χριστουγέννων, της Πρωτοχρονιάς και των Θεοφανείων λέγοντας τα κάλαντα υμνολογούν Εβραϊκά χωριά, τόπους κ.λ.π. («εν Βηθλεέμ τη πόλει», «κάτω στον Ιορδάνη τον ποταμό» κ.τ.λ.) χρησιμοποιώντας το τρίγωνο, παραδοσιακό Εβραϊκό μουσικό όργανο. (Παραπλεύρως εικονίζεται το παραδοσιακό εβραϊκό τρίγωνο. Πηγή: Κάρλ Νέφ, "Ιστορία της μουσικής").

Η Εβραϊκή «Βυζαντινή» Μουσική
Την ίδια ώρα που ο μεσσιανισμός των Ιουδαίων ξεψυχούσε με την καταστροφή της Ιερουσαλήμ, στην πρωτεύουσα της αυτοκρατορίας, στη Ρώμη, ο οικουμενικός – ιδεαλιστικός μεσσιανισμός διά του χριστιανισμού έμπαινε στο προσκήνιο της ιστορίας, «ίνα νικών νικήση». Ο χριστιανισμός διαδίδονταν από Εβραίους σε Εβραίους μέσω των συναγωγών της διασποράς (βλ. «Πράξεις»). Οι πρώτες χριστιανικές κοινότητες αποτελούνταν από Ιουδαίους («Πράξεις», κα΄ 21).

Οι τέσσερις πρώτοι αιώνες -ως την κτίση της Κωνσταντινούπολης- οριοθετούν την πρώτη περίοδο για τη χριστιανική λατρευτική μουσική. Οι χριστιανοί της πρωτοχριστιανικής περιόδου περιόδου συνέχισαν να έχουν λατρευτική επαφή με τη συναγωγή. Έτσι διαμορφώθηκε ο τύπος της χριστιανικής λατρείας, επάνω στους παραδοσιακούς θεσμούς της συναγωγής. Ο νόμος, οι προφήτες, οι ψαλμοί, οι βιβλικές ωδές και οι ύμνοι ήταν τα κύρια και ουσιώδη στοιχεία της εξελισσόμενης χριστιανικής λατρείας.

Η δημιουργία κι η εξέλιξη της Βυζαντινής μουσικής έχει άμεση σχέση με τη δημιουργία κι εξέλιξη του χριστιανισμού, ο οποίος αναπτύχθηκε και εκτράφηκε στο άμεσο υπέδαφος του Ιουδαϊσμού κι όχι του Ελληνισμού. Οι ύμνοι και οι ψαλμοί, που χρησιμοποίησαν τους πρώτους αιώνες οι χριστιανοί για τις λειτουργικές τους ανάγκες ήταν παρμένοι από την εβραϊκή θρησκευτική μουσική· το βιβλίο των ψαλμών του Δαβίδ και η ψαλμωδία χρησίμευσαν ως πρότυπα της ακολουθίας. Η πρωτοχριστιανική εκκλησία δεν είχε λόγο να αναπτύξη ούτε νέα λειτουργική γραμματεία, ούτε νέα λειτουργική υμνογραφία.

Οι πρώτοι εκκλησιαστικοί ύμνοι ψάλλονταν συνήθως απ' όλους μαζί. Υπήρχε όμως κι ένας άλλος τρόπος, ο καθ' υπακοήν, όπου τον ύμνο τον έψελνε ένας ψάλτης, ενώ το πλήθος τραγουδούσε μαζί του μόνο το τέλος, τα ακροτελεύτια, όπως λέγονταν. Η μουσική αυτή ήταν βέβαια μονοφωνική και -κατά την Εβραϊκή παράδοση- δεν χρησιμοποιούσε καθόλου μουσικά όργανα, δείχνοντας έτσι παράλληλα και την αντίθεση της στην ενόργανη Ελληνική μουσική. Η χρήση της οργανικής μουσικής στη λατρεία απαγορεύτηκε και με αποστολικές διατάξεις, ενώ σφοδρή πολεμική τής έκαναν κι οι Πατέρες της Εκκλησίας με προεξάρχοντα τον Ιωάννη Χρυσόστομο.

«Σιωωών»... (Από τη λειτουργία).
Πολλοί από τους ύμνους των πρώτων αιώνων, δηλαδή οι Εβραϊκής εκκλησιαστικής μουσικής ύμνοι διατηρήθηκαν στο πέρασμα του χρόνου, έφτασαν ατόφυοι ως τις μέρες μας και ψάλλονται ακόμη και σήμερα στους χριστιανικούς ναούς. Σε διάφορα χριστιανικά βιβλία, όπως στο επίσημο βιβλίο του Ο.Ε.Δ.Β. «Η μουσική μέσα από την ιστορία της» της Β΄ Γυμνασίου έχουν καταγραφεί αναλυτικά οι ύμνοι αυτοί, οι οποίοι είναι:

Οι ψαλμοί του Δαβίδ στην αρχή κάθε ακολουθίας.
Ο «εσπερινός ύμνος» του πρεσβύτερου Συμεών («νυν απολύεις τον δούλο σου, Δέσποτα.»).
Η εωθινή δοξολογία («Δόξα εν υψίστοις Θεώ»).
Το ευκτήριο άσμα «Κύριε ελέησον», που εκφωνούσαν οι πιστοί κατά τις «αιτήσεις» του διακόνου στη θεία λειτουργία.
Ο «επινίκιος ύμνος» («Άγιος, άγιος άγιος Κύριος Σαβαώθ») που περιέχεται, σύμφωνα με τις αποστολικές διατάξεις, μεταξύ των ασμάτων της λειτουργίας.
Το αινετικό άσμα: «Σε υμνούμεν, σε ευλογούμεν, σοι ευχαριστούμεν Κύριε».
Η ευχαριστήριος ωδή: «Δόξα σοι, Κύριε, δόξα σοι», πριν και μετά την ανάγνωση του ευαγγελίου.
Ο «εισοδικός ύμνος» («Δεύτε προσκυνήσωμεν και προσπέσωμεν Χριστώ»).
Ο «επιλύχνιος ύμνος» («Φως ιλαρόν»).
Το «σιγησάτω πάσα σαρξ», που αρχικά ψαλλόταν στη θεία λειτουργία του αδελφόθεου Ιάκωβου· αντικαταστάθηκε αργότερα από τον «χειρουβικό ύμνο» και σήμερα ψάλλεται το Μεγάλο Σάββατο.
Το «Αλληλούια» (Εβραϊκή λέξη, που σημαίνει «δόξα στον Γιαχβέ». Εβραϊκή επίσης λέξη είναι και το «Αμήν», το οποίο σημαίνει «ας γίνει» κι επαναλαμβάνεται πολλές φορές κατά την Εβραϊκή λειτουργία στις συναγωγές, όπως ακριβώς και κατά την χριστιανική λειτουργία στους ναούς).
Η μικρή δοξολογία: «Δόξα πατρί και υιώ και αγίω πνεύματι».

Πέραν αυτών, ο Ιωάννης ο Χρυσόστομος, αναφερόμενος στην «Ωδή των τριών Εβραίων παίδων» βεβαιώνει την ύπαρξή της στη λειτουργική ζωή της εκκλησίας και την πίστη του, ότι η ωδή θα άδεται και στο μέλλον σε όλη την οικουμένη («Ότι τον εαυτόν μή αδικούντα», παρ. 16, ΕΠΕ 31,55618, PG 52,477). Η ωδή αυτή ψάλλεται στις μέρες μας στον εσπερινό του Μ. Σαββάτου αποδεικνύοντας έτσι για μια ακόμη φορά τη διαχρονική παρουσία του Εβραϊκού πνεύματος στο Χριστιανισμό.

Ο Μ. Αθανάσιος στη δ΄ εορταστική επιστολή του αναφέρει, ότι το Μ. Σάββατο στη λειτουργία περιλαμβάνονταν οι περικοπές από την «Έξοδο» ιγ΄ 20, ιδ΄ 32 και ιε΄ 1-19). Ο Κύριλλος Ιεροσολύμων στην ιη΄ κατηχητική ομιλία του αναφέρει για την ίδια μέρα την περικοπή «Ησαΐα», ξ΄ 1-16.


Ο διωγμός της Ελληνικής Μουσικής στο Βυζάντιο
Με πρόφαση τον αγώνα κατά της ειδωλολατρίας ο χριστιανισμός χρησιμοποιήθηκε ως κίνημα κατά της Ελληνικής Τέχνης και του Πολιτισμού, της Γλυπτικής, της Αρχιτεκτονικής, της Φιλοσοφίας κ.λ.π.. Με την πάροδο του χρόνου οι οπαδοί του νέου δόγματος «δεν ηρκούντο να απαιτώσι την ελευθερίαν της συνειδήσεως, αλλ’ εξ υπερβολής ζήλου προανήγγελλον εις τους ετεροδόξους την προσεχή των ειδώλων καταστροφήν, τα οποία και παρόντων εκείνων πολυειδώς περιεφρόνουν και εξηυτέλιζον». (Κ. Παπαρρηγοπούλου, Ιστορία Ελλ. Έθνους, βιβλίο ένατο, σελ. 26, εκδόσεις «Γαλαξίας»).


Ένα από τα χαρακτηριστικότερα δείγματα της προσπάθειας των Ελλήνων για συνέχιση της παράδοσής τους -παρά τις διώξεις που υφίσταντο από τους χριστιανούς- είναι η διατήρηση του ομηρικού ρυθμού στο σημερινό ρυθμό του συρτού καλαματιανού (7/8). Η αρχαία Ελληνική μουσική υπάρχει ζωντανή στη νεοελληνική δημοτική κι όχι στην ανθελληνική εκκλησιαστική βυζαντινή μουσική. (Πηγή: «Ιστορία του Ελληνικού Έθνους», «Εκδοτική Αθηνών»).

Η μουσική που καλλιεργήθηκε τους βυζαντινούς χρόνους ήταν δύο ειδών: η εκκλησιαστική κι η κοσμική. Την Βυζαντινή θρησκευτική μουσική ανέπτυξε και καλλιεργούσε η πολιτικοθρησκευτική εξουσία με τους πληβείους της.

Σαφώς και υπήρχε όμως παράλληλα και Ελληνική μουσική, η οποία ήταν το δημοτικό λεγόμενο τραγούδι, το οποίο συνέχιζε και καλλιεργούσε ο λαός. Τον Διόνυσο λάτρευε στα κατάβαθα της ψυχής του ο λαός, οι «παγανιστές». Οι πολιτικοθρησκευτικές εξουσίες και τα όργανά τους λάτρευαν –και λατρεύουν- τον Γιαχβέ. Γι’ αυτό και οι πρώτοι διατήρησαν άθικτη την Ελληνική μουσική, ενώ οι δεύτεροι συνέχισαν την εβραϊκή μουσική παράδοση της γιαχβεδολατρείας. Ο προστάτης της Παιδείας του σύγχρονου κράτους των ρωμιών, Ιωάννης Χρυσόστομος και οι άλλοι Πατέρες της Εκκλησίας κήρυξαν διωγμό κατά της Ελληνικής μουσικής. Ζητούσαν από τους χριστιανούς να ξεγράψουν οριστικά κάθε λαϊκό τραγούδι τους. Οι αγωγιάτες να μην τραγουδούν πάνω στο κάρο τους ούτε οι κοπέλες στον αργαλειό τους ούτε οι μανάδες νανουρίζοντας τα παιδιά τους.

Τα λείψανα αυτά της αρχαίας Ελληνικής ζωής έπρεπε να τα αντικαταστήσουν με ψαλμούς από την Παλαιά Διαθήκη. Τι περιείχε όμως η Παλαιά Διαθήκη; «Και εξεγειρώ τα τέκνα σου, Σιών, επί των τέκνων των Ελλήνων και ψηλαφήσω σε ως ρομφαία μαχητού. Και Κύριος έσται επ’ αυτούς και εξελεύσεται ως αστραπή βολής» («Ζαχαρίας, θ΄ 13-15). Η περικοπή αυτή ψάλλεται ακόμη και σήμερα στους χριστιανικούς ναούς της Ελλάδος, ειδικά την Μ. Εβδομάδα. (Βλ. «Εβραϊκό Πεσάχ - Χριστιανικό Πάσχα».)
Η Ελληνική μουσική καταδιώχθηκε και με αποφάσεις οικουμενικών συνόδων:

«Ότι ου δεί χριστιανούς εις γάμους απερχομένους βαλλίζειν ή ορχείσθαι, αλλά σεμνώς δειπνείν ή αριστάν, ως πρέπει χριστιανοίς». (53ος κανών της εν Λαοδικεία ιεράς συνόδου, 364 μ.Χ.).
«Ότι ου δεί ιερατικούς ή κληρικούς, αλλ’ ουδέ λαϊκούς, εκ συμβολής συμπόσια επιτελείν». (55ος κανών της ίδιας συνόδου).

Εκτός από τους ψαλμούς και τις βιβλικές ωδές, αφού ο χριστιανισμός έγινε τον δ΄ αι. μ.Χ. επίσημη θρησκεία, άρχισαν να δημιουργούνται νέοι ύμνοι, πάντα όμως στο ίδιο πνεύμα (στίχων - μουσικής). Οι σπουδαιότεροι υμνογράφοι τον δ΄ και ε΄ αιώνα είναι οι τρείς ιεράρχες, ο Εφραίμ ο Σύρος, ο Μ. Αθανάσιος, ο Κύριλλος Ιεροσολύμων κ.ά.. Από τον στ΄ έως τον ι΄ αιώνα η Βυζαντινή λειτουργική μουσική γνωρίζει την μεγάλη της ακμή, σταθερά προσανατολισμένη πάντα στις αρχέγονες Εβραϊκές της ρίζες. Όλη η χριστιανική υμνογραφία διακρίνεται για το ανθελληνικό της πνεύμα:

Τα κοντάκια του Ρωμανού του Μελωδού πλημμυρίζουν από ανθελληνικό μένος. Στον ύμνο «εις Πεντηκοστήν», που επίσης ψάλλεται στους ελληνορθόδοξους ναούς ακόμα και σήμερα αναφέρεται: «Τι φυσώσιν και βαμβεύουσιν οι Έλληνες; Τι φαντάζονται προς Άρατον τον τρισκατάρατον; Τι πλανώνται προς Πλάτωνα; Τι Δημοσθένην στέργουσιν τον ασθενή; Τι μη νοούσιν Όμηρον, όνειρον αργόν; Τι Πυθαγόραν θρυλλούσι τον δικαίως φιμωθέντα;» (οικ. ιζ΄).
«Χαίρε η των Αθηναίων τας πλοκάς διασπώσα. Χαίρε η φιλοσόφους ασόφους δεικνύουσα». («Ακάθιστος Ύμνος»). (Βλ. «Τα υβριστικά κατά των Ελλήνων επίσημα κείμενα της Ορθοδοξίας»). http://freeinquiry.gr/webfiles/prod.php?id=21

Ο καλύτερος τρόπος για να αντιληφθεί ο αναγνώστης, ότι η Εβραϊκή και η Βυζαντινή μουσική είναι ακριβώς ίδιες με μόνη διαφορά τη γλώσσα είναι να ακούσει Εβραϊκή λειτουργία σε συναγωγή ή Εβραϊκή λειτουργική μουσική σε μουσική βιβλιοθήκη Εβραϊκού Μουσείου ή από σχετικό δίσκο. Άλλος τρόπος είναι μέσω Διαδικτύου, όπου υπάρχουν αρκετές ιστοσελίδες –κυρίως στην Αγγλική γλώσσα- από τις οποίες «κατεβαίνουν» εύκολα σχετικοί ύμνοι. Ένα δείγμα αυθεντικής Εβραϊκής λειτουργικής μουσικής μπορείτε να ακούσετε πατώντας το βελάκι στην παραπάνω εικόνα.

Μεγάλη μορφή της Βυζαντινής μουσικής θεωρείται ο Ιωάννης Δαμασκηνός (676-756 μ.Χ.), θεολόγος και υμνογράφος, ο οποίος προέρχεται από τη μονή αγίου Σάββα της Βηθλεέμ. Το σπουδαιότερο έργο του είναι η «Οκτώηχος», που τον απασχόλησε ολόκληρη σχεδόν τη ζωή του. Στην «Οκτώηχο» περιέλαβε και ταξινόμησε όλα τα λειτουργικά μέλη, που ήταν σύμφωνα με τα χριστιανικά δόγματα και το αυστηρό πνεύμα της Βυζαντινής μουσικής, ενώ απέκλεισε όσα θύμιζαν έστω και λίγο την αρχαία Ελληνική μουσική.
Το χαμηλό πολιτιστικό επίπεδο των βυζαντινών δεν τους επέτρεπε να ελπίζουν, ότι θα ήσαν σε θέση να δημιουργήσουν δική τους μουσική, ούτε είχαν λόγο άλλωστε· η απλή Εβραϊκή εκκλησιαστική μουσική, που παρέλαβαν και συνέχισαν ήταν ό,τι ακριβώς χρειάζονταν, τόσο από πλευράς δογματικής, όσο και από τεχνικής. Τις περισσότερες από τις κλίμακες, που χρησιμοποίησαν, τις είχε ήδη «δανεισθεί» παλαιότερα η Εβραϊκή από την Ελληνική μουσική. Δικές τους κλίμακες οι βυζαντινοί δέν δημιούργησαν, απλά χρησιμοποίησαν ορισμένες από τις Ελληνικές -αυτές που βρήκαν- όχι όμως από αγάπη προς τον Ελληνικό Πολιτισμό, όπως διατείνονται οι ελληνορθόδοξοι προπαγανδιστές, ο οποίος εξ άλλου βρισκόταν υπό διωγμό, αλλά εξ ανάγκης.
Οι χριστιανοί υμνογράφοι στη χιλιόχρονη Bυζαντινή Iστορία δεν δημιούργησαν κάτι νέο στη μουσική· πήραν ό,τι βρήκαν έτοιμο από την αρχαία Ελληνική. Η απέχθειά τους όμως, για τον Αρχαίο Ελληνικό Πολιτισμό ήταν τόση, ώστε, ενώ πήραν τις νότες ατόφυες μαζί με την παρασήμανσή τους, τους αλλοίωσαν τα ονόματα προσθέτοντας ένα ή δύο γράμματα πρίν ή μετά. Έτσι, ο μητροπολίτης Χρύσανθος καθιέρωσε τον ιθ΄ αι. μ.Χ. την μετατροπή του Α σε ΠΑ, του Β σε ΒΟΥ κ.τ.λ..

Oι βυζαντινοί άλλαξαν τις ονομασίες στις κλίμακες. Έτσι ο Δώριος τρόπος μετονομάστηκε σε ήχο πρώτο, ο Λύδιος σε ήχο δεύτερο, ο Φρύγιος σε ήχο τρίτο, ο Μιξολύδιος σε ήχο τέταρτο, ο Υποδώριος ή Παλαιός Αιολικός σε ήχο πλάγιο του πρώτου, ο Υπολύδιος σε ήχο πλάγιο του δευτέρου, ο Ιωνικός (Υποφρύγιος) σε ήχο βαρύ. Τους πολλούς άλλους ακόμα τρόπους, που χρησιμοποιούνταν στην Ελληνική μουσική τους απέρριψαν, όπως τους είχε απορρίψει ήδη και η Εβραϊκή μουσική ως μη αρμόζοντες στα «σεμνά» και «ιερά» αισθήματα.

Η αρχαία Ελληνική μουσική με πολυμορφία ειδών (παιάνες, διθυράμβους, νόμους, εγκώμια κ.λ.π.) ήταν πολυφωνική, διέθετε πλήθος οργάνων, με ποικιλία ρυθμών και κλιμάκων και μπορούσε να συνοδευτεί από χορό. Δεν νοείται Ελληνική μουσική χωρίς ρυθμό και χορό. Η Εβραϊκή και η Βυζαντινή εκκλησιαστικές μουσικές, που προέκυψαν εξ αποκαλύψεως κατ’ εντολή του Γιαχβέ και για χάρη του είναι μονοφωνικές, ανόργανες, χρησιμοποιούν πολύ λιγότερες κλίμακες κι είναι κατ’ εξοχήν αχόρευτες. Λόγω του φόβου της υποκίνησης του «ορχηστρικού ενστίκτου» του ποιμνίου εφαρμόστηκε η λύση του λεγόμενου «ίσου». Αυτός που κρατάει το «ίσο» έχει δεύτερο ρόλο, συνοδεύει την κύρια φωνή και ψάλλει συνήθως μιά οκτάβα χαμηλότερα κρατώντας επίμονα (ίσα) τον φθόγγο, που αποτελεί τη βάση του ήχου. Ο μόνος χορός, που κράτησαν οι Βυζαντινοί είναι ο χορός του Ησαΐα, ο οποίος μόνον χορός δεν είναι· πρόκειται για παραλλαγή του Εβραϊκού εθίμου της περιφοράς της νύφης γύρο από τον γαμπρό κατά τη διάρκεια της τελετής του Εβραϊκού γάμου.

* * *
Κληρονόμος της αρχαίας Ελληνικής μουσικής δέν είναι η μονότονη Βυζαντινή εκκλησιαστική μουσική, αλλά το με πλήθος ρυθμών κι οργάνων δημοτικό τραγούδι. Όση σχέση έχει το «αρχή σοφίας φόβος Κυρίου» του ιουδαιοχριστιανισμού με το «αρχή βλακείας φόβος θεού» του Επίκουρου, τόση σχέση έχει κι η Βυζαντινή εκκλησιαστική μουσική με την αρχαιοελληνική. Οι ρίζες του συνόλου της χριστιανικής παράδοσης -κι όχι μόνον της Βυζαντινής μουσικής- στην Ιουδαία πρέπει να αναζητηθούν κι όχι στην Ελλάδα.

Γιάννης Λάζαρης
(Ερασιτέχνης μπασίστας)
http://freeinquiry.gr/webfiles/pro.php?id=694


10 σχόλια:

Πέπε είπε...

Δεν είναι ακριβώς έτσι τα πράγματα.

Μία βασική αλλοίωση εννοιών διατρέχει όλο το κείμενο: όπου εκκλησιαστικά κείμενα καταφέρονται εναντίον των Ελλήνων, δεν πρέπει να εννοούμε τη λέξη "Έλληνες" όπως εννοείται σήμερα αλλά με τη σημασία που είχε τότε: τη σημασία "Δωδεκαθεϊστές, ειδωλολάτρες". Εξάλλου, ακόμη και αν ο Χριστιανισμός ήταν (ή είναι) όντως ανθελληνικός, αυτό είναι ένα μεγάλο θέμα αλλά δεν έχει καμία σχέση με την προέλευση της μουσικής.

Άλλη επιφύλαξη: μία νέα θρησκεία, που μάλιστα για τους Έλληνες ήταν ακόμη πιο νέα απ' ό,τι για τους Εβραίους, δε θα μπορούσε ποτέ να πιάσει αν το τελετουργικό της, η μουσική της και όλα εκείνα τα στοιχεία με τα οποία έχει άμεση επαφή ο απλός λαός, ο προσήλυτος που δεν έχει θεολογικούς προβληματισμούς, του ήταν ξένα και ανοίκεια. Το θεωρώ σχεδόν αυταπόδεικτο ότι η εκκλησιαστική μουσική μιας νέας θρησκείας δεν μπορεί παρά να είναι η μουσική που ήδη γνωρίζουν οι άνθρωποι που την ασπάστηκαν. Ποτέ μία νέα θρησκεία δεν ξεκινά σε εντελώς νέα βάση: πολύ συχνά οι ιεροί τόποι, οι ιερές ημερομηνίες, διάφορα έθιμα κλπ. παραμένουν όπως είχαν στην παλιά θρησκεία, έτσι ώστε οι πιστοί να μην απομακρύνονται ριζικά από ό,τι είχαν συνηθίσει. Και σήμερα, η εκκλησιαστική μουσική κάθε λαού έχει εμφανείς ομοιότητες με την κοσμική μουσική του ίδιου λαού.

[συνεχίζεται]

Πέπε είπε...

Ακόμη: λέτε πολύ ορθά ότι η βυζαντινή μουσική δεν έχει σχέση ούτε με όργανα ούτε με χορό αλλά μόνο με μελοποιημένα κείμενα. Αυτό όμως σημαίνει ότι οι μουσικές φόρμες έχουν άμεση εξάρτηση από τη γλώσσα. Και πράγματι, τα μουσικά μέτρα της εκκλησιαστικής μουσικής ακολουθούν τους τονισμούς των λέξεων (ενώ αντίθετα στην οργανική μουσική και κατεξοχήν στη χορευτική τα μέτρα οργανώνονται με άλλα κριτήρια). Είναι ακόμη χαρακτηριστικό της βυζαντινής μελοποιίας ότι όταν τα λόγια λένε κάτι σαν "ύψος δυσθεώρητον" λ.χ., η μουσική ανεβαίνει σε ψηλές νότες, όταν τα λόγια μιλούν για βάθος η μουσική χαμηλώνει στα μπάσα, κ.ο.κ. -γενικώς η μουσική εικονογραφεί τα λόγια. Δε γνωρίζω αν το ίδιο ισχύει και για την εβραϊκή μουσική, ωστόσο μία μουσική που υπάρχει μόνο σε τόσο στενή συνάρτηση με το λόγο δε θα μπορούσε να έχει εισαχθεί από ένα λαό που μιλάει άλλη γλώσσα. Για να έχει ένας ελληνόφωνος ύμνος την ίδια μελωδία με έναν εβραϊκό, θα έπρεπε κάθε λέξη του κειμένου να έχει τις ίδιες συλλαβές και τους ίδιους τονισμούς με το εβραϊκό κείμενο. Θα μπορούσαν να υπάρξουν μια-δυο περιπτώσεις καλογέρων που να αναλάμβαναν μια τέτοια διάστροφη σπαζοκεφαλιά, αλλά μόνο σαν εξαίρεση. Είναι αδύνατον ένα ολόκληρο μουσικό σύστημα να στηριχτεί σε τέτοιες αρχές.

Η λεπτομέρεια που αναφέρετε σχετικά με το τρίγωνο, που είναι εβραϊκό όργανο και χρησιμοποιείται ακόμη σήμερα στα κάλαντα, είναι πολύ ενδιαφέρουσα. Ωστόσο λάβετε υπόψη σας ότι τα κάλαντα, σαν ελληνικό έθιμο, υπήρχαν πολύ πριν το Χριστιανισμό. Τα παιδιά (και οι μεγάλοι) έβγαιναν και έλεγαν τα "αγυρτικά άσματα" αναγγέλλοντας κάποια γιορτή, και συνέχισαν να το κάνουν και όταν η γιορτή αντικατααστάθηκε από μία άλλη γιορτή της νέας θρησκείας. Μάλιστα, αν διαβάσετε με προσοχή τα κείμενα από διάφορα παραδοσιακά κάλαντα ιδίως της Πρωτοχρονιάς, θα δείτε ότι δεν έχουν και πολύ χριστιανικό πνεύμα. Ξεκινάνε με λίγα λόγια για την Περιτομή του Κυρίου και / ή τον Άγιο Βασίλειο, αλλά σύντομα γυρίζουν σε συγκαλυμμένα μαγικά ξόρκια σχετικά με την ευκαρπία. Τα χριστουγεννιάτικα και ακόμη περισσότερο των Φώτων και του Λαζάρου είναι πιο χριστιανικά. Και υπάρχουν και τα χελιδονίσματα, κάλαντα της 1ης Μαρτίου που λέγονταν μέχρι προ ολίγων δεκαετιών σε πολλά μέρη της Ελλάδας, που είναι γνήσιο αρχαιοελληνικό επιβίωμα.

Το ότι χρησιμοποιείται ένα εβραϊκό όργανο δεν αποδεικνύει τίποτε: πουθενά στη γη δεν υπάρχει όργανο που να το χρησιμοποιεί αποκλειστικά και μόνο ο λαός που το επινόησε πρώτος.

Πέπε είπε...

Ότι υπάρχουν στη Βυζαντινή μουσική συγκεκριμένα δάνεια από την Εβραϊκή δεν μπορώ να το αρνηθώ: τα διάφορα "Αλληλούια", "Αμήν" κλπ., οι ψαλμοί του Δαυΐδ και πολλά άλλα. Αλλά αυτό απέχει πολύ από το να λέμε ότι όλη η μουσική είναι ξενόφερτη. Κάθε μουσική έχει δάνεια από άλλους λαούς. Οι ίδιοι οι αρχαίοι Έλληνες ονόμαζαν κάποια όργανά τους ή κάποιους μουσικούς τρόπους με ονόματα ξένων λαών, π.χ. φρυγικός αυλός, φρύγιος τρόπος. Στο δημοτικό τραγούδι, το πιο σαφές ίσως δείγμα προσμίξεων είναι ο μπάλος με μανέ, που χορεύεται και τραγουδιέται σε όλο το Αιγαίο (π.χ. Ωραία που 'ναι την αυγή): Το κείμενο του μανέ (αμανέ) είναι ένα δίστιχο από 15σύλλαβα ιαμβικά στιχάκια με ομοιοκαταληξία, όπου ο μεν 15σύλλαβος ιαμβικός στίχος είναι γνήσια νεοελληνικός, η δε ομοιοκαταληξία φράγκικη επιρροή. Ο αμανές σαν μουσικό είδος προέρχεται από τη Μικρά Ασία, είναι κοινή παράδοση Ελλήνων και Τούρκων (ας μην ψάξουμε αυτή τη στιγμή να βρούμε ποιοι τον έβγαλαν πρώτοι), καλλιεργήθηκε κατεξοχήν στην πολυπολιτισμική Σμύρνη, και αν τον αναλύσουμε θεωρητικά ταιριάζει και στη θεωρία της βυζαντινής και της οθωμανικής / αραβοπερσικής μουσικής. Ο μπάλος σαν χορός είναι κι αυτός δυτικοευρωπαϊκής προέλευσης (αν δεν απατώμαι βενετσιάνικης), αλλά η ονομασία του προέρχεται από τα ελληνικά -"βάλλισμα". Τα όργανα που τον συνοδεύουν είναι συνήθως βιολί (ευρωπαϊκό) και λαούτο (μας ήρθε από την Ευρώπη, απώτερης προέλευσης αραβικής, αλλά ο συγκεκριμένος τύπος υπάρχει μόνο στην Ελλάδα). Και ο συνδυασμός όλων αυτών υπάρχει μόνο στο ελληνικό Αιγαίο. Αλίμονο αν αρχίζαμε να λέγαμε ότι ο μπάλος με μανέ είναι τούρκικος ή βενετσιάνικος ή αραβοπερσικός!

Οπωσδήποτε, συμμερίζομαι σε κάποιο μέτρο τις επιφυλάξεις σας για το "ελληνοχριστιανικό ιδεολόγημα". Αλλά οι αντιρρήσεις πρέπει να εκφράζονται με τη μέγιστη δυνατή αντικειμενικότητα, και χωρίς να μπλέκουμε θέματα ιστορικά ή θρησκευτικά με μουσικά.

Ανώνυμος είπε...
Αυτό το σχόλιο αφαιρέθηκε από έναν διαχειριστή ιστολογίου.
Ανώνυμος είπε...

Αν ήτανε έτσι τα πράγματα οι εβραίοι δεν θα χρειαζόταν να χρηματοδοτήσουν έτσι όπως συνεχίζουν να χρηματοδοτούν την ερευνα που αφορά την μουσική τους.
πράγματι ο χαράλαμπος βακάκης που βρίσκετε στο ισραήλ συνεχίζει την ερευνα η οποια δεν έχει ακόμα ολοκληροθη λογο του μεγαλου ογγου αλλα συνεχιζει τισ επαφες με μουσικολογους απο ολο τον κοσμο κυριος ομως με εβραιους..
Μαθητης Πατρειαρχικης σχολης Αγιας Σιον ιεροσολυμων.

Ανώνυμος είπε...

Φανταστείτε ότι οι αρχαίοι Έλληνες, ανύψωσαν το πνεύμα τους στο επίπεδο του Χριστιανισμού, παραμερίζοντας τον δωδεκαθεϊσμό και άλλα σχετικά (Διονυσιακά κ.λ.π.) που φτάνουν τον άνθρωπο ίσως στην ίδια του την εκπόρνευση μέσα από τη θρησκεία του. Ποιος δεν μπορεί να πει, ότι αυτοί οι Έλληνες ανυψώθηκαν σε Ρωμιούς και Βυζαντινούς μα πάντα όμως Έλληνες και ποιος δεν μπορεί να πει ότι η μουσική τους δεν ανυψώνεται το ίδιο; Η προηγούμενη αναφορά στον Χαράλαμπο Βακάκη, βασικά και απ' ότι μπορεί κάποιος να καταλάβει τι ακριβώς είναι;
Είναι το φως του Ελληνικού πνεύματος και της μουσικής, σε ένα άλλο έθνος που το αναζητά. Αυτό δεν αρκεί ως απάντηση στα παραπάνω επιμέρους ζητήματα της μουσικής. Γι' αυτά σίγουρα μπορεί να απαντήσει καλύτερα ο ίδιος. Εγώ απλώς απαντώ στη προκατάληψη και στη φυλετική συσχέτιση η οποία γίνεται και βεβαίως νοηματικά, αποσκοπεί σε συγκεκριμένα προκατασκευασμένα συμπεράσματα σοφιστικής κυρίως φύσεως. Μπήκα στην ιστοσελίδα ψάχνοντας για τον Χαράλαμπο Βακάκη. Π. Ματθαίου.

Φρατζέσκος Φατούρος είπε...
Αυτό το σχόλιο αφαιρέθηκε από τον συντάκτη.
Unknown είπε...

Α. ΜΕΡΟΣ
Για την αποκατάσταση της αλήθειας! Πρώτα -πρώτα το προηγούμενο άρθρο επί της ουσίας δεν απαντά σε μουσ/γικά ζητήματα, ενώ δημιουργεί όπως ευστόχως προαναφέρθηκε, την εικόνα μιας προκατάληψης. Η ερώτηση που ευλόγως δημιουργείται είναι, πώς ένας σοβαρός ερευνητής θα συσκεφτεί με τον *απέναντί του, όταν ήδη έχει φτιάξει στο μυαλό του την πάγια εικόνα του; Είμαι Χριστιανός Ορθόδ. και πολλές φορές φορές στη μουσικολογική έρευνα, έχω συνομιλήσει και συμφάγει ακόμα, με φανατικούς μουσουλμάνους, με φαν. θρησκευόμενους Εβραίους κ.α.
Το αποτέλεσμα λοιπόν μιας αληθινής έρευνας, δεν έχει προκαταλήψεις!
Είμαι υπερήφανος που είμαι Έλληνας και πολύ περισσότερο που είμαι Ορθόδοξος Έλληνας, Ρωμιός ή Βυζαντινός, όπ. θέλ. πείτε το! Γιατί όπως αναφέρθηκε και από προηγ. σχολ/στή, εμείς οι Έλληνες είμαστε το διαχρονικό πνεύμα που οδηγεί σε μια ύψιστη τελειότητα κατά τον Πλάτωνα.
Αυτό όμως δεν με κάνει να απορρίπτω αποδεδειγμένα και απόλυτα διασταυρωμένα στοιχεία σε ότι έχει να κάνει με άλλους λαούς!
Για τον τίτλο, αν η Βυζαντινή μουσική είναι Ελληνική ή Εβραϊκή, με κάνει να γελάω πραγματικά, γνωρίζοντας τους Εβραίους, (ζω ανάμεσά τους μόνιμα στο Ισραήλ), οι οποίοι κάνουν έρευνες και χρηματοδοτούν για να βρουν την πραγματική παραδοσιακή μουσική τους, ακόμα και μέσα από το ψαλτ. τ. Δαβίδ.
Επίσης προβληματίζομαι, διαβάζοντας την αντιστοιχία την οποία δίνει σχετικά με τους τρόπους των αρχαίων Ελλήνων και τους ήχους της Βυζαντινής, αγνοώντας αδικαιολογήτως, ότι οι τρόποι αυτοί, Λύδιος, Φρύγιος κ.λ.π. έχουν έρθει από την Ανατολή και μέχρι τότε δεν είχαν σχέση με την αρχ. Ελλάδα. Εξ' ου και η ονομασία τους. Τι συσχετίζει λοιπόν; Από την άλλη, η έρευνα πολλές φορές, βρίσκει ίδια μουσικά στοιχεία σε άλλους τόπους με άλλα ονόματα. Αυτό δε σημαίνει και την πρθ/γέννηση μιας μουσικής κατ/σης. Οι τρόποι του νεο Αριστοξένειου συστήματος πρέπει εις βάθος να αναλυθούν από τον συγγραφέα της ιστ/δας σας. Κατόπιν να μελετήσει εις βάθος τους κώδ. χειρ. του Ι. Δαμ/νού, να συσχ/σει χρόνους για να καταλήξει στους τρόπους που πραγματικά χρησιμοποίησε ο Ι. Δ. επικρατέστεροι(7) τ. ν. Αρ/νειου συστ. βάση της αρχ. Ελλην. συνέχειας, και που κάποιοι εξ αυτών ομοίαζαν με τους Εβρ. τους Συριακούς κ.α. της ευρ. περιοχής, που κατ/κταση μας οδηγούν στην Ινδία, (βεδικά κείμ.), την Αίγυπτο, ακόμα και στην αρχαία Κίνα. Δεν είμαι εις θέσιν στο παρών να αναλύσω περισσότερο.
1. Ο Δαβίδ για την Ορθόδοξη λατρεία και πίστη, είναι προφήτης! 2. συσχετισμοί υβριστικοί για τους Έλληνες κ.λ.π. που προαναφέρονται, κατά πρώτον έχουν να κάνουν με το γεν. κλίμα έξωθεν = Έλληνας και επίσης, με την λατρευτική κατάσταση η οποία ορ/τούσε τον δωδεκαθεϊσμό.
Η αληθινή όμως επέκταση του πνεύματος, δόθηκε από τους ίδιους τους Έλληνες με την υπέρβαση σε ένα άλλο επίπεδο. Γι' αυτό σήμερα η Ορθοδοξία είναι "προνόμοιο" πρωτίστως των Ελ/νων με τη γλώσσα, τη μουσική κ.α. που ποιήθηκαν από Έλληνες. Τα Παν. Προσκ. στα Ιεροσόλυμα κρατούν δύο χιλιάδες χρόνια Έλληνες κ.α. Τι σχέση μπορεί να έχει η Βυζ. μουσ. του 12ου αι. με την Εβραϊκή; Με κάνει πάλι και να με συγχωρείτε γι' αυτό, να γελάω, βλ/ντας την αναφορά με το τριγωνάκι. Αν είναι δυνατόν ένα όργανο που χρησιμοποιείται μια φορά το χρόνο από όλο τον κόσμο και όχι μόνο από τους Έλληνες, να αποτελεί στοιχείο μουσικής επιρροής! Τότε τι πρέπει να πούμε για το ντέφι! Η Ελλάδα απ' άκρη σ' άκρη, διαθέτει τεράστιο μουσικό και οργανικό πολιτισμό σε σχέση με τους Εβραίους που δεν ξέρουν ούτε να χορεύουν!

Χαράλαμπος Π. Βακάκης.

Unknown είπε...

Β ΜΕΡΟΣ

Με συγχωρείτε για το ύφος μου, αλλά πατώντας κάποιος το όνομά μου, έβγαινε η ιστοσελίδα σας με τη δημοσίευση αυτής της "έρευνας" ή άρθρου, δεν ξέρω...
Δεν έχω καμία σχέση ούτε με το τίτλο που παρουσιάζεται και πολύ περισσότερο δεν έχω σχέση με το ίδιο το κείμενο το οποίο δεν έχει καμία απολύτως σχέση με την διδακτορική μου εργασία.
Ευχαριστώ για τη φιλοξενία
Χαράλαμπος Βακάκης.

* Για παρεταίρω μουσικολογικές απαντήσεις, είμαι στη διάθεσή σας.

Ανώνυμος είπε...

Μπορώ να ρωτήσω τον κ. Βακάκη τι απέγινε η Εβραϊκή μουσική, η Ιουδαϊκή και αυτή του Δαβίδ; Αφού όπως λέτε ψάχνουν τη μουσική τους και δεν την πήραν οι Έλληνες, τι απέγινε και γιατί χάθηκε;