Πέμπτη 14 Μαΐου 2009

Αναγνωρίζουμε το ταλέντο όταν εκδηλώνεται σε ασυνήθιστα χωροχρονικά πλαίσια;


Η παρακάτω ιστορία αποτελεί μια δοκιμασία στην κρίση του ανθρώπου, στα κριτήρια, στην αξιολόγηση και στις πραγματικές αξίες.Ουάσιγκτον. Σταθμός του μετρό. Ενα κρύο πρωϊνό τον Γενάρη του 2007. Επαιξε έξι κομμάτια του Μπαχ για περίπου 45 λεπτά. Στο διάστημα αυτό, περίπου 2 χιλιάδες άτομα πέρασαν από το σταθμό, οι περισσότεροι καθ' οδόν για τη δουλειά τους.Μετά από 3 λεπτά ένας μεσήλικας πρόσεξε ότι κάποιος έπαιζε μουσική. Βράδυνε το βήμα του, σταμάτησε για λίγα δευτερόλεπτα και μετά προχώρησε βιαστικός για τον προορισμό του.4 λεπτά αργότερα ο βιολιστής εισέπραξε το πρώτο του δολλάριο: μια γυναίκα έριξε τα χρήματα στο κουτί του και χωρίς να σταματήσει συνέχισε το δρόμο της.6 λεπτά, ένας νεαρός έγειρε στον τοίχο για να τον ακούσει, μετά κοίταξε το ρολόι του και συνέχισε να περπατά.

10 λεπτά, ένα αγοράκι 3 ετών σταμάτησε, αλλά η μητέρα του το έσυρε βιαστικά να συνεχίσει, καθώς το παιδί σταμάτησε για να δει τον βιολιστή. Τελικά η μητέρα έσπρωξε δυνατά το παιδί και το παιδί ξανάρχισε να περπατά γυρνώντας ολοένα το κεφάλι προς τα πίσω. Την ίδια αντίδραση είχαν και πολλά άλλα παιδιά. Όλοι, χωρίς εξαίρεση, οι γονείς τα πίεζαν να προχωρήσουν.45 λεπτά: ο μουσικός συνέχισε να παίζει. Μόνον 6 άνθρωποι είχαν για λίγο σταματήσει. Περίπου 20 άτομα του άφησαν χρήματα χωρίς να διακόψουν το ρυθμό τους. Συγκέντρωσε συνολικά 32 δολάρια.1 ώρα: τελείωσε το παίξιμο και μια σιγή απλώθηκε παντού. Κανείς δεν το πρόσεξε.Κανείς δε χειροκρότησε ούτε υπήρξε έστω κάποιο ίχνος αναγνώρισης.
Κανείς δεν το 'ξερε, αλλά ο βιολιστής ήταν ο Τζόσουα Μπελλ, ένας από τους καλύτερους μουσικούς του κόσμου. Έπαιξε ένα από τα πιο δύσκολα κομμάτια που έχουν ποτέ γραφτεί, με ένα βιολί αξίας 3.5 εκατομμυρίων δολλαρίων.
Δύο μερες νωρίτερα, ο Τζόσουα Μπελλ γέμισε ασφυκτικά ένα θέατρο στη Βοστόνη, σε συναυλία που η μέση τιμή του εισιτηρίου άγγιξε τα 100 δολάρια. Πρόκειται για πραγματικό γεγονός.
Ο Τζόσουα Μπελλ έπαιξε ινκόγκνιτο στο σταθμό του μετρό στα πλαίσια ενός κοινωνιολογικού πειράματος που οργάνωσε η Ουάσιγκτον Ποστ για την αντίληψη, το γούστο και τις προτεραιότητες των ανθρώπων.
Το ερώτημα που προέκυψε: σε ένα ουδέτερο περιβάλλον και σε ακατάλληλη ώρα, μπορούμε να αντιληφθούμε την ομορφιά;
Σταματούμε για να την απολαύσουμε;
Αναγνωρίζουμε το ταλέντο όταν εκδηλώνεται σε ασυνήθιστα χωροχρονικά πλαίσια;
Ενα συμπέρασμα που πιθανώς μπορεί να εξαχθεί από το συγκεκριμένο πείραμα είναι:
Αν δεν έχουμε ένα λεπτό για να σταματήσουμε και ν'ακούσουμε έναν από τους καλύτερους μουσικούς του κόσμου να παίζει ένα από τα ωραιότερα κομμάτια που γράφτηκαν ποτέ, με ένα από τα ομορφότερα μουσικά όργανα, πόσα άλλα πράγματα χάνουμε...
http://ymagblog.blogspot.com/2009/04/2007.html

2 σχόλια:

Ανώνυμος είπε...

Πάρα πολύ σπουδαία ανάρτηση. Εμείς που το παίζουμε πολύξεροι καταλαβαίνω ότι δεν ξέρουμε τίποτα. Έτσι ψηφίζουμε στις εκλογές, έτσι επιλέγουμε πρότυπα και αξίες και γενικά θα περάσουμε από τη ζωή χωρίς να έχουμε δει τίποτα!!!

Ανώνυμος είπε...

Αγαπητέ κ. διαχειριστή.

Το πείραμα στο οποίο αναφέρεστε, μου ήταν γνωστό, αλλά τώρα που φρεσκάρισα τη μνήμη μου, έκανα μερικούς συλλογισμούς και κρίνω σκόπιμο να τους μοιραστώ μαζί σας.
Παραποιώντας αρκετά τον τίτλο της ανάρτησής σας, θα έλεγα:

Επιβραβεύουμε τους ατάλαντους όταν «εκδηλώνονται» τακτικά και σε δεδομένα χωροχρονικά πλαίσια;

Το λέω αυτό γιατί, αυθόρμητα μου ήρθε στο μυαλό, ο εξαναγκασμός, που λέει ο λόγος, που υφιστάμεθα, ειδικά το καλοκαίρι, να παραστούμε στις λεγόμενες «πολιτιστικές εκδηλώσεις» συλλόγων και φορέων του νησιού μας. Τις περισσότερες δε φορές πάμε πολύ πριν την ώρα έναρξης, για να εξασφαλίσουμε μία καρέκλα…

Φαντάζομαι είστε γνώστης του φαινομένου, αλλά κατά την άποψή μου, εκεί πραγματικά «εκδηλώνονται» όλα τα βάρβαρα ένστικτα και των διοργανωτών και των συμμετεχόντων.
Αναφέρομαι στην ποιότητα και ένταση του ήχου, την επιλογή του μουσικού ρεπερτορίου και την κινητική έκφραση που είναι ο χορός.

Η διασκέδαση προφανώς δεν είναι «Θεία Λειτουργία». Όπως και να το κάνουμε όμως είναι μια τελετουργία στην οποία νομίζω πρέπει να ισχύουν ορισμένοι κανόνες για να επέλθει η κορύφωση της ψυχικής ευδαιμονίας που είναι και το ζητούμενο.

Αν η πίεση της καθημερινότητας, ανάγκασε τους επιβάτες του ΜΕΤΡΟ, να προσπεράσουν την τέχνη, εμάς, ειδικά σε περίοδο διακοπών , τι μας αναγκάζει να αποδεχτούμε την κακοποίηση;

Ίσως το γεγονός ότι δεν έχουμε περιθώριο επιλογής;

Χρησιμοποιώ σκληρούς όρους γιατί πιστεύω ότι το φαινόμενο έχει παγιωθεί, η «ΠΙΤΣΙΡΙΚΑ» αποτελεί πλέον ακρογωνιαίο λίθο της μουσικής μας παράδοσης και η επόμενη γενιά θα ξεκινά την πολιτιστική της διαδρομή με μουσική υπόκρουση το « ΝΑ,ΝΑ,ΝΑ ΚΙ ΑΝ Μ’ ΑΓΑΠΑΣ»…

Νοιώθω την ανάγκη να διευκρινίσω ότι δεν είμαι της θιασώτης της μοιρολατρικής και στείρας άποψης για την παράδοση. Πιστεύω ακράδαντα στην εξελικτική διαδικασία που πρέπει και μπορεί να ακολουθηθεί.

Παλαιότερα είχαν επιχειρηθεί ορισμένες ανοικτές συζητήσεις σχετικές με το θέμα της μουσικής μας παράδοσης. Όμως οι τρεις βασικές εστίες ανάδειξης της Νάξου, δηλαδή η Απείρανθος, η Κωμιακή και ο Κινύδαρος κάπου βάλτωσαν ,ελέω τοπικισμού…..

Έχουμε άραγε περιθώρια, να ξεκινήσουμε μια καλοπροαίρετη, ουσιαστική και τεκμηριωμένη συζήτηση, μήπως βρει επιτέλους το καράβι της παράδοσης και του πολιτισμού μας, τη ρότα του ;….