Δευτέρα 11 Μαΐου 2009

Η παιδεία είναι ο καθρέφτης κάθε αυριανής κοινωνίας



Στο κόκκινο οι επιδόσεις των μαθητών στις Κυκλάδες.
Το πρόβλημα της παιδείας πρέπει να αποκτήσει προτεραιότητα στις στρατηγικές πολιτικές και κατά τη γνώμη μας και στις κοινωνικές διεκδικήσεις.
Το χαμηλό επίπεδο των επιδόσεων στις πανελλαδικές εξετάσεις πρέπει να αφυπνίσει κάθε αρμόδιο εκπαιδευτικό φορέα, τα κόμματα και γενικά η παιδεία να αποχτήσει προτεραιότητα στην πολιτική ατζέντα. Δεν μπορεί να σφυρίζουν αδιάφορα στα προβλήματα της παιδείας.
Ο χαμηλός μέσος όρος στις βαθμολογικές επιδόσεις των μαθητών στις πανελλήνιες εξετάσεις χαρακτηρίζει το επίπεδο της εκπαίδευσης και κατ επέκταση το αύριο του τόπου μας.
Από την άλλη η γεωγραφική κατανομή και απεικόνιση του φαινομένου χρήζει ιδιαίτερης ανάλυσης και πολιτικής προσοχής.

Από την σύνθεση των Δεικτών Πρόσβασης της τετραετίας 2005-2008 προέκυψε ότι σταθερά κάτω από την πανελλήνια Μέση Τιμή (σε απόσταση 2 και κάτω από 2 διασπορές) είναι περιοχές με δύο εντελώς διαφορετικά χαρακτηριστικά:
περιοχές με χαμηλούς δείκτες ανάπτυξης, υψηλή ανεργία, κλιμακούμενη αποβιομηχάνιση, χαμηλό κατά κεφαλήν εισόδημα (κυρίως της Θράκης, αλλά και περιοχές μέσα στο πολεοδομικό συγκρότημα της πρωτεύουσας με έντονα στοιχεία οικονομικής ύφεσης π.χ. Δυτική Αττική, Πειραιάς),αλλά και περιοχές (κυρίως νησιωτικές, Αιγαίου και Ιονίου) με υψηλό ποσοστό απασχολουμένων σε τουριστικές επιχειρήσεις, δηλαδή με τουριστική ανάπτυξη και έντονη - αλλά όχι ισο-κατανεμημένη μέσα στο χρόνο - τουριστική κίνηση (εγχώρια και μη), μαζικού κυρίως χαρακτήρα.

Παρότι το φαινόμενο αυτό έχει ήδη από το 2004 υπογραμμιστεί, το νεώτερο –και ανησυχητικό - στοιχείο είναι ότι έχει αποκτήσει διαχρονικό χαρακτήρα (και μάλιστα από έτος σε έτος εντονότερο). Χαρακτηριστικό είναι ότι από τις 58 Διευθύνσεις Δ.Ε. της χώρας στις τελευταίες θέσεις του Δείκτη Πρόσβασης της Τετραετίας 2005-2008 εκτός από την ΡΟΔΟΠΗ (58η) και την ΞΑΝΘΗ (57η) περιλαμβάνονται, η ΚΕΡΚΥΡΑ (56η), η ΣΑΜΟΣ (55η), η ΕΥΡΥΤΑΝΙΑ (54η), η ΧΑΛΚΙΔΙΚΗ (53η), οι ΚΥΚΛΑΔΕΣ (52η), η ΔΥΤΙΚΗ ΑΤΤΙΚΗ (51η), η ΦΛΩΡΙΝΑ (50η).
Σημ. Οι πίνακες και τα στοιχεία είναι από το Κέντρο Ανάπτυξης Εκπαιδευτικής Πολιτικής της ΓΣΕΕ.

Δεν υπάρχουν σχόλια: