Τετάρτη, 9 Δεκεμβρίου 2009

Τα προβλήματα της Νάξου και του Αιγαίου στις Βρυξέλλες

Ο ήλιος και η θάλασσα δεν αρκούν για να εξασφαλίσουν την ποιότητα ζωής των νησιωτών, όπως φαίνεται από τις εργασίες μαθητών που βραβεύθηκαν από την Εταιρεία Προστασίας Περιβάλλοντος και Πολιτισμού στο πλαίσιο του προγράμματος «Αειφόρο Αιγαίο», γράφει η Ιωάννα Φωτιάδη στη σημερινή «ΚΑΘΗΜΕΡΙΝΗ».

Με οπτικοακουστικό υλικό και προσωπικές μαρτυρίες οι μαθητές της Νάξου, των Λειψών, της Σκύρου, της Καλύμνου και της Κω παρουσίασαν τη Δευτέρα στις Βρυξέλλες τις δύο όψεις του «νομίσματος» της καθημερινότητας στα νησιά της χώρας μας.

Μνημεία υπό κατάρρευση

Λίγο προτού ξεκινήσει η Σύνοδος της Κοπεγχάγης, οι έφηβοι, προσκεκλημένοι του ευρωβουλευτή του ΠΑΣΟΚ κ. Κρίτωνα Αρσένη, συζήτησαν μαζί του και του μετέφεραν το μήνυμά τους προς τους συμμετέχοντες στη Σύνοδο.
«Τα προβλήματα είναι λίγο-πολύ κοινά», λέει η κα Αγγελική Κίκου, γεωγράφος - περιβαλλοντολόγος και υπεύθυνη για το πρόγραμμα «Αειφόρο Αιγαίο». «Η ρύπανση, η αυθαίρετη δόμηση, η έλλειψη ορθής διαχείρισης των απορριμμάτων, τα ξεχασμένα μονοπάτια, ο ευτροφισμός των υδάτων, η υπεραλίευση με όλες τις επιπτώσεις της απασχολούν έντονα τους εφήβους».
«Εχουμε πολλά μνημεία που βρίσκονται υπό κατάρρευση», επισημαίνουν η Αννα, η Ιουλία και η Φαίη από τη Νάξο, «θα μπορούσαν να είναι το καμάρι του τόπου μας, προς το παρόν, όμως, είναι το όνειδος». Οταν οι ουρανοί ανοίγουν, οι κάτοικοι της Καλύμνου... κρύβονται. «Δεν έχουμε αποχετευτικό σύστημα, έτσι όλοι οι δρόμοι του νησιού πλημμυρίζουν», εξήγησαν ο Μανώλης, η Πόπη και η Κατερίνα. «Το ενδεχόμενο κατασκευής πυρηνικού σταθμού στην Τουρκία μάς έχει θορυβήσει», υπογράμμισαν η Ισιδώρα, ο Νικόλας και η Βασιλική από τους Λειψούς.

Χωρίς εκπαιδευτικούς

«Είμαστε αντίθετοι στην τοποθέτηση 200 ανεμογεννητριών στο μικρό μας νησί», υποστηρίζουν ο Σταμάτης και η Ιφιγένεια από τη Σκύρο, «ενδημούν πολλά προστατευόμενα είδη που κινδυνεύουν από τους έλικες της ανεμογεννήτριας». Και οι υδροβιότοποι έχουν επιβαρυνθεί πολύ από την ανθρωπογενή δραστηριότητα. «Οι Αλυκές είναι γεμάτες σκουπίδια», τονίζουν η Αννα, ο Σκεύος και ο Κωνσταντίνος από την Κω.

Τα παιδιά των νησιωτικών περιοχών αντιμετωπίζουν επιπρόσθετες δυσκολίες. «Είναι πια Δεκέμβριος και δεν έχω κάνει Χημεία», καταγγέλλει η Ισιδώρα από τους Λειψούς, που πηγαίνει Β΄ Λυκείου και έχει επιλέξει Θετική Κατεύθυνση. Εκπαιδευτικοί και γιατροί είναι είδος προς εξαφάνιση στους Λειψούς. «Στην τάξη που κάνουμε μάθημα συνυπάρχουμε με ποντίκια», λέει με αγανάκτηση ο Μανώλης από την Κάλυμνο, που μαζί με τους συμμαθητές του έζησε μια «οδύσσεια» μέχρι να φτάσει στις Βρυξέλλες, λόγω της προβληματικής συγκοινωνίας του νησιού.

Οι έφηβοι, όμως, δεν αναλίσκονται σε παράπονα. Προτείνουν και λύσεις, ώστε η ανάπτυξη στο Αιγαίο να είναι πράγματι αειφόρος. «Θέλουμε τουρίστες που να ενδιαφέρονται για τον πολιτισμό μας και να θέλουν να τον γνωρίσουν: να συμμετέχουν στην περισυλλογή των ελιών, στο πάτημα των σταφυλιών», οραματίζονται οι μαθητές των Λειψών.

«Όλα θα αλλάξουν…»

«Το νησί μας είναι χάρη στη μορφολογία του ο παράδεισος του ορειβάτη», σημειώνει η Καλύμνια «αποστολή», «και έχουμε πια το δικό μας μουσείο, όπου εκτίθεται η Κόρη της Καλύμνου. Προσκαλούμε τους επισκέπτες που εκτιμούν τέτοιους θησαυρούς». Τα 16χρονα παιδιά παρά τις αντιξοότητες αισιοδοξούν. «Όλα θα αλλάξουν, καλύτερα θα γίνουν, είναι στο χέρι μας ψυχές και ουρανός», τραγούδησαν οι μαθητές της Νάξου.


1 σχόλιο:

Ανώνυμος είπε...

ΜΑΝΩΛΗΣ ΓΛΕΖΟΣ
(Σχολιάζοντας τη στάση Χρυσοχοΐδη)


"ΚΙ εκείνα τα περίφημα που ακούσαμε απέναντι σε μια μαθήτρια της Γ΄Λυκείου, που πήγε να του θέσει το θέμα, απάντησε, δεν δέχομαι διάλογο. Δηλαδή με τη νεολαία που είχε εξφγερθεί για τον φόνο του Αλέξη Γρηγορόπουλου και ζητάει έναν άλλο τρόπο αντιμετώπισης των προβλημάτων της, η απάντηση της κρατικής ρξουσίας είναι, δεν δέχομαο διάλογο. Και όχι μόνο, αλλά θα κάνω και προσαγωγές"