Τρίτη 13 Οκτωβρίου 2009

Αποζημιώσεις επιβατών και στην ακτοπλοΐα


Ελπίδα για τους ταξιδιώτες και ενδεχομένως σημαντικές αλλαγές για τις εταιρείες σηματοδοτεί η ένταξη και της ακτοπλοΐας στο σύστημα αποζημίωσης των επιβατών σε περιπτώσεις καθυστέρησης ή ακύρωσης δρομολογίων, που εγκρίθηκε κατ’ αρχήν από τις κυβερνήσεις των κρατών–μελών της Ενωσης.


Η βάση του κανονισμού είναι ο... φρονηματισμός των εταιρειών με στόχο τον περιορισμό στο ελάχιστο των καθυστερήσεων που οφείλονται στις ίδιες και όχι σε ανεξέλεγκτους παράγοντες όπως τα «απαγορευτικά» λόγω ισχυρών ανέμων.

Συγκεκριμένα, προβλέπεται η δυνατότητα των επιβατών να διεκδικήσουν αποζημίωση, η οποία θα κλιμακώνεται αναλόγως της διάρκειας της καθυστέρησης του δρομολογίου με κατώτατο όριο το 25% και ανώτατο το 50% της αξίας του εισιτηρίου.


Σε περιπτώσεις πολύωρης καθυστέρησης ή ακύρωσης ενός δρομολογίου, οι εταιρείες θα πρέπει να παρέχουν στον επιβάτη γεύμα ή και δωμάτιο σε ξενοδοχείο, ενώ προβλέπεται και υποχρέωση επιστροφής του κόστους του εισιτηρίου επιπλέον των άλλων μορφών αποζημίωσης.

Αποζημιώσεις προβλέπονται και για περιπτώσεις τραυματισμού ή θανάτου του επιβάτη, ενώ οι εταιρείες θα είναι υποχρεωμένες να φροντίζουν για την ανεμπόδιστη πρόσβαση στο πλοίο ατόμων με ειδικές ανάγκες.

Ειδικές πρόνοιες και απαλλαγές θα ισχύσουν για τα πιο μικρά σκάφη που εκτελούν εντελώς τοπικά δρομολόγια. Μάλιστα, η Ελλάδα φέρεται να αντέδρασε έντονα ειδικά στην υποχρέωση παροχής καταλύματος, ενώ μαζί με τη Γερμανία και κάποιες άλλες χώρες πέτυχε την εξαίρεση από τη ρύθμιση των πλοίων κάτω των 300 τόνων.

Δημιουργία ειδικών διοικητικών δομών

Τα κράτη–μέλη είναι υποχρεωμένα να δημιουργήσουν ειδικές ανεξάρτητες διοικητικές δομές, που θα παρεμβαίνουν για να επιλύσουν διαφορές μεταξύ εταιρειών και επιβατών. Η πρόταση, η οποία ενδέχεται να τροποποιηθεί περαιτέρω από το Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο πριν εγκριθεί οριστικά, αφορά κανονισμό της Ενωσης, νομικό εργαλείο που ισχύει άμεσα και πανευρωπαϊκά, και όχι οδηγία που πρέπει πρώτα να ενσωματωθεί (ενίοτε κατά το δοκούν) στην εθνική νομοθεσία από κάθε κράτος χωριστά.

Η ΚΑΘΗΜΕΡΙΝΗ

Δεν υπάρχουν σχόλια: